عصر کرد

آخرين مطالب

سگ‌های ولگرد در کرمانشاه؛ از گزش انسان تا تهدیدی جدی برای محیط زیست اجتماعی و فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش ایرنا، اگر فقط چند کیلومتر از شهر کرمانشاه دور شویم در جاده‌های اطراف شهر گله‌های سگ‌های ولگرد را می بینیم به صورت دسته های چندتایی در تردد هستند؛ این گله‌ها در داخل شهر هم به وفور دیده می شوند و هر روز بر جمعیت آنها نیز افزوده می‌شود.
سگ ولگرد یعنی سگی که صاحبی ندارد و در نتیجه می‌تواند به چرخه طبیعی محیط‌زیست آسیب وارد کند و از آنجا که سگ‌ های ولگرد در محیط‌ زیست ایران دشمن طبیعی ندارند و اتفاقا خودشان به چرخه طبیعی دیگر موجودات آسیب می‌زنند در سال‌ های اخیر تبدیل به یک تهدید جدی برای محیط‌زیست شده‌اند.

عصر کرد

غذا دادن بی رویه به سگ ها؛ حس حیوان دوستی اما تهدیدی برای سلامت شهروندان
یکی از موضوعاتی که باعث افزایش عمر سگ های بلاصاحب شده است غذا رسانی برخی از شهروندان از روی حسن نیت و حیوان‌دوستی به سگ هاست که همین امر باعث برهم خوردن تعادل چرخه زیست محیطی برای این حیوان و در نتیجه افزایش روزانه تعداد آنها می شود.
بهتر است چرخه طبیعی محیط به هم نخورد و شهروندان اجازه دهند حیوانات برای تامین غذایشان تلاش کنند تا در چرخه حیات وحش خللی ایجاد نشود؛ از آنجا که سگ‌ها در حیات‌وحش ایران دشمن طبیعی ندارند جمعیت‌ شان به بیش از پنج میلیون رسیده و این درحالی است در کشور ترکیه که خرید و فروش سگ و حیوانات دیگر در آن آزاد است و هیچ منع قانونی ندارد یک‌ هشتم این عدد سگ ولگرد دارد.
به گفته برخی کارشناسان سگ‌ های ولگرد منطقه زاگرس به‌ برخی از پرندگان این منطقه حمله می‌کنند که این کار باعث کاهش بسیار محسوس دارکوب‌ های در این منطقه شده‌ است.
دارکوب‌هایی که ماموریت آنها در حیات‌ وحش این منطقه خوردن لاروهای چوب‌ خوار درختان بلوط است، با ازدیاد سگ‌ های ولگرد و کم شدن دارکوب‌ ها جمعیت لاروهای چوب خوار افزایش پیدا کرده و درختان بلوط منطقه در معرض آسیب‌ های جدی قرار گرفته است.
از بین رفتن دارکوب‌های لاروخوار تنها آسیب سگ های ولگرد به چرخه محیط‌زیست نیست؛ پرنده «میش‌مرغی» نیز یکی از قربانیان سگ‌ های ولگرد در زیستگاه خود است به قدری که حتی در خطر انقراض قرار گرفته دارد.

عصر کرد

از 2 سگ ولگرد در سال 40 سگ متولد می شود
کارشناسان معتقدند که حیوانات غریزه‌ای دارند که وقتی احساس امنیت کنند و غذایشان فراهم باشد بیشتر تولید مثل می‌کنند، حال اگر یکی از این موارد تامین نشود خودبخود حیوان تولید مثل نمی‌کند؛ سگ‌ها وقتی غذا و امنیتشان تامین باشد به راحتی تولید مثل می‌کنند و این باعث ازدیاد جمعیت آنها می‌شود.
یکی از خصیصه هایی که سگ‌ را از سایر حیوانات متمایز می‌کند تولید مثل زیاد آنهاست؛ سگ‌ ها می‌توانند به‌ شکل چشمگیری خود را تکثیر کنند به طوری که هر سگ به‌ طور میانگین یک‌ بار در سال باردار می‌شود و در هر زایمان بین پنج تا هفت توله به‌دنیا می‌آورد، از طرفی هر توله سگ حدود 6 ماه بعد بالغ می‌ شود و می‌ تواند باردار شود.
از این رو عقیم‌ نکردن و رها شدن آنها در طبیعت باعث رشد روز افزون‌ آنها شده ‌و می‌توانند در کوتاه‌ مدت به مناطق زیست‌ محیطی آسیب‌های جدی وراد کنند.

عصر کرد

خطر حمله گرگاس به انسان و دام های اهلی؛ آمیزش سگ های ولگرد با گرگ
آمیزش سگ‌های ولگرد در حیات‌وحش با گرگ‌ها سبب به‌وجود آمدن گرگاس «سگ‌گرگی» می‌شود؛ گرگاس‌ها حیواناتی هستند که اغلب هم خصوصیات سگ‌ها را دارند و هم خصوصیات گرگ‌ها را، هم خوی وحشی‌گری گرگ‌ها را به ارث برده‌اند و هم مانند سگ‌ها از انسان نمی‌ترسند.
در سال‌های اخیر آمیزش سگ های ولگرد با گرگ‌ ها در طبیعت باعث افزایش این حیوان شده‌ که برخلاف گرگ‌ ها در نزدیکی شهرها و انسان‌ها زندگی کنند و در بسیاری از مواقع با خوی وحشی که دارند به انسان‌ها و حتی حیوانات اهلی مانند گوسفندان حمله می کنند و باعث خسارات جدی به انسان‌ها و دام‌ها می شوند.
از طرفی آمیزش سگ‌ های رها شده در طبیعت از نژادهای مختلف و همچنین رسیدگی نکردن و ساماندهی آنها باعث شیوع بیماری‌ ها و آلودگی‌ های زیست‌ محیطی زیادی شده ‌است.
تماس این حیوانات با انسان و همچنین آلودگی‌های ایجاد شده توسط آنها می‌تواند موجب بیماری‌های جدی برای جانداران طبیعی و انسان‌ها شود؛ به‌گفته برخی کارشناسان بین‌المللی محیط‌زیست حتی نژاد یوزپلنگ ایرانی در گرو خارج کردن سگ‌های ولگرد از چرخه حیات وحش است، برخی معتقدند دسته سگ‌ های گرگی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند جرات حمله و کشتن یوزپلنگ‌ ها را پیدا می‌کنند و تا به اینجا نیز خسارات جدی به این حیوان با ارزش ملی زده‌اند.
جمع‌آوری سگ های ولگرد در استان کرمانشاه
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمانشاه در آخرین روز خرداد ماه سال جاری، در راستای حفظ حقوق شهروندی و ارتقای امنیت و آرامش شهروندان استان طرح جمع آوری سگ های ولگرد با دستور استاندار کرمانشاه در سطح شهرهای استان آغاز شد.
طبق این گزارش استاندار کرمانشاه در راستای پاسخ به این مطالبه مردمی طی چند مرحله به متولیان شهری دستور داد که در نهایت این دستور در قالب طرح جمع آوری سگ های ولگرد از همان هفته آغاز شد؛ در این طرح سگ های ولگرد سطح شهر که آرامش و امنیت جسمی شهروندان را با مخاطره مواجه کرده و در مواردی به شهروندان حمله کرده اند به صورت زنده گیری جمع آوری می شوند.
هاری منجر به مرگ خواهد شد
مدیر گروه پیشگیری و مراقبت از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اصلی ترین بیماری هایی که از طریق حیوانات به خصوص سگ به انسان منتقل می شود هاری است؛ این بیماری اگر در 24 ساعت اولیه درمان نشود قطعا منجر به مرگ فرد خواهد شد.
سارا شاه آبادی در ادامه افزود: از علائم بیماری هاری می توان به سردرد، تب، بی قراری، خواب آلودگی و سرگیجه اشاره کرد، این بیماری از طریق گزش حیوان به انسان منتقل می شود.
وی با بیان اینکه حیوانات خانگی واکسن دریافت می کنند و بیماری هاری در آنها کنترل می شود، ادامه داد: سگ های ولگرد به دلیل دریافت نکردن واکسن هاری در صورت گزش انسان می توانند فرد را به این بیماری خطرناک دچار کنند.
شاه آبادی گفت: فردی که توسط حیوان گزیده شده باید بلافاصله به مراکز پیشگیری و درمان معاونت بهداشت مراجعه کند؛ فرد بعد از گزش باید بلافاصله به مدت 20 دقیقه محل گزش را با آب و صابون شست و شو دهد و اگر جای زخم عمیق و خونریزی کرده باشد باید سرم ضد هاری تزریق شود؛ این مراکز در شهرستان ها در اورژانس بیمارستان ها و در شهر کرمانشاه جنب کلینیک حاج دایی قرار دارد.
مدیر گروه پیشگیری و مراقبت از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت استان کرمانشاه افزود: بیماری بعدی که می تواند از طریق سگ های ولگرد به انسان منتقل شود « توکسوپلاسموز یا توکسوپلاسموزیس » است؛ این بیماری یک بیماری انگلی است و علائم این بیماری در افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند طی چند هفته ظاهر می شود.
وی با بیان اینکه این بیماری در اوایل شبیه به بیماری آنفولانزا است، گفت: بعد از گذشت چند روز یکی از علائم این بیماری التهاب مغز است، انگل به سیستم عصبی فرد حمله می کند و دیگر ارگان های حیاتی بدن مانند قلب، کبد، گوش و چشم را نیز درگیر می کند.
شاه آبادی افزود: این بیماری در خانم های باردار بسیار خطرناک است چون می تواند جنین را آلوده کند و نتیجه این آلودگی می تواند سقط جنین یا تولد نوزادی با نقص های مادرزادی باشد.
شهروندان از غذا دادن به سگ‌های ولگرد خودداری کنند
وی با تاکید بر اینکه شهروندان از غذا دادن به گله سگ های ولگرد خود داری کنند تا حیوان در چرخه طبیعی زندگی خود را سپری کند، ادامه داد: در صورت غذا دادن به سگ های ولگرد لازم است حتما از دستکش استفاده شود و در صورت نبود دستکش و لمس حیوان فرد باید بلافاصله دست خود را با آب و صابون شست شو دهد.
شاه آبادی گفت: کرم قلاب دار یکی از بیماری هایست که از طریق لمس حیواناتی مانند سگ و گربه به انسان منتقل می شود که در صورت ابتلا به این کرم فرد دچار خون ریزی معده و روده می شود؛ باکتری سالمونلا و کرم زنگ از دیگر بیماری هایی هستند که می توانند از طریق لمس حیوانات به خصوص سگ های ولگرد به انسان منتقل شوند.
وی با بیان اینکه کرم زنگ در واقع یک کرم نیست و ناشی از عفونت قارچی در لایه سطحی پوست ایجاد می شود، افزود: این بیماری بسیار مسری است و بیشتر از طریق سگ، گربه و اسب به انسان منتقل می شود؛ این بیماری از لمس سطحی این حیوانات به انسان منتقل می شود که می تواند منجر به تاسی سر، ضخیم شدن ناخن و ترک خوردن بین انگشتان دست و پا شود.
مدیر گروه پیشگیری و مراقبت از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت استان کرمانشاه گفت: بهترین روش برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد روش عقیم سازی است، به این صورت که سگ زنده گیری شود و پس از عقیم سازی در طبیعت رها شود تا بعد از گذران عمر طبیعی خود از بین رود.
محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه ، در تاریخ 30 خرداد ماه سال جاری در حاشیه پیگیری اجرای طرح جمع آوری سگ های ولگرد و بلاصاحب، تلاش برای این اقدام را بسیار ضروری و در راستای ارتقای امنیت و آرامش شهروندان عنوان کرد گفت: قبلاً برای جمع آوری سگ های ولگرد اقداماتی انجام شده بود اما متاسفانه به دلایل مختلف کار دنبال نشد و دوباره شاهد حضور سگ های ولگرد در شهر کرمانشاه و دیگر شهرهای استان هستیم که این موضوع مانع از آرامش روحی و روانی شهروندان به ویژه کودکان عزیز می شود.
استاندار کرمانشاه افزود: چند روزی است که این دستگاه ها به صورت شبانه روز برای این موضوع تلاش می کنند که از زحمات آنها تشکر می کنیم و امیدواریم با اجرای این کار، آرامش بیشتری برای شهروندان ما فراهم شود.
وی علاوه بر اقدام برای جمع آوری سگ های ولگرد، فرهنگ سازی را ضروری دانست و گفت: ترحم کردن به حیوانات نباید مزاحمت برای زندگی و آرامش انسان ها را به دنبال داشته باشد و ما باید همواره به این نکته توجه کنیم که هیچ چیزی معادل و هم ارزش جان و آرامش انسان ها نیست.
صحرایی ادامه داد: در عین رسیدگی به محیط زیست، حیوانات و گیاهان؛ باید اولویت همه ما ایجاد آرامش و امنیت برای همشهریان به ویژه برای کودکان باشد از این رو این کارها باید با قوت و جدیت ادامه پیدا کند.
وی از همشهریان خواست که برای حفظ بهداشت، محیط زیست و امنیت روحی و جسمی مردم با این گونه طرح ها همراهی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، با توجه به دستورات استاندار و تاکید ایشان برای جمع آوری سگ های ولگرد و عملیات های شهرداری کرمانشاه در این راستا اما متاسفانه همچنان شاهد حضور گله ای سگ های ولگرد در سطح شهر و بیرون از شهر هستیم که اگر افزایش جمعیت سگ ها به همین منوال پیش رود قطعا با فاجعه ای عظیم رو به رو خواهیم شد.
شهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت هشت منطقه شهری دارد.
استان‌ها کرمانشاه 0 نفر

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/897899/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محل مصرف زکات به صورت شفاف به مردم اعلام شود

افزون بر 16 هزار نفر عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان کردستان هستند

استاندار کردستان: پرداخت مطالبات گندمکاران در دست پیگیری است

ریشه مَثَل دست مریزاد

خواندن حکایت شنیدنی از مولوی

مولوی خیلی به دل اهمیت می‌دهد

تعطیلی تالارهای کتابخانه ملی

شهری زیبا از استاد شهریار

رجائیان: یامگا می‌خواست ثابت کند، می‌تواند بازی کند

محمد پاپی: در ضربات آخر بدشانس بودیم!

اسطوره‌های فوتبال هوس بازی بسکتبال کردند

سانتیاگو برنابئو به حراج گذاشته شد!

جریمه میلیاردی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی

بارسلونا فورا روابطش با رئال را قطع کند

دیدار مریم آزمون با بچه های سرطانی

ضربه آزاد طلایی دیوید بکهام که انگلیس را به جام جهانی رساند

آرتتا: آرسنال از هاورتز یک مهاجم جدید ساخت

سایت AFC: ایران - ازبکستان نبردی جذاب برای صدرنشینی در گروه A

حاج‌کناری سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان شد

دوری یک ماهه کنعانی‌زادگان از میادین

ایلان ماسک در صحنه تیراندازی کنار ترامپ ظاهر شد (+ عکس)

بهترین فیلم های شبیه جان ویک ؛ اکشن بی حد و مرز

برخورد هولناک پژو 206 با تیر | برق 4 دختر و پسر جوان کشته و مصدوم شدند + تصاویر صحنه تصادف

چشم تاریخ به گهواره موسی است هنوز

نظر کارشناسان مشهور داوری درخصوص صحنه های داوری بازی پرسپولیس - چادرملو

نظر کارشناسان مشهور داوری درخصوص صحنه های داوری بازی پرسپولیس

صحنه‌ای که از چشم دوربین‌ها دور ماند

نمایش وحدت ملی در «جمعه نصر»/کشورهای منطقه دربرابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت نکنند

صحنه تلخ غرق شدن مردی که در حال صحبت با دخترش است

رونمایی از آلبوم «لحظه‌ای تا جنون»/ «لحظه‌ای تا جنون» بزودی روی صحنه اجرا می‌شود

:::آفتاب نو::: ارزیابی کارشناسان از داوری بازی پرسپولیس

بدترین خبر ممکن برای رئال مادرید؛ فصل برای ستاره به پایان رسید

پیام خوسلو به دنی کارواخال: ای کاش من به جای تو مصدوم شده‌بودم

«ناصدا» به تهیه‌کنندگی سارا بهرامی روی صحنه می‌رود

برگزاری کارگاه توانمندسازی نو معلمان شهرستان رباط‌کریم

پوستر «هر چی تو بگی؟!» منتشر شد

سارا بهرامی «ناصدا» را روی صحنه می‌برد

ماجرای «کودکان کاغذی» و «هر چی تو بگی» چیست؟

سارا بهرامی به تئاتر بازگشت

«علی رهبری» در استانبول روی صحنه می‌رود

آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (15 مهر 1403)

بیانیه رسمی رئال برای مصدومیت کارواخال و وینیسیوس

اکران «هر چی تو بگی!؟» در نصف جهان

پرشعجیب ایلان ماسک روی صحنه سخنرانی دونالد ترامپ + ویدئو

متاسفم کارواخال: بدشانس‌ترین بازیکن دنیا را دارم!

پرش عجیب ایلان ماسک روی صحنه سخنرانی دونالد ترامپ + ویدئو

«ناصدا» به تهیه کنندگی سارا بهرامی روی صحنه می‌رود

اتصال 17 واحد صنعتی در کردستان به شبکه سراسری گاز

400 پرونده طلاق توافقی در کردستان منجر به سازش شد

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد کردستان معرفی شد