عصر کرد

آخرين مطالب

توسعه هوایی یا ریلی؟ آینده حمل و نقل ایران در هاله‌ای از ابهام اقتصادي

توسعه هوایی یا ریلی؟ آینده حمل و نقل ایران در هاله‌ای از ابهام
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از ریل نیوز؛ شیوع کرونا در جهان منجر به از هم گسیختگی بسیاری از بازارهای بین المللی از جمله بخش مالی و سهام، خودروسازی، فلزات اساسی و گرانبها و … شد. اما می توان مدعی شد که بخش حمل و نقل به واسطه محدودیت های سفر در بخش مسافری و همچنین اولویت بخشی دولت ها به تنظیم سیاست های بهداشتی در راستای جلوگیری از شیوع بیماری و کاهش سرمایه گذاری در این صنعت بیشترین ضرر مالی را متحمل شد.
اما با رفع همه گیری کرونا و برداشته شدن تدریجی محدودیت های حمل ونقلی در مقیاس جهانی، آمارهای منتشر شده از بخش مسافری کشورهای مختلف به ویژه دو کشور هند و چین که حجم بخش مسافری آنها به واسطه برخورداری از جمعیت بالا بسیاری چشمگیر محسوب می شود؛ نشان دهنده بهبود وضعیت به ویژه در نیمه دوم سال 2023 است. وضعیت پیچیده حمل بار ریلی اروپا در دوران پسا کرونا
دستگیری یک عضو اصلی ایران اینترنشنال از سوی وزارت اطلاعات بخوانید
مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد ریزش درآمدهای بخش حمل و نقل در منطقه یورو نیز وضعیت مشابه با سایر نقاط جهان را تجربه کرده است. بر اساس این آمار، منطقه اقتصادی یورو در سال 2022 شاهد حمل 398 میلیون تن بار در بخش های مختلف (دریایی، زمینی و هوایی) بوده که تقریبا فاصله اندکی با آمار سال 2018 (بالاترین رکورد حمل بار جهانی (معادل 400 میلیون تن) دارد. با اینحال، این حجم بار در قیاس با آمار سال 2021 (399 میلیون تن) شاهد کاهشی 0.5 درصدی بوده است. اما نکته جالب توجه اینجاست که حجم حمل بار در بخش ریلی ناگهان در سه ماهه چهارم سال 2022 با ریزشی محسوس مواجه شده و میزان رشد آن به 5.4- درصد رسیده که در نمودار زیر نشان داده شده است.

عصر کرد

اما دیگر نمودار درج شده در این گزارش، وخامت بیشتر اوضاع در مقیاس کشوری نشان می دهد. بر اساس مندرجات گزارش یورو استات، رشد 15 کشور از مجموع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در حمل بار ریلی طی سال 2022 منفی بوده است.

عصر کرد

در این میان، کشور لیتوانی با ریزش 39- درصد بیشترین میزان ریزش را تجربه کرده و کشورهای دیگری همچون استونی (24- درصد)، فنلاند (22- درصد) و یونان (20- درصد) به ترتیب بیشترین میزان ریزش حمل بار ریلی را تجربه کرده اند.
با اینحال، کشورهای دانمارک (12+ درصد)، کرواسی (7+ درصد) و بلغارستان (6+ درصد) رشد حمل بار ریلی را تجربه کرده اند.
چرایی عدم رونق بازار حمل و نقل در سال 2023
زوج طلایی فوتبال ایران آماده درخشش در تیم ملی بخوانید
حقیقت امر این است که علیرغم امید فراوان بازارهای مختلف جهانی به بهبود اوضاع در دوران پسا کرونا، ورود اقتصاد جهانی به رکود و تورم منجر به از دست رفتن تمامی این امیدها شد. بروز تورم بی سابقه طی 40 سال در ایالات متحده به عنوان بزرگترین بازار مصرف جهان، منجر به سرایت آن به بازارهای تولید به ویژه چین و کشورهای صنعتی اروپا شد. به هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا برای کالاهای مصرفی و مواد اولیه از جمله فلزات اساسی و حامل های انرژی شده و این امر نهایتا باعث ریزش سنگین تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای صنعتی و همچنین بالا رفتن بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی مانند قیمت مصرف کننده (CPI)، کاهش ضریب اعتماد به اقتصاد، رشد بیکاری و … در تمامی جهان شد.
به جرات می توان گفت که هیچ کشوری از بر هم خوردن چرخه اقتصادی جهانی جان سالم به در نبرده و بسته به میزان وابستگی کشورها به روند اقتصاد جهانی، آسیب هایی متحمل شدند. بازار حمل و نقل نیز که آخرین حلقه واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده به حساب می آید نیز به صورت طبیعی ضرر سنگینی از این وضعیت متحمل شده که این ضرر در بخش سفارش های حجیم که معمولا از حمل ریلی یا دریایی برای رساندن آن به دست مشتریان استفاده میشد، سنگین تر از پیش بود. برای اثبات این مدعا، کافی است نگاهی به نمودار زیر بیندازیم که شاخص رشد ناخالص داخلی واقعی کشورها در سطح جهانی و در بازه های سه ماهه در سال مالی 2023 را مورد بررسی قرار داده است.

عصر کرد

مقایسه این آمار با سال 2022 درج شده در همین نمودار نشانگر وخامت اوضاع اقتصاد جهانی است که به صورت طبیعی تاثیر منفی بزرگی نیز بر بخش حمل و نقل خواهد گذاشت. اردوغان: نتانیاهو پس از حمله ایران متوقف خواهد شد بخوانید وضعیت نامشخص حمل و نقل ریلی در سال 2024
موسسه تحقیقاتی مشهور ACT به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد وضعیت وضعیت حمل و نقل ریلی در سال آینده میلادی که کمتر از دو ماه دیگر با آغاز آن فاصله داریم، بهبود خواهد یافت. در این گزارش با اشاره به رشد احتمالی شاخص بخش خرده فروشی، کاهش شیب تورم جهانی و بهبود درآمد سرانه کشورها، این فرضه مطرح شده که وضعیت کلی بازارهای جهانی طی سال 2024 هرچند با سرعتی کم، اما رو به بهبود خواهد رفت. ACT بر همین مبنا، مدعی شده که وضعیت حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی نیزمی تواند پیرو بهبود اقتصاد جهانی، اوضاع بهتری را طی سال آینده میلادی تجربه نماید.
با اینحال، باید به نکته توجه داشت که افزایش تنش های ژئوپولیتیک در سطح جهانی، عدم موفقیت نسبی برخی کشورهای صنعتی مانند چین در ایجاد ثبات اقتصادی و بازگرداندن چرخه تولید به دوران پیش از کرونا، ادامه ضعف در اقتصاد ایالات متحده و احتمال تشدید رکود در این کشور به واسطه ادامه احتمالی سیاست افزایش نرخ بهره بانکی فدارل رزرو، عدم کاهش هزینه تولید در واحدهای صنعتی و معدنی و نهایتا ادامه دست به گریبانی بانک های بزرگ جهان همچون UBS و سیتی بانک با بحران مالی همچنان چشم انداز بهبود وضعیت اقتصاد جهانی را در هاله ای از ابهام قرار داده و هنوز برای قضاوت در خصوص ارزیابی و تخمین وضعیت بازار حمل و نقل ریلی سال آینده بسیار زود به نظر میرسد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/903613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دربی شماره 85؛ پرسپولیس 1– 0 استقلال

بارسلونا در پی انتقام؛ رئال در پی صدر

ساپینتو در مراکش با برنده شدن قهر است!

پس رویای نساجی چه زمانی محقق می‌شود؟

عملکرد نگران‌کننده پرسپولیس در آسیا

رکورد باورنکردنی گل‌گهر در فصل جدید!

یک قدم تا حذف تیم نوجوانان ایران در آسیا

برترین مهار دروازبانان هفته 8 لیگ یک فرانسه

ماجرای همسر سابق سرمربی تیم ملی ایران

نوری: جزئیاتی از قرارداد موسیمانه منتشر نشده است

خط زمانی حضور مارک ویلموتس در ایران

تمامی گل‌های گابریل ماگالاش برای توپچی‌های لندن

تاوانی از جیب مردم؛ پرونده مارک ویلموتس

اندرز: مهدوی‌کیا توصیه کرد به اروپا بیایم

اعتراض ذوب: پنالتی را ببینید (عکس)

7 مصدوم در تصادف جاده سرپل ذهاب روستای گلم کبود به سمت گرده نو

گاریدو: هی! هی! سینیور تلفن! استپ! بیرون!

مرگ زودهنگام فوتبالیست عجیب برزیلی

هجوم هواداران قائمشهری برای سلفی با آرمین سهرابیان مدافع جدید نساجی

روشنک، مسئول مسابقات لیگ برتر: وزارت به دنبال واگذاری ورزشگاه‌ها به تیم‌هاست

پیروزی ایران در مقدماتی نوجوانان جام ملت‌ها

اندرز: با استقلال و پرسپولیس مذاکره نکردم

تارقلی زاده: مثل پرونده ویلموتس در جهان مرسوم است

پاسخ به ابهامات پرونده ویلموتس از زبان کشوری

اعتراف صادقانه مدافع بارسا در مورد توپ طلا

مهارت رزمی کیانو ریوز و لارنس فیشبرن در پشت صحنه ماتریکس (ویدئو)

صهیونیست ها می دانند با ترور رهبران جبهه مقاومت هیچگونه پیروزی راهبردی برای آنها به دست نمی‌آید

پیشنهاد عجیب حامد پاکدل به فدراسیون: var نداری؟ کنار زمین تلویزیون بگذار!

اظهارات خبرساز همتی درباره فیلترینگ

نجات 1مصدوم در ارتفاعات کوهستانی پرآو

جمع آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز اولویت اصلی برق کرمانشاه

شعری دلنشین از شمس لنگرودی

عشق از دید مولانا

یادش بخیر هرکه ز ما یاد می کند

سوپرجام کی و کجا برگزار می شود؟

تارتار، سرمربی گل‌گهر: در نیمه اول فوق‌العاده بودیم و توانستیم به گل برسیم

ربیعی، سرمربی ذوب‌آهن: می‌توانستیم امروز بازنده نباشیم

مهدی رحمتی و دردی که تحمل می‌کند

امتیاز مهم سرمربی آبی‌ها قبل از پرسپولیس

روشنک: به جای بازیکن روی ورزشگاه سرمایه‌گذاری کن

نعمتی: بازیکن استقلال خوزستان به پنالتی اعتراف کرد

غرامت 1400 میلیاردی عربستان به مانچینی

تغییر ویژه یامال برای ال‌کلاسیکو!

رمز و راز جمهوریت در فضای گفتمانی انقلاب اسلامی وفاق ملی است

دومین جشنواره «انگور کندوله» برگزار شد

2 کشته و 6 مصدوم حاصل دو تصادف آخر هفته در استان مرکزی

همین حالا هم در آسیا هستیم!

صحنه‌ای تاریخی از صمیمیت زن و مرد که در تانک‌خورها پخش شد

هراس‌آورترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما

برگزاری جشنواره انگور در روستای کندوله صحنه