عصر کرد

آخرين مطالب

10 بلایی که سر اقتصاد اسراییل آمد اقتصادي

10 بلایی که سر اقتصاد اسراییل آمد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش همشهری آنلاین ، پس از عملیات طوفان الاقصی در 7اکتبر، بازار سهام و ارز رژیم صهیونیستی به‌شدت سقوط کرده است. درواقع هر دو بازار از آن زمان دچار بحران شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد رژیم همچنان ادامه دارد.
در اوایل سال2024، مودیز و اس ‌اند پی، از مهم‌ترین مؤسسات رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند.
دولت رژیم صهیونیستی به 360هزار نیروی ذخیره‌ی صهیونیست و مستقر در غزه یارانه پرداخت کرده است که بسیاری از آنها کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است.
آنچه واضح است این است که خانواده‌های صهیونیست که قبلا در فقر زندگی می‌کردند یا قبل از 7اکتبر دارای فقر و ناامنی غذایی بودند، بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی ناشی از این جنگ خواهند دید.
براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی از 6.5درصد در سال2022 به 2درصد در سال گذشته میلادی سقوط کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال ‌جاری هم این نزول ادامه پیدا کند و به 1.6درصد برسد.
میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد رژیم صهیونیستی هم سقوط کرده و از 26.9درصد تولید ناخالص داخلی در سال2022 به 25.7درصد در سال2023 کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود تا پایان سال2024 به 22.8درصد نزول پیدا کند.
جنگ غزه بر تجارت خارجی رژیم صهیونیستی هم تأثیری به‌شدت منفی گذاشته و سبب کاهش صادرات کالای این رژیم شده است. در سال2023 رشد سالانه صادرات کالای رژیم صهیونیستی منفی 0.6درصد شد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌ جاری میلادی رشد منفی صادرات کالا ادامه پیدا کند.
به‌علت هزینه‌های جنگ غزه، هزینه‌های عمومی دولت رژیم صهیونیستی رشد شدیدی پیدا کرده و از 645میلیارد شکل قبل از جنگ به 853میلیارد شکل در سال‌ جاری رسیده است.
بدهی دولت نیز به‌شدت افزایش یافته و از 1034میلیارد شکل در سال2022 به بیش از 1278میلیارد شکل در سال2024 رسیده است.
خسارت 67میلیارد دلاری جنگ غزه به اقتصاد رژیم صهیونیستی رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه گفت: جنگ غزه باعث خسارت 67.3میلیارد دلاری به اقتصاد رژیم صهیونیستی شد.
داود منظور، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اقتصاددان‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند جنگ غزه بیش از 67.3میلیارد دلار به اقتصاد رژیم خسارت وارد کرده است. به‌علاوه حجم خسارات اقتصادی وارده به زیرساخت‌های غزه بالغ بر 33میلیارد دلار و میزان تولید ناخالص داخلی ازدست‌رفته غزه 18میلیارد دلار برآورد می‌شود.
به‌ گفته وی، در حالی ‌که رژیم صهیونیستی سال2023 را بدون کسری بودجه آغاز کرد، در پایان‌ ماه ژوئیه کسری بودجه آن به 41.8میلیارد دلار رسیده است. جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه فقط به کشتار بیش از 40هزار فلسطینی انجامیده است، به‌ طوری که «خونین‌ترین» جنگ قرن نام گرفته است.
10 بلایی که سر اقتصاد اسراییل آمد 1- رشد اقتصادی
در ‌ماه نوامبر، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تأثیر ناخالص جنگ بر صهیونیست‌ها را خسارتی معادل 53میلیارد دلار اعلام کرد و برآوردهای خود را برای رشد اقتصادی به 1.2درصد برای سال‌های 2023 و 2024 کاهش داد. این رقم قبل از عملیات 7 اکتبر حماس علیه صهیونیست‌ها 2.3درصد و 2.8برای سال‌های 2023 و 2024 بود. این در حالی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد اقتصاد اسرائیل دست‌کم 3.5درصد رشد کند.
در ‌ماه دسامبر، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اگر فاز شدید جنگ در 3‌ماهه اول سال2024 به پایان برسد، احتمالا این جنگ در سال‌جاری نیز چیزی حدود 13.8میلیارد دلار برای اقتصاد رژیم هزینه خواهد داشت و درصورت تداوم جنگ تا سال2025 هزینه‌های مربوط به جنگ می‌تواند به 55.6میلیارد دلار برسد. این موضوع می‌تواند کسری بودجه دولت را افزایش دهد.
2- رشد تورم و تعطیلی کارخانه‌ها
تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه جولای در اسرائیل به 3.2درصد خواهد رسید که بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی رژیم صهیونیستی و بالاتر از پیش‌بینی بازار است. همه اینها در حالی است که بانک مرکزی همه توان خود را به‌کار بسته تا با افزایش نرخ بهره از تورم جلوگیری کند.
همچنین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد 60هزار شرکت صهیونیستی در سال‌جاری به‌دلیل کمبود نیروی انسانی، تجهیزات لجستیکی و کاهش منافع تجاری تعطیل خواهند شد. و مهم‌تر از همه این است که برنامه‌های سرمایه‌گذاری این رژیم همگی به‌تعویق افتاده است.
3- افزایش هزینه‌های نظامی
بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به‌شدت افزایش یافته و این موضوع می‌تواند مشکلات اقتصادی این رژیم را در آینده وسیع‌تر کند. به‌گفته‌هالیوت گارساید، تحلیلگر خاورمیانه در آکسفورد اکونومیکس، هزینه‌های نظامی در 3‌ماه آخر سال2023 در مقایسه با مدت مشابه در سال2022، 93درصد افزایش داشته است. داده‌های ماهانه در سال2024، نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی در پایان سال2024 تا 2برابر افزایش خواهد یافت. بیشتر این منابع مالی صرف پرداخت دستمزد نیروهای ذخیره، توپخانه و رهگیرهای سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل خواهد شد.
4- افزایش فقر
تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد بیش از 45درصد از مردم اسرائیل نگرانند که مشکلات اقتصادی شدیدی در پایان یا پس از پایان جنگ در انتظار آنها باشد. آنچه واضح است این است که خانواده‌های صهیونیست که قبلا در فقر زندگی می‌کردند یا قبل از 7 اکتبر دارای فقر و ناامنی غذایی بودند، بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی ناشی از این جنگ خواهند دید.
5- آسیب سنگین به بازار مسکن و ساخت‌وساز
بخش مسکن یکی از صنایع کلیدی رژیم صهیونیستی بود که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر ضربات مهلکی به آن وارد شد. طبق آمارها صنعت ساخت‌وساز 14درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد درحالی‌که پس از عملیات طوفان‌الاقصی تقریبا تعطیل شده است. انجمن سازندگان رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین گزارش خود در این‌باره اعلام کرده که صنعت ساخت وساز تقریبا با 15درصد از ظرفیت خود قبل از 7 اکتبر کار می‌کند و این به‌دلیل آن است که بخش عمده نیروی کار را در این بخش فلسطینی‌ها تشکیل می‌دادند و رژیم صهیونیستی مجوز 110هزار کارگرفلسطینی را لغو کرده است ضمن اینکه سایر کارگران خارجی نیز به‌دلیل جنگ منطقه را ترک کرده‌اند.
به‌دلیل فشار بخش مسکن و شوک عرضه مسکن دولت صهیونیستی مجددا مجبور شده است تا به بخشی از فلسطینیان ساکن کرانه باختری مجوز کار در صنایع شهرک‌سازی این رژیم را بدهد.
6- فلج شدن صنعت گردشگری
شاید بخشی از اقتصاد رژیم صهیونیستی که در بحبوحه این جنگ بیشترین آسیب را دیده است، بخش‌های مرتبط با گردشگری و صنایع توریسم است که در سال2019، 2.6درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد. در سال2021 این رقم به‌دلیل پاندمی کرونا به 1.1درصدکاهش یافت و بعدا مجددا رو به رشد بود. عملیات طوفان‌الاقصی بخش گردشگری رژیم صهیونیستی را به‌طورکلی تعطیل کرد و صنایع مرتبط با توریسم را به نابودی کشاند.تأثیر نابودی این صنعت به حدی مشهود است که برای نمونه قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، بازدیدکنندگان از رژیم صهیونیستی در هر ماه بیش از 300هزار نفر بودند اما طبق گزارش‌ها، این رقم درماه نوامبر یعنی بعد از عملیات حماس به 39هزار نفر کاهش‌یافته است.در طول ماه‌های پس از آغاز جنگ زمینی در غزه، در سراسر رژیم، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها خالی مانده‌اند و درواقع بلافاصله پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل و شروع جنگ در غزه، لیست بلندبالایی از خطوط هوایی اکثر پروازهای خود به تل‌آویو را لغو کردند و بسیاری از گردشگران نیز برنامه‌های خود را برای بازدید از رژیم صهیونیستی لغو کردند.
7- برپایی نظام یارانه‌ای
پس از عملیات توفان الاقصی به‌دلیل تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ بی‌کاری، رژیم صهیونیستی مجبور شد به بسیاری از مشاغل ازجمله 360هزار نیروی ذخیره صهیونیست یارانه پرداخت کند. بسیاری از آنها کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است.
تقریبا 50درصد از هزینه‌های مربوط به جنگ رژیم صهیونیستی با غزه معادل حدود 32میلیارد دلار، برای نیازهای مختلف دفاعی تا سال2025 درنظر گرفته شده است؛ همچنین 10میلیارد دلار اضافی برای هزینه‌های غیرنظامی استفاده خواهد شد که شامل بودجه برای اسکان ده‌ها هزار اسرائیلی است که مجبور شده‌اند در بحبوحه جنگ، خانه‌های خود در جنوب و شمال سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند و از سوی دیگر، به‌علاوه، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، حدود 9میلیارد دلار ضرر درآمد مالیاتی و 6میلیارد دلار برای پوشش خسارات مستقیم جنگ تخمین زده است.
8- کاهش ارزش پول ملی
قیمت هر شکل اسرائیل به‌عنوان ارز رایج رژیم صهیونیستی در 26اکتبر سال قبل یعنی اندکی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی دربرابر هر دلار آمریکا 4.08شکل بود اما این رقم اکنون به 3.80شکل به ازای هر دلار آمریکا رسیده است.این یعنی اینکه ارزش پول ملی رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته 6.8درصد کاهش یافته است و اکنون به ازای هر دلار آمریکا شکل کمتری می‌توانید دریافت کنید.آمارهای مقدماتی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که کسری بودجه در ‌ماه مه سال‌جاری میلادی، به 10میلیارد شِکل خواهد رسید و این به‌معنای این است که با افزایش کسری بودجه تورم بیشتر رشد خواهد کرد و این منجر به کاهش بیشتر ارزش پول ملی رژیم صهیونیستی خواهد شد. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تخمین زده که مجموع هزینه‌های جنگ تا سال2025، به 250میلیارد شِکل (67.4 میلیارد دلار) برسد.
9- تجارت مختل شد
یکی از بخش‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی تجارت انواع کالاها است. به‌طور مثال در بسیاری از مواقع کالاهایی مانند خودرو، لوازم خانگی، ماشین آلات، نفت و حتی الماس ازجمله کالاهایی هستند که از طریق دریای سرخ وارد اسرائیل می‌شوند. اما با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر محور مقاومت با همگرایی که در عملیات میدانی داشت باعث شد تا جریان تجارت از طریق دریای سرخ به رژیم صهیونیستی مختل شود.
طبق تازه‌ترین آمارها جریان ورود کالا از آسیا به سمت اسرائیل به‌دلیل افزایش سرسام آور هزینه‌های واردات و کرایه‌های حمل مختل شده است.
10- کاهش رتبه اعتباری
در اوایل سال2024 بزرگ‌ترین مؤسسات اعتبارسنجی دنیا یعنی مودیز و اس‌اند پی از مهم‌ترین مؤسسات رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند.
در تازه‌ترین رویداد چند روز پیش نیز آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی، بار دیگر رتبه اعتباری بلندمدت رژیم صهیونیستی را در بحبوحه تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان از «A+» به «A» کاهش داد.
این آژانس رتبه‌بندی، خطراتی را برای اقتصاد و دارایی عمومی رژیم صهیونیستی ناشی از جنگ مداوم با حزب‌الله و درگیری با ایران عنوان و اعلام کرد: اکنون فعالیت نظامی در غزه و افزایش جنگ در سراسر مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی - ازجمله تهاجم زمینی به لبنان - را ارزیابی می‌کنیم که ممکن است تا سال2025 ادامه داشته باشد.
کد خبر 888288 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل حمله ایران به اسرائیل

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/898248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چیزی به اسم محرومیت تعلیقی نداریم!

پرونده علیرضا بیرانوند یک پرونده معمولی نیست

آخرین وضعیت مصدومان پرسپولیس از زبان معاون باشگاه

کمیته وضعیت، محرومیت را نمی‌تواند تعلیقش کند

واکنش عجیب ستاره چلسی به نزاع هم‌تیمی‌ها!

شکست میلان با شاهکار دخیا

سه ستاره تیم ملی ایران در فرودگاه میلان

صحنه دوم مشکوک به پنالتی برای تراکتور برابر فولاد

کشف دوباره دخیا در فلورانس با دو پنالتی!

اعتراف جنجالی که شاید روند پرونده بیرانوند را تغییر بدهد

الگوی عجیب مصدومیت رباط صلیبی در رئال مادرید؛ جود بلینگام، مراقب خودت باش!

لزوم تغییر سیاست‌های پولی و ارزی/ استمرار سیاست‌های مربوط به نرخ ارز و سود، تولید را متوقف و بازار سرمایه را دچار مشکل می‌کند

سیاست‌های پولی مهم‌ترین مانع اجرای برنامه‌های وزارت اقتصاد/ اصلاح فاصله نرخ ارز نیما و آزاد، درآمد دولت را افزایش و فشار بر انتشار اوراق و مالیات را کاهش می‌دهد/ نرخ بهره بالا، اقتصاد را وارد دوره رکود تورمی می‌کند

حمله به این 15 مرکز اسرائیل را فلج می‌کند

گل اول فیورنتینا به میلان توسط یاسین عدلی در دقیقه 35

مهاجم بدشانس: انتخاب ناگلزمان برای جانشینی هاورتز

کفش طلایی جام جهانی به ستاره برزیلی رسید

کاظمی: درخواست هواداران مربی خارجی است

آرش افشین: فولاد با برد تراکتور شق القمر کرد

شکوری: شمس آذر الان خوب بازی میکند

بیرانوند باید از رای این پرونده خوشحال و شاکر باشد!

هدایتی: همین فردا صبح بیرانوند، ویدیو را منتشر کند

خلاصه بازی فیورنتینا 2 - آث میلان 1

خلاصه بازی رئال سوسیداد 1 - اتلتیکو مادرید 1

بیرانوند به کمیته انضباطی احضار شد

مظفری‌زاده: پیگیر احقاق حق بیرانوند هستیم

سرآبادانی: سلیمانی گفت پنالتی نبود

ویدیویی از فلسطین برای وجدان‌های خاموش

تغییر و تحولات شدید در فولاد با حضور یحیی گل‌محمدی

انتقاد شدید مدیرعامل تراکتور به صحنه های مشکوک این تیم

باشگاه فولاد از داور مسابقه با فولاد شکایت کرد

سعید مظفری‌ زاده: حق با بیرانوند است و رای کمیته وضعیت را پیگیری می‌کنیم

سحر دولتشاهی و مهرداد صدیقیان در یک پشت صحنه

از ایران بابت انتقام خون رهبران مقاومت تشکر می‌کنیم

صحنه‌ای که زن بیچاره از شوهر و نامادریش دید او را دیوانه کرد+ عکس نامادری زشت

فال انبیا فردا دوشنبه 16 مهر 1403

پایان رقابت‌های رده بندی بدمینتون استان قم

احیای انسان‌های صاحب هنر انقلابی ارزشمند است

برخورد پلیس فتا کرمانشاه با فرد قدرت‌نما در فضای مجازی

فوری/ مالیات حقوق بگیران 2 برابر شد

شاهرخ بیانی مربی نساجی احضار شد

سیاست تثبیت نرخ ارز در حد شعار ماند!

خبر فوری، سقف مالیات این افراد دو برابر شد

دولت آلمان پیش بینی اقتصادی خود را کاهش داد

فرزندان شما به حقیقت فرزندان شما نیستند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

شعرخوانی دلنشین با صدای هوشنگ ابتهاج

صحبت های شنیدنی از دکتر انوشه درباره خوشبختی

نعمتی: در پرسپولیس هم شانس دعوت به تیم ملی داشتم

سرآبادانی: سلیمانی گفت توپ به دستم نخورد