عصر کرد

آخرين مطالب

رسانه، ناجی اقتصاد از بحران‌های پنهان سیاسی

رسانه، ناجی اقتصاد از بحران‌های پنهان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - در دنیایی که هر حرکت اقتصادی وابسته به اطلاعات و انتظارات عمومی است، رسانه‌ها به‌عنوان موتور اصلی هدایت افکار و رفتارهای اقتصادی نقش‌آفرینی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌ها نه تنها نبض اطلاع‌رسانی را در دست دارند، بلکه به‌عنوان یک سپر دفاعی، قدرت بی‌همتایی در تنظیم تقاضا و هدایت انتظارات عمومی دارند.
از سریال‌های پرفروش تا پلتفرم‌های دیجیتال، رسانه‌ها توانسته‌اند مرزهای سنتی درآمدزایی را درنوردیده و اقتصاد کشورها را دگرگون کنند. در جهانی که هر پیام رسانه‌ای می‌تواند بازاری را متحول کند، اهمیت رسانه در مدیریت و پیشرفت اقتصاد دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی انکارناپذیر است.
در دنیای امروز، اقتصاد و رسانه به هم گره خورده‌اند. رسانه‌ها دیگر فقط برای سرگرمی یا اطلاع‌رسانی نیستند؛ آن‌ها با ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و توسعه بازارهای داخلی و جهانی، موتور رشد اقتصادی محسوب می‌شوند. از سریال‌های صادراتی گرفته تا پلتفرم‌های دیجیتال و تبلیغات آنلاین، هر حرکت رسانه‌ای می‌تواند به جهشی اقتصادی تبدیل شود. رسانه دیگر یک ابزار نیست؛ بلکه قلب تپنده اقتصادهای هوشمند است.
رسانه می‌تواند نقش سپر دفاعی برای تنظیم تقاضا را داشته باشد در همین راستا علیرضا داوودی کارشناس حوزه رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ما در حوزه اقتصاد مفاهیم متنوع و متکثری داریم اما یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در اقتصاد وجود دارد بحث رابطه میان عرضه و تقاضا است که این عرضه و تقاضا در حوزه ادبیات رسانه‌ای تفسیرِ به انتظار و ضرورت می‌شود.
وی با بیان اینکه وقتی این چند مفهوم را کنار هم می‌گذاریم به دو موضوع بر می‌خوریم، ادامه می‌دهد: موضوع اول نقش رسانه در چگونگی کمک به فرایند سلامت عرضه و چگونگی کمک رسانه به تنظیم و مهندسی نوع و میزان تقاضا که در جامعه به وجود می‌آید، است؛ از آنجایی که معمولاً امکان دارد حوزه اقتصادی در جامعه‌ای، میزان تقاضا به صورت دستکاری شده و مهندسی شده توسط انواع جریان‌ها و افراد و… صورت بگیرد رسانه اینجا می‌تواند نقش سپر دفاعی برای تنظیم تقاضا را داشته باشد.
کارشناس حوزه رسانه تصریح می‌کند: خیلی اوقات در حوزه عرضه به دلیل انواع و اقسام شیطنت‌ها و موضوعاتی که صورت می‌گیرد و با مهندسی‌ها و دستکاری‌هایی که اتفاق می‌افتد، رسانه می‌تواند در مواجهه با آن نوع خاصی از مطالبه‌گری سودمند و هدفمند متناسب شده با میزان عرضه را بیاورد و به مرحله ظهور برساند.
وی می‌افزاید: این مفاهیم در رابطه بین نقش رسانه و اقتصاد می‌تواند ایجاد بازار انتظار جدید را رقم بزند، یعنی اینکه چگونه می‌تواند انتظارات جدید را برای گسترده‌تر کردن محیط عرضه و چگونگی سوق دادن مخاطب و افکار عمومی یا شهروندان به سمت تقاضای مناسب و مفید سوق دهد.
داوودی می‌گوید: این ضرورت‌ها در نهایت به واسطه عملکرد رسانه در حوزه اقتصاد اولین نتیجه‌اش می‌شود جلوگیری از اتلاف منابع؛ منابع در حوزه اقتصاد می‌تواند انواع و اقسام مفاهیم از جمله منابع ثروتی یا منابع سرمایه‌ای را در ذیل خود مورد پوشش قرار دهد.
وی اظهار می‌کند: پس وقتی صحبت از چهار مفهوم عرضه، تقاضا، نیاز و انتظار می‌کنیم یعنی داریم رابطه بین چگونگی ایجاد خط سلامت اقتصادی در یک جامعه را به واسطه رسانه صحبت می‌کنیم.

عصر کرد

رسانه می‌تواند آرامش را برگرداند کارشناس حوزه رسانه ادامه می‌دهد: قلب خیلی از موضوعات در درون خود رسانه است و در اینجا مرز باریکی وجود دارد، مثل اذیت کردن جامعه به واسطه ایجاد خط مطالبه‌گری‌های غیر مرتبط یا غیر هوشمندانه، در زمان نامناسب یا به روش نامناسب. پس اینکه یک جریانی در کشور به اسم عدالت خواهی یا عدالت‌گرایی و از این قبیل موارد راه بیفتد و بخواهد رابطه بین این‌ها را در واقع به صورت ناشایست و غیر روشمند ایجاد کند، کمک به تخریب حوزه اقتصاد می‌کند.
وی تصریح می‌کند: معمولاً قابلیت رسانه حضور در زمان آینده است؛ برای همین می‌تواند به مخاطب کمک کند که در عرصه اقتصاد چه توقعات جدیدی داشته باشد؟ چگونه سازماندهی و توزیع اقتصادی شود که بتوانند نهایتاً این‌ها را در دو حوزه تولید تا مصرف به نقطه قابل قبولی برساند.
داوودی می‌افزاید: نقش رسانه در حوزه اقتصاد نقشی به مراتب مهم‌تر، پیچیده‌تر و حساس‌تر از خود عرصه اقتصاد برای اقتصاد تلقی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ما در ایران سه زمینه بسیار مناسب داریم، می‌گوید: زمینه اول زمینه حوزه سرمایه‌ای است چرا که ما سرمایه‌های خیلی زیادی از جمله نیروی انسانی، نیروی تخصصی و از جمله بازار در گردش سرمایه انسانی در داخل کشور داریم که رسانه می‌تواند در اینجا به آنها در حوزه صنعت و فراصنعت کمک کند.
کارشناس حوزه رسانه با اشاره به نکته دوم اظهار می‌کند: بحث خود صنعت فراتر از بحث صنعت مکانیکی پیمایشی و مواردی از این دست است که اینجا مفهومی تحت عنوان ثروت آفرینی یا کارآفرینی مطرح می‌شود؛ قرار گرفتن تولیدات رسانه‌ای در ارتباط مستقیم با حوزه اقتصاد می‌تواند مجدداً مرحله اول و بحث آن به نیروی انسانی و اتصالان به بازار را انجام دهد.
وی با بیان نکته سوم که چگونگی تنظیمات روانی جامعه است، ادامه می‌دهد: خیلی وقت‌ها حاشیه صنعت، حاشیه سرمایه و ثروت نیاز به امنیت روانی دارند و مصرف کننده یا مخاطب نیاز به امنیت روانی دارد و وقتی امنیت توسط خارج یا داخل دچار تهدید می‌شود، رسانه اینجا می‌تواند به تهدید تلقی شود و آرامش را برگرداند. در همین راستا رسانه می‌تواند بر اساس پتانسیلی که در ایران وجود دارد، تنظیم‌گری بازار اقتصاد را در حوزه تولید و هم در حوزه مصرف، درست و دقیق و کارآمد انجام دهد.

عصر کرد

آگاهی اقتصادی با استفاده از رسانه همچنین در ادامه حسین امامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین اظهار می‌کند: عصر اقتصاد دیجیتال، عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم و رسانه‌ها نقش کلیدی در آن دارند.
وی ادامه می‌دهد: امروز کشوری همچون ترکیه را می‌بینیم که در زمینه ساخت و صادرات سریال به 150 کشور جهان بعد از آمریکا رتبه دوم را دارد؛ و این یعنی 150 کشور جهان از ترکیه سریال می‌خرند تا در کشور خود پخش کنند. طبق آمار، سریال‌های ترکی در جهان 700 میلیون بازدید کننده دارد و در این میان درآمد سالانه ترکیه از این صنعت حدود 500 میلیون دلار تخمین زده شده است.
مدرس دانشگاه تصریح می‌کند: همه این‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌های کشورها پتانسیلی دارند که می‌توانند فرصت‌های اقتصادی را در کنار فرصت‌های فرهنگی ایجاد کنند؛ یعنی یک رسانه می‌تواند به روش‌های مختلفی از زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی به اقتصاد یک کشور کمک کند.
وی با اشاره به سه نقش ارتباط رسانه با اقتصاد می‌افزاید: اولین بحث در زمینه درآمدزایی و اشتغال‌زایی است، که نه تنها شامل فروش محتوا می‌شود بلکه شامل تبلیغات، اسپانسرشیپ، همکاری با برندها و… به‌خصوص در رسانه‌های دیجیتال خواهد شد.
امامی می‌گوید: دومین بحث در خصوص آگاهی اقتصادی است، یعنی وقتی رسانه‌ای می‌آید با انتشار اطلاعات و تحلیل‌های اقتصادی آگاهی‌های عمومی را افزایش می‌دهد تا مردم بتوانند بهترین تصمیم‌گیری اقتصادی را داشته باشند، خود این هم منجر می‌شود که مردم به لحاظ سواد اقتصادی و سواد مالی یک مهارت جدیدی کسب کنند؛ و همه اینها نهایتاً به افزایش سرمایه‌گذاری و میزان و نحوه مصرف‌شان در بازار منجر خواهد شد.
وی اظهار می‌کند: سومین نقشی که رسانه‌ها در اقتصاد دارند را می‌توان به‌عنوان تسهیل کننده تجارت دید. صنعت سریال‌سازی ترکیه نه تنها به دلیل تولید محتوای جذاب بلکه به خاطر معرفی فرهنگ خود و جاذبه‌های گردشگری آن کشور آمد و به مخاطبان جهانی، خود را عرضه کرد و خود را موفق نشان داد؛ یعنی رسانه به صادرات فرهنگی آن کشور کمک کرد.
آینده درآمدزایی رسانه‌ای فقط محدود به فیلم و سریال نیست پژوهشگر رسانه‌های نوین ادامه می‌دهد: حائز اهمیت است که قدمت فرهنگی کشور ما بسیار بالاتر از این کشور است، که خود این می‌تواند زمینه افزایش تقاضا را برای افزایش محصولات و خدمات ایجاد کند؛ اما در کنار آن بصری‌سازی و زیبایی‌سازی، هنری است که بحث دیگری دارد و باید افراد متخصصی وارد این عرصه شوند.
وی تصریح می‌کند: ما اگر از صنعت فیلم و سریال بگذریم، آینده درآمدزایی رسانه‌ای فقط محدود به فیلم و سریال نیست و امروزه پلتفرم‌های دیجیتال همچون vod، بازی‌های موبایلی، پادکست‌ها، صفحات یوتیوب و… این‌ها با هزینه تولید کمتر و دسترسی آسان‌تر، ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایجاد می‌کنند که به بازارهای جهانی نیز وارد می‌شوند.

عصر کرد

امامی با بیان اینکه درآمد سالانه پلتفرم‌هایی همچون Vod و نت‌فلیکس 32 میلیارد دلار است، می‌افزاید: در ایران هم پلتفرمی به نام فیلیمو را داریم که 4 میلیون کاربر فعال دارد و نشان می‌دهد که پتانسیل رشد در این زمینه بالا است؛ این پلتفرم‌ها که همچون تلویزیون‌هایِ آنلاینِ بخش خصوصی هستند، ظرفیت بالایی را در تولید سریال و فیلم و صادرات آن به بازارهای خارجی را می‌توانند ایجاد کنند.
وی می‌گوید: فرصت‌های آموزشی و برگزاری وبینار با عنوان یک رسانه و یک کارکرد آموزشی می‌تواند برای کشور درآمدزایی ایجاد کند البته ما ایرانیان در زمینه برگزاری وبینار در کشورهای دیگر زیاد کار نکرده‌ایم، در همین راستا باید ابتدا زمینه‌های ثبت‌نام، انتقال وجه مالی و حق شرکت در کلاس‌ها را حل کنیم.
مدرس دانشگاه با اشاره به تبلیغات آنلاین اظهار می‌کند: تبلیغات آنلاین روز به روز شکل‌های جدیدتری به خود می‌گیرند و قطعاً یکی از روش‌های مؤثر برای کسب درآمد است؛ یعنی کسب و کارها می‌توانند از رسانه‌ها، سایت‌های خبری یا سایت‌هایی که وجود دارد، برای تبلیغات محصولات خود استفاده کنند تا به درآمدزایی آن‌ها کمک کند.
وی با بیان اینکه معتقد هستم برای توسعه اقتصاد رسانه‌ای در ایران باید بر روی سه محور تمرکز کنیم، ادامه می‌دهد: رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند، اگر شرایطی ایجاد شود، با ایجاد تسهیل و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فنی، آموزش نیروهای متخصص و صادرات محصولات فرهنگی می‌توانیم همچون پلتفرم‌هایی که فیلم عرضه می‌کنند با برنامه‌ریزی دقیقی و ایجاد سهولت در تسهیلات بانکی تا مجوزها، نقشه رسانه‌ها را پررنگ‌تر ببینیم.
به گزارش ایمنا، در دنیای امروز، رسانه نه تنها ابزاری برای اطلاع‌رسانی، بلکه قدرتی بی‌بدیل در هدایت افکار عمومی و تنظیم جریان اقتصادی است. رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، به اقتصاد آرامش ببخشند و از اتلاف منابع جلوگیری کنند. از سوی دیگر، ظرفیت‌های نوینی همچون پلتفرم‌های دیجیتال و تولید محتوا، نشان داده‌اند که درآمدزایی در عصر دیجیتال فراتر از مرزهای سنتی رفته و افق‌های تازه‌ای برای پیشرفت اقتصادی باز کرده است. آیا زمان آن نرسیده که به رسانه به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نگاه کنیم؟
در جهانی که اقتصاد تحت تأثیر جریان‌های پیچیده و پیش‌بینی‌ناپذیر است، رسانه نقشی فراتر از انتقال اخبار دارد. رسانه می‌تواند به‌عنوان یک بازیگر کلیدی، با شفاف‌سازی اطلاعات و مهندسی انتظارات عمومی، از بی‌ثباتی‌های اقتصادی جلوگیری کند. از آموزش سواد مالی تا خلق فرصت‌های نوین درآمدزایی، رسانه نه تنها ابزاری برای فرهنگ‌سازی، بلکه عامل توسعه پایدار اقتصادی است.
کد خبر 832428

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/953211/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو به اندازه‌ی تنهایی من خوشبختی!

غیبت جوکوویچ در تمرین پیش از رسیدن به فینال اوپن استرالیا

سیتی گواردیولا در یک قدمی حذف از لیگ قهرمانان!

پیش‌بینی هوش مصنوعی؛ ال‌کلاسیکو در لیگ قهرمانان!

مصدومیت دیویس جدی نیست

تغییر موضع لاپورتا؛ مدافع بارسا فروشی نیست

پیشتازی ادامه‌دار رئال و سقوط بارسلونا!

عمر مرموش بازیکن گواردیولا در سیتی شد

مرموش بعد از پیوستن به منچسترسیتی: احساس شگفت‌انگیزی دارم

زنده با آخرین اخبار فوتبال ایران

5 ماه محرومیت و 500 میلیون جریمه برای ساکت الهامی

از خانه فاخره صبا تا صحنه صدای ایران؛ روایت دیوار از یک میراث ماندگار

واکنش کارگروه VAR به تغییر تصاویر برای بازبینی صحنه – آفتاب نو | اخبار ورزشی

نامگذاری دومین روز از جشنواره تئاتر فجر به نام «پرویز پورحسینی»

عبداللهی: برخورد داور ذوب‌آهن و پرسپولیس متفاوت بود

آذرباد: تمام دنیا فهمیدند آن صحنه پنالتی است/ تلاش زیادی کردیم، اما داور حقمان را پایمال کرد

آغاز اجراهای بخش تئاتر ملل جشنواره تئاتر فجر

نمازخانه‌‎های کردستان برای رفاه حال مسافران نوروزی ساماندهی شود

برگزاری کمیته تخصصی ستاد ساماندهی امور جوانان استان کردستان

جلسه هم اندیشی سازمان های مردم نهاد جوانان برگزار شد

موسی غنی‌نژاد : اگر چین و بنگلادش توسعه یافتند چون تجارت آزاد را سرلوحه قرار دادند | معنا و مفهوم شکست بازار زمانی است که حقوق مالکیت پایمال شود

برگزاری نشست تخصصی«جایگاه اقتصاد دانش بنیان در رشد اقتصادی»

همتی به چابهار رفت

وزیر اقتصاد به چابهار رسید

زیرساخت‌های گردشگری هرمزگان نیازمند تحول است

تدوین طرح‌های اقتصاد دریا محور در استان بوشهر

مطالبه‌گری ارزشمند رهبری برای تولید

سناریوهای رشد اقتصادی 8درصدی

غفلت از سواحل مکران مانع توسعه اقتصاد دریاپایه است

علینقی مشایخی: فکر نکنید اگر تحریم نبودیم همه مشکلات حل می‌شد | خیلی از کشورها با اینکه تحریم نیستند، اقتصاد ضعیفی دارند مثل مصر +ویدئو

وزیر اقتصاد عازم چابهار شد

اظهار نظر مهم وزیر اقتصاد درباره وضعیت حقوق کارمندان

حاجی‌بابایی: اقتصاد را باید به مردم بسپاریم

ظرفیت اقتصادی سواحل مکران ده‌ها برابر ظرفیت‌های نفتی است

سخنان مهم وزیر اقتصاد درباره وضعیت حقوق کارمندان

تورم و دلار به چه سمتی می‌رود؟

خبر بد وزیر اقتصاد درباره حقوق کارمندان و کارکنان دولت در سال آینده

پشتیبانی از سرمایه گذاران برای توسعه اقتصاد دریامحور

آغاز پذیرش همراه بیمار در همراه سرای بیمارستان امام رضا(ع)

اجرای طرح بیمه فراگیر کشاورزان در کرمانشاه

افتتاح 32 شعبه دادگاه صلح در استان کرمانشاه

شرط بازگشت تیم راهیان کرمانشاه به لیگ/ برگشت پول فدراسیون !

اقناع بیمارستان‌های کرمانشاه از خون/ کمبود تجهیزات داریم

تاکید بر ضرورت و اهمیت تقویت تعاملات سازمانی به ویژه بین واحدهای تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران

نشست تدوین دستورالعمل اجرائی (ماده 8) آیین نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

تو بگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید؟

تأثیر تغییر گرایش‌های سیاسی بر جایزه جلال

داور بازی ذوب آهن و پرسپولیس چند جلسه محروم می‌شود؟

شناسایی حریفان کشتی ایران در رقابت های بین المللی جام یاریگین روسیه

گریلیش: بازی بعدی برای سیتی فینال است!