عصر کرد

آخرين مطالب

دولت به وعده خود درباره کنترل تورم عمل کند اقتصادي

دولت به وعده خود درباره کنترل تورم عمل کند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرگزاری به گزارش میهن تجارت، علی خزریان با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور و افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اظهار کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور تحت تاثیر سیاست های دولت مغفول مانده است. سیاست های ارزی و رویکرد اشتباه و با تورم های روزانه مواجه است. ، به طوری که هرگونه اثر تورمی در بازار ارز نشانه های تورمی جدیدی به بازار کالا می دهد.
وی افزود: انتظار همه این است که دولت به وعده خود برای کنترل تورم عمل کند. در شرایط کنونی دولت می تواند به جای تحمیل کسری بودجه کشور بر هزینه های معیشتی مردم، هزینه های خود را کاهش دهد و در ازای آن شرایط صادرات کالا به شرکت های صادرکننده را فراهم کند تا درآمد ارزی کشور افزایش یابد. کشور البته نباید نادیده گرفت که واردات کالاهای غیرضروری می تواند مشکلات ارزی کشور را دامن بزند، زیرا آزادسازی واردات برخی کالاها منجر به افزایش بیشتر تقاضای ارز در سامانه نیما می شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست های اقتصادی کشور در مقطع فعلی باید تقویت تولید داخلی را مورد تاکید قرار دهد، گفت: تا زمانی که اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به ارز متاثر از قیمت ارز باشد. واردات، پیگیری هر سیاست خارجی تقویت تولید نمی تواند در اقتصاد کشور کارساز باشد. در حال حاضر دولت باید تامین مالی بنگاه های اقتصادی را تسهیل کند. یکی از مشکلاتی که اخیراً واحدهای تولیدی با آن مواجه شده اند، نرخ بالای سود تامین مالی است.
خزریان ادامه داد: به گفته کارشناسان اقتصادی، تورم مهم ترین دلیل گرانی تامین مالی است. زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه است، برای تامین مالی آن شروع به انتشار اوراق با قیمت های بالا می کند. این امر در چند وقت اخیر تشدید شده و به همین دلیل نقدینگی به سمت این اوراق می رود. بانک ها نیز با نارضایتی با خرید اوراق قرضه مواجه می‌شوند، به همین دلیل نقدینگی آنها برای پرداخت تسهیلات کاهش می‌یابد، از سوی دیگر برای جذب سپرده باید با اوراق دولتی رقابت کنند. این باعث نقدینگی به سمت بازارها می شود غیر مولد رفتن
او وضعیت نارضایتی وی بانک ها را عامل افزایش فشار بر پایه پولی دانست و تصریح کرد: در این شرایط اقتصاد کشور با تورم مواجه است و این مشکل باعث کاهش قدرت خرید و حجم سفره مردم و در نتیجه رکود اقتصادی می شود. افزایش می یابد. به عبارت دیگر، هر چه مردم قدرت خرید کمتری داشته باشند، تولیدکنندگان مجبور به عرضه کمتری خواهند بود و در نتیجه رکود اقتصادی عمیق‌تر می‌شود. همچنین نباید تاثیر کمبود نقدینگی بر افت تولید را نادیده گرفت زیرا شرکت ها برای تامین مواد اولیه با مشکل نقدینگی مواجه هستند. نرخ بالای تامین مالی باعث گرانی کالاها می شود و چرخه معیوب قیمت های بالا و کاهش تقاضا ادامه دارد.
نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم ارائه برنامه دولت برای حل مشکلات اقتصادی گفت: در چنین شرایطی شاهد هستیم که وزیر امور اقتصادی و دارایی به جای تمرکز بر اجرای طرح های متعدد وظایف وزارت اقتصاد، اظهار نظر در مورد موضوعاتی در حوزه سیاست خارجی که در ذیل آن قرار دارند، انتخاب آنها نیست، چه زمانی وزیر اقتصاد می تواند موفق باشد، فارغ از اینکه نظام دیپلماتیک کشور در چه زمانی و در کجا موفق به برکناری شود. تحریم ها می تواند با فرض تداوم وضعیت موجود یعنی تحریم ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور برنامه داشته باشد چون وزیر اقتصاد از شرایط مطلع است در حال حاضر کشور مسئولیت وزارت اقتصاد را پذیرفته است. بنابراین منطقی به نظر نمی رسد که حل مشکلات اقتصادی را به نتیجه مذاکراتی که در حال حاضر در جریان نیست مشروط کنیم و به عملکرد وزیر امور خارجه یا وزیر ارتباطات اشاره کنیم.
خزریان گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور با مشکل نقدینگی مواجه است که بخش عمده ای از این مشکل را تشکیل می دهد. نارضایتی بانک ها باز خواهند گشت. در چند وقت اخیر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر سابق اقتصاد بارها از ضرب الاجل بانک ها برای حل و فصل صحبت کرده اند. نارضایتی هشدار داده بودند اما بانک ها در این زمینه اقدامی نکرده اند. در این شرایط، وزارت اقتصاد به جای استفاده از ابزار قانونی خود برای فشار بر بانک های دولتی برای حل و فصل نارضایتی و اجرای افزایش سرمایه همچنان به گفتار درمانی و مذاکرات خارجی نگاه می کند که نتیجه ای جز ارسال پیام ضعف به طرف های خارجی و لطمه زدن به هرگونه مذاکره احتمالی نخواهد داشت.
منبع : به گزارش میهن تجارت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/901364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکتر انوشه چه زیبا میگه...

کتاب زندگی نامه و خدمات هنری و فرهنگی عباس جمال‌پور منتشر شد

جمله آموزنده ارنست همینگوی

مجموعه‌داستان رویا دستغیب چاپ شد/پلک‌های شنی در بازار نشر

در جنگ‌ها شبیه علی هستیم/مرحب‌کُش ولایت ما؛ سنوار!

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد»

جمله ای زیبا از آلبر کامو

تغییر 90 درصدی پرسپولیس در تقابل دوباره با السد

الهلال به دنبال انتقام بزرگ از حریف اماراتی

حتی جایی که وینی خبر ندارد ما نژادپرست‌ها را می‌گیریم!‏

اعتراض برخی سهامداران هلدینگ خلیج فارس به خرید باشگاه استقلال

طالبی: برگ برنده تیم‌های ایرانی خلاقیت آنهاست

جلسه 4 ساعته پرسپولیس و بررسی پرونده‌های خارجی

بچه پولدارهایی که تبدیل به فوتبالیست بزرگ شدند!

محمدرضا گرایی: می‌خواهم با خوش‌رنگ‌ترین مدال برگردم

ستاره جنجالی به توخل زنگ زد

سندی که فوتبال ایران را متحول می‌کند

مرگ موج‌سوار ایتالیایی در پی برخورد با اره‌ ماهی!

چهارمین پرسپولیسی بازی با السد را از دست داد

تنهایی انسان در جهان به شدت پیش‌رفته دغدغه «رها» است

«ناصدا» به زودی روی صحنه می رود

ارکستر آیسو و کوارتت کاسته، طنین موسیقیایی در تالار وحدت

معرفی 13 اثر نمایشی به جشنواره تئاتر استان بوشهر

راز مهار لوکاس ژوائو: در آغوش گرفتن! (عکس)

شایعه جنجالی درباره سردار آزمون

مبارزان مقاومت در تمامی جبهه ها منتظر ساعت صفر اند| نسل کشی اسرائیل نشانه شکست در صحنه جنگ

الهام پاوه‌نژاد شبیه 20 ساله‌ها شد/ عکس

صحنه هولناکی که اسرائیلی‌ها در حمله دیشب به فرودگاه بیروت خلق کردند + عکس و ویدئو

همه دروغگویان درباره شهید «یحیی سنوار» رسوا شدند

تصاویر | اولین قاب‌ها از پشت صحنه «اکنون» سروش صحت

نظام بین الملل ابتدا تکلیف جزیره بحرین را مشخص کند |

تولید 6 اثر نمایش خیابانی و صحنه‌ای در خراسان جنوبی

شایعه عجیب و خطرناک درباره سردار آزمون

هماهنگ‌کننده سازمان ملل: بمباران اسرائیل در شمال غزه صحنه‌های هولناکی برجای گذاشته است

جهاد اسلامی: صحنه نهایی برای منطقه، در میدان ترسیم خواهد شد

نخستین حضور هنرپیشه مشهور در تلویزیون پس از تبرئه قتل

ببینید | بازسازی صحنه تعقیب و گریز سارقین توسط پلیس

صحنه‌گردانی ایران در اقیانوس هند

زمان اجرای «مالی سویینی» مشخص شد

پوستر «مالی سویینی» منتشر شد/ آغاز اجرا از 9 آبان

شادی و روحیه بی‌سابقه از وحید امیری (عکس)

فرهاد فخرالدینی پس از 10 سال به صحنه باز می‌گردد

ترسیم صحنه نهایی برای منطقه در میدان

بازگشت فرهاد فخرالدینی به صحنه با «سیمرغ» پس از 10 سال

پرواز فرهاد با سیمرغ بر فراز وحدت

پنالتی موسی کار یحیی را تمام کرد(عکس)

آمریکا محور شرارت و خباثت در تمام دنیا است

فیلم بمب خنده از پشت صحنه سریال بزنگاه

ابطال انتخابات هیات تنیس استان کرمانشاه مجددا بررسی می‌شود

شایعات پیرامون سردار آزمون | رصد روز