بزرگنمايي:
عصر کرد - مدیرکل ثبت احوال کردستان به مرور تاریخچه ثبت احوال در این استان پرداخت و با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال کردستان یکی از پیشروترین سازمانها در زمینه الکترونیکی شدن خدمات است؛ از صدور گواهی ولادت الکترونیکی و پروژه سببی نسبی به عنوان مهمترین دستاوردهای اخیر این سازمان نام برد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، ثبت دقیق وقایع حیاتی همچون تولد، مرگ، ازدواج و طلاق از جمله اصلیترین وظایف سازمان ثبت احوال است که به دولت و برنامهریزان کمک میکند تا تصویری دقیق از جمعیت داشته باشند.
این اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر به مردم از جمله بهداشت، آموزش و رفاه اجتماعی ضروری است.
صدور شناسنامه و کارت ملی به عنوان اسناد هویتی از جمله دیگر وظایف اصلی سازمان ثبت احوال است؛ این اسناد نه تنها برای انجام امور اداری و حقوقی ضروری هستند، بلکه نماد هویت ملی هر فرد نیز محسوب میشوند.
امروزه داشتن کارت ملی و شناسنامه برای انجام امور مختلف از جمله تحصیل، اشتغال، ازدواج، دریافت خدمات بانکی، اخذ گذرنامه و بسیاری دیگر از فعالیتهای روزمره ضروری است.
با توسعه فناوری اطلاعات، خدمات ثبت احوال نیز امروزه بیشتر به سمت الکترونیکی شدن پیش میرود و شهروندان میتوانند بسیاری از امور خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند که این امر موجب صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان و افزایش کارایی سازمان ثبت احوال میشود.
علی جوکار، مدیرکل ثبت احوال کردستان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، به مرور تاریخچه ثبت احوال در این استان پرداخت و از چالشها و دستاوردهای این سازمان گفت؛ آنچه در ادامه میخوانید حاصل این گفتوگو است.
ایمنا: نخستین شناسنامهای که در استان کردستان صادر شده متعلق به چه کسی و در چه تاریخی بوده است؟
جوکار: ابتدا توضیح دهم که چرا سوم دی به نام روز ثبت احوال نامگذاری شده است.
در سوم دی سال 1297 سازمان ثبت احوال افتتاح شده است و نخستین شناسنامه در کشور هم با نام مبارک فاطمه و نامخانوادگی ایرانی صادر شده که مربوط به یک خانم تهرانی بوده است.
اما در استان کردستان سال 1305 تقریباً 98 سال پیش در سه شهرستان سنندج، سقز و بیجار ثبتاحوال افتتاح شده است و نخستین شناسنامهای هم که در شهرستان سنندج صادر شده به نام آقای «سیدعبدالعزیز شیخالاسلامی» به تاریخ تولد سال 1244 در تاریخ 20/10/1305 بوده است.
در شهرستان بیجار نخستین شناسنامه بهنام حاج «میرزا ابوالبشر چهل امیرانی» با تاریخ تولد سال 1235 در تاریخ 04/12/1305 صادر شد و در شهرستان سقز نیز اولین شناسنامه بهنام «علیخان بیداقی» با تاریخ تولد 02/02/1256 در تاریخ 17/08/1307 صادر شد.
ایمنا: کارت ملی از چه سالی به سازمان ثبت احوال وارد شد؟
جوکار : اگر به صورت کلی ثبت احوال را از گذشته تاکنون بخواهیم توضیح دهیم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان ثبت احوال در دهه 60، اقدام به اختصاص شماره ملی برای همه ایرانیها کرد و پس از اختصاص شماره ملی، پایگاه جمعیتی در دهه 70 تشکیل شد که در این پایگاه تمام اطلاعات ایرانیها ذخیره شده است.
سپس در دهه 80 صورتبرداری از اسناد آغاز شد و اسنادی که قدیمی بود به صورت کامل صورتبرداری و در دهه 90 صدور کارت هوشمند ملی نیز آغاز شد.
ایمنا: روند صدور کارت ملی هنوز با مشکل روبهرو است؟
جوکار : سازمان ثبت احوال در حال رفع این مشکل است، اما هنوز این روند بیش از یکسال طول میکشد زیرا تراشه آن تحریم است.
در حال حاضر شرکتهای نوبنیان هستند که روی این موضوع کار و بدنه را تولید میکنند، البته ایراداتی دارد و هنوز کامل نشده است، ما میخواهیم امنیت لازم تأمین شود و انشاالله حل خواهد شد.
ایمنا: تا چه میزان فعالیتهای سازمان ثبت احوال الکترونیکی شده است؟
جوکار : سازمان ثبت احوال شاید تنها سازمانی باشد که تقریباً 80 الی 90 درصد عملیات آن الکترونیکی انجام میشود. صدور کارت ملی باعث شد که تکیه بر دولت الکترونیکی بر اساس شماره ملی بیشتر شود. بعد از آن شناسنامه مکانیزه در حال صادر شدن است و در حال حاضر ما سامانه چاپ متمرکز شناسنامه را داریم.
اساسیترین کاری که سازمان ثبت احوال انجام داد، آرشیو الکترونیکی بود. تمامی اسناد ولادت و فوت مردم به صورت آرشیو درآمده است که این باعث شده، شناسنامه یک فرد متعلق به هر استانی باشد، در استانهای دیگر نیز قابل تعویض و دریافت است، فقط کافی است به اداره ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان محل سکونت خود مراجعه کرده و شناسنامه تعویض و تحویل فرد داده میشود.
از مرداد سال 1403 طرح متمرکز چاپ شناسنامه راهاندازی شده است که تمامی دفاتر پیشخوان بر اساس درخواستهایی که از متقاضی میگیرند و آدرسی که خود فرد میدهد، شناسنامه فرد موردنظر در مرکز استان چاپ شده و برای آدرس او ارسال میشود.
ایمنا: سامانه سهیم چه کارایی دارد و چه خدماتی در آن ارائه میشود؟
جوکار : سامانه سهیم یکی از مهمترین سامانههای سازمان ثبت احوال است که در آن 21 نوع خدمت از جمله تغییر نام، تغییر نام خانوادگی، پایگاه خانوار، گواهی تجرد، خلاصه رونوشت وفات و موارد دیگری که به مرور تکمیلتر میشود به صورت مجازی با اینترنت انجام شده و موبایل محور است.
به سه طریق میتوان وارد سامانه سهیم شد که از طریق آدرس sahim.sabteahval.ir، یا از طریق سایت ncr.ir و یا با ورود به پرتال سازمان ثبت احوال کشور، میتوان سامانه سهیم را جستوجو کرد و وارد آن شد. هنگامی که وارد سامانه سهیم شدیم اگر کاربر جدید باشیم باید ثبتنام کرده و نام کاربری و پسورد بگیریم و بعد آنجا 21 خدمت وجود دارد که به آنها دسترسی خواهیم داشت.
ایمنا: روند صدور گواهی ولادت الکترونیکی به چه شیوهای است؟
جوکار : پس از چاپ متمرکز شناسنامه، کار دیگری که حال در دست اقدام است و سوم دی سال جاری وزیر کشور آن را افتتاح کرد، صدور گواهی ولادت الکترونیکی است، در گذشته اگر خانوادهای فرزندشان بهدنیا میآمد، بیمارستان شناسنامه پدر و مادر را تحویل میگرفت و پزشک زنان یک گواهی ولادت صادر میکرد و همکاران ما از ثبت احوال به زایشگاه مراجعه میکردند و گواهی ولادت و شناسنامهها را تحویل میگرفتند و پدر و مادر 15 روز فرصت داشتند برای صدور و دریافت شناسنامه فرزندشان به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند، اما در حال حاضر برای فرزندی که متولد میشود هم گواهی ولادت صادر میشود و هم یک کد 9 رقمی به شماره ملی که والدین دادهاند، ارسال خواهد شد.
والدین در سامانه سهیم وارد قسمت «سامانه تعاملی نام» میشوند و اسم موردنظر را برای فرزندشان وارد میکنند، اگر آن اسم در پایگاه ثبت احوال باشد، مشکلی وجود ندارد و درخواست پذیرفته میشود و بر اساس اطلاعاتی که والدین دادهاند شناسنامه صادر و به آدرسشان ارسال میشود و نیازی به مراجعه به مراکز ثبت احوال نیست.
البته در حال حاضر و به دلیل اینکه چون مردم آگاهی لازم را ندارند و هنوز خوب اطلاعرسانی نشده، مقداری زمانبر است تا در میان مردم جا بیفتد.
ایمنا: در وقایعی همچون ولادت، وفات، ازدواج و طلاق، وضعیت استان کردستان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته چگونه بوده است؟
جوکار : در 9 ماهه سال جاری 14 هزار و 615 واقعه ولادت در استان کردستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است؛ تعداد ولادت ثبت شده در پسران 7614 مورد و در دختران 7001 واقعه بوده است.
همچنین در سال جاری 6039 واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.3 درصد افزایش داشته است؛ تعداد وفات ثبت شده در مردان استان 3423 واقعه و در زنان 2616 واقعه بوده و میانگین سن مردان فوت شده نیز 64.16 سال و زنان 69.83 سال بوده است.
طی سال جاری نیز 9730 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته است؛ شهرستانهای سنندج با 3005 مورد، مریوان با 1389 مورد و سقز با 1375 مورد بیشترین آمار ازدواج را دارد و سروآباد با 172 مورد، دهگلان با 293 مورد و بیجار با 401 مورد کمترین آمار ازدواج را در استان داشتهاند.
طی 9 ماهه سال جاری، 4412 واقعه طلاق در استان کردستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.7 درصد افزایش داشته است و شهرستانهای سنندج با 1694 فقره، سقز 629 فقره و مریوان 561 فقره بیشترین آمار طلاق و سروآباد با یک مورد، دهگلان 101 مورد و دیواندره 215 مورد، کمترین آمار طلاق را در استان داشتهاند.
ایمنا: در استان کردستان افراد بدون شناسنامه داریم؟
جوکار : تا سال 1400 در استان کردستان 55 مورد افراد بدون شناسنامه را داشتهایم که به مرور تعدادی از آنها شناسنامهدار شدهاند و در حال حاضر تنها 17 نفر شناسنامه ندارند، در مجموع در استان کردستان آمار افرادی که شناسنامه ندارند، چشمگیر نیست.
ایمنا: آمار صدور شناسنامه برای فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند، چند مورد بوده است؟
جوکار : از تاریخ یکم مهر سال 1398 که این طرح آغاز شده است، تا پایان آذر سال جاری، 317 جلد شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی (خارجی) در استان کردستان صادر شده است.
ایمنا: روند تغییر اسم به چه شیوهای است؟ بیشتر بانوان متقاضی تغییر هستند یا آقایان؟
جوکار : دو نوع تغییر اسم داریم، یک نوع آن در ثبت احوال انجام میشود همچون اسامی که متعارف نیست و اداره ثبت احوال به سهولت آن را عوض میکند، اما برای تغییر اسامی مذهبی فرد باید به دادگاه مراجعه و درخواست خود را ثبت کند، این نوع تغییر اسم روال قانونی دارد و به آسانی نیست.
اگر در نهایت دادگاه رأی صادر کند، آن را عوض میکنیم؛ بیشتر خانمها درخواست تغییر اسم میدهند تا آقایان.
ایمنا: گنجینه اسناد ثبت احوال کردستان شامل چه چیزهایی است؟
جوکار : در گنجینه اسناد به طور معمول اسناد افراد شاخص، مشاهیر و بزرگان هر استان وجود دارد، همچون شهدای شاخص، نخستین فرماندار سنندج یا نخستین استاندار کردستان.
تصویر سند این افراد در گنجینه موجود است که از روی این تصویر، سند شناسنامه فرد صادر میشود، به طور مثال در سند یک شهید شاخص، بیوگرافی، خلاصه زندگی، تاریخ و محل به شهادت او وجود دارد.
ایمنا: مهمترین چالشی که ثبت احوال استان کردستان با آن روبهرو است، چیست؟
جوکار : ما با کمبود اعتبارات عمرانی روبهرو هستیم، اگرچه کمبود نیرو هم داریم اما چون کارها به سمت الکترونیکی شدن پیش میرود و در واقع حدود 30 تا 40 درصد کارها غیرالکترونیکی است، کمبود نیروی زیادی احساس نمیشود.
چارت سازمانی ما 230 نفر است که در حال حاضر 160 نفر نیرو داریم و تقریباً کافی است، مگر اینکه بازنشسته شوند و کسی را استخدام نکنیم که با مشکل روبهرو خواهیم شد.
جا دارد که از فرمانداران شهرستانهای استان و سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکر کنم که به لحاظ تأمین اعتبارات ما را کمک کردهاند و جای قدردانی دارد.
ایمنا: برنامه شاخصی را در دست اقدام دارید؟
جوکار : در حال حاضر پروژه سببی نسبی را در دست اقدام داریم که کارکنان ما در دو شیفت صبح و بعدازظهر مشغول کار روی آن هستند، در این پروژه به صورت شجرهنامه، ارتباط پدر و مادر، همسر و فرزندان آمده و یک پروژه بسیار حیاتی است، زیرا قرار است سال آینده صدور گواهی انحصار وراثت را به سازمان ثبت احوال واگذار کنند و این پروژه باید تکمیل شود.
در استان کردستان تاکنون بیش از 72 درصد این کار انجام شده و حدود 28 درصد آن باقیمانده است.
یکی از ویژگیهای خوب این پروژه موبایل محور بودن آن است، اگر کسی به بانک یا دانشگاه مراجعه کند و مشخصات مادر و پدر خود را لازم داشته باشد، به وسیله موبایل خود میتواند وارد سامانه هدا شود که پس از دریافت کد کاربری و پسورد، اطلاعات خانوادهاش را به طور کامل نمایش میدهد.
ایمنا: سخن آخر
جوکار : حدود 10 هزار و 500 فقره کارت هوشمند ملی در ادارات ما وجود دارد که مربوط به افرادی است که در سالهای گذشته درخواست کارت هوشمند ملی دادهاند و برای دریافت آن مراجعه نکردهاند؛ از هم استانیهای عزیز تقاضا داریم کسانی که برایشان پیامک آمده است، برای تحویل کارتهایشان اقدام کنند.
کد خبر 826032