عصر کرد

آخرين مطالب

بسته 17 اقدام بورس برای رشد بازار تا پایان 1403 اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش حجت‌اله صیدی عصر شنبه 14 مهر 1403 در همایش سالگرد تاسیس کانون کارگزار بورس و اوراق بهادار، ضمن تبریک روز کارگزار و تقدیر از زحمات روسای پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار و پیشکسوتان صنعت کارگزاری افزود: یکی از تخستین اقدامات من در سازمان بورس، تدوین فهرستی از مشکلات بازار سرمایه با مشارکت و مشورت گرفتن از بخش‌های مختلف بازار، از جمله کارگزاران بورس بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بر این مبنا 17 اقدام دارای اولویت را برای اجرا و پیگیری در 6 ماه آینده طراحی کرده‌ایم تا بازار روی ریل رشد قرار بگیرد.
او با اشاره به برنامه چشم‌انداز سازمان بورس اعلام کرد: قرار بود در سال 1404 قدرت اول منطقه باشیم که با توجه به روند گذشته این هدف عملا قابل تحقق نیست. اما اگر بخواهیم همین جایگاه فعلی خود را در بین اقتصاد‌های منطقه حفظ کنیم باید سالانه 6.5 درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم. برای دستیابی به این هدف به حداقل 150 تا 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. این حجم از سرمایه‌گذاری از 2 مسیر بازار‌های پول و سرمایه قابل جذب است. در این میان نقش بازار سرمایه 50 درصد است.
صیدی تاکید کرد: برای دستیابی به سهم 50 درصدی بازار سرمایه در تامین مالی باید اقدامات بزرگی انجام شود، در گام نخست ضروری است از حقوق سهام دار صیانت شود تا بازار سرمایه برای سهامداران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب شود.
او افزود: برای جذب سرمایه گذاران، افزایش شفافیت و افزایش کارآیی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای تحقق هدف افزایش کارایی به کمک همه متولیان این حوزه نیاز داریم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم پیشرو بودن بازار سرمایه و فعالان آن در اقتصاد گفت: متاسفانه الان وضع برعکس است، یعنی به جای این که پیشرو باشیم، دنباله‌رو شده‌ایم، اجازه داده‌ایم فرایند اقتصاد و بازار بر مبنای یکسری تحلیل‌های سست و ضعیف حرکت کند و بعد در واکنش به این روند‌ها به اجبار اقداماتی را انجام داده‌ایم.
صیدی تاکید کرد: اگر کیک بازار سرمایه بزرگ شود دیگر جذب سهم اندکی از صندوق توسعه و تثبیت بازار به دغدغه فعالان بورس تبدیل نخواهد شد.
بهره‌گیری از ابزار‌های بازار سرمایه برای رفع ناترازی‌ها
صیدی با استقبال از برگزاری نشست‌های مشورتی بیشتر با بخش‌های مختلف بازار، گفت: برای جذب سرمایه‌گذار در بازار سرمایه چاره‌ای جز افزایش کارایی و ارتقای سطح شفافیت بورس نداریم. برای دستیابی به این هدف و هم‌چنین تسهیل فرایند تشکیل سرمایه نقش شرکت‌های کارگزاری بسیار پر رنگ است.
رئیس سازمان بورس با اشاره به عزمش برای مقررات زدایی و تسهیل فرایند‌ها در بازار سرمایه اعلام کرد: اصول را نمی‌شود تغییر داد، اما مقررات را می‌توان کاهش داد و سامانه‌ها را اصلاح کرد تا سرعت کار افزایش یابد و هزینه مبادلات کاهش یابد. البته همه این تغییرات با مشارکت و مشورت کانون‌ها و فعالان بازار طراحی و اجرا خواهد شد.
صیدی بر لزوم تسهیل صدور مجوز‌ها در بازار سرمایه گفت: برای نهاد ناظر بازار سرمایه صدور با تاخیر مجوز‌ها افتخار محسوب نمی‌شود. معتقدم باید کاری کنیم تا هر کسی که دارای شرایط است بتواند مجوز فعالیت دریافت کند. ماموریت من این است که فرایند صدور مجوز‌ها را تسهیل کنم.
مذاکره با دستگاه‌های دولتی صیدی با اشاره به نتایج نشست صبح امروز ستاد اقتصادی دولت توضیح داد: در این نشست، بخشی از آثار مستقیم و غیر مستقیم لایحه بودجه بر بازار سرمایه را بررسی کردیم. ساماندهی و تثبیت معافیت‌های مالیاتی و حقوق مالکانه معادن وهم‌چنین لغو قیمت‌گذاری دستوری از جمله مواردی است که در حال پیگیری آن در قالب مباحث بودجه‌ای هستیم.
او افزود: در میان دستگاه‌های دولتی به‌ندرت وزارتخانه‌ای را می‌یابید که با بازار سرمایه مرتبط نباشد و اصطلاحا با بورسی کاری نداشته باشد، بر همین اساس تعامل با دستگاه‌های دولتی، در کنار پیگیری مباحث بودجه‌ای مدنظر ماست.
صیدی در عین حال توضیح داد: تعامل با سیاست‌گذار پولی موضوع بسیار مهمی است، نمی‌شود بازار سرمایه به یکسو برود و بازار پول به سویی دیگر، تلاش می‌کنیم در مذاکره با مسوولان بانک مرکزی روی مسائل مشترک کار کنیم تا هم مشکلات بازار پول و هم مسائل بازار سرمایه مرتفع شود در این میان باید مسئله نرخ سود و تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد هم مورد مذاکره قرار گیرد.
کارگزاران روشنگری کنند رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در جمع کارگزاران و پیشکسوتان بازار سرمایه به صراحت اعلام کرد؛ سازمان بورس عمدتا به عنوان مسوول شاخص تلقی شده که کاملا نادرست است، بلکه باید کانون‌ها و سایر نهاد‌های فعال در بازار سرمایه دست به دست هم دهند تا بورس رونق بگیرد و بزرگ شود.
او تاکید کرد: به نادرست این گونه جا افتاده که کل سهامداران و ذی‌نفعان و فعالان بازار سرمایه فقط چند صد هزار نفر هستند، در حالی که این تلقی کاملا نادرست است و همه 85 میلیون ایرانی به نوعی از این بازار نفع می‌برند. مگر وقتی حاشیه سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد فقط بازار سرمایه و سهامداران شرکت‌ها آسیب می‌بینند کارگزاران بورس باید در چنین مواقعی، مشکلات این چنینی را برای جامعه بیان و در این زمینه‌ها روشنگری کنند.
او در ادامه با اشاره به شرایط فعلی بورس گفت: در چنین شرایطی سهامداران خرد کوتاه مدت نگاه می‌کند، اما نهاد ناظر نباید دچار هیجان‌زدگی شود، بلکه باید با صبر و تامل کم هزینه‌ترین مسیر‌ها را انتخاب کند.
رفع موانع بازار سرمایه با کمک بورس‌های کالایی
او وجود ناترازی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه انرژی را از جمله موانع رشد شرکت‌های بورسی ارزیابی کرد و گفت: یکی از راه‌های رفع ناترازی در اقتصاد بهره‌گیری از ابزار‌های بازار سرمایه نظیر بورس کالا و بورس انرژی است.
رییس سازمان بورس با اشاره به لزوم رفع موانع توسعه بورس‌های کالایی تاکید کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت بازار سرمایه، افزایش توجه به بورس‌های کالایی است. قیمت‌های دستوری و بی‌ثباتی نرخ خوراک و مسائلی از این دست، در کار بورس‌های کالایی اختلال ایجاد کرده، در پی آن هستیم که موانع را بر طرف کنیم.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/897664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات رای صادر شده درباره پرونده بیرانوند

عدم وجود آمبولانس، علت تاخیر بازی با سپاهان

آنچلوتی: متاسفانه مصدومیت کارواخال جدی است

مارکوس تورام: علاقه‌ای به کفش طلا ندارم!

پاس گل سوارز روی گل اول اینترمیامی به تورنتو

پیروزی ناپلئونی اینترمیامی با حضور کوتاه مسی!

بررسی سه صحنه مشکوک بازی هوادار - استقلال

مصدومیت شدید کارواخال؛ گریه کاپیتان رئال درآمد

اولین تصویر از بیرانوند بعد از حکم جنجالی

گلایه اینزاگی؛ نباید این همه گل بخوریم!

مشکلات ادامه‌دار رئال؛ وینی مصدوم شد!

صحنه مشکوک به خطا در محوطه جریمه چادرملو

به جای مانده از مصاف استقلال و هوادار

آخرین وضعیت پروژه‌های پیشران فولاد کردستان

پیروزی رئال در شب مصدومیت شدید کارواخال!

وقتی قلی‌زاده نبود، لخ پوزنان باخت!

اعتراف جنجالی مسی؛ پاری‌سن ژرمن مزخرف بود!

صحنه مصدومیت شدید «کارواخال» از ناحیه زانو در لحظات پایانی بازی مقابل ویارئال

اشک و فریاد کارواخال که گمان از مصدومیت این بازیکن از ناحیه رباط صلیبی می‌رود

پوگبا داره به فوتبال برمیگرده ولی احتمالا یووه اونو نخواد

رحمتی: جسارت حلقه گمشده بازی امروز بود

بررسی صحنه‌های داوری مهم پرسپولیس - چادرملو

نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های مشکوک بازی پرسپولیس – چادرملو – رسانه7 | اخبار ورزشی

طرفداران تیم فوتبال استقلال قراردادم را ببینند خنده‌شان می‌گیرد

با گسترش جنگ، اقتصاد اسرائیل بهای سنگینی می‌پردازد

ترکش‌های عملیات موشکی ایران به اقتصاد اسرائیل خورد

برد دشوار اینتر با هت‌تریک تورام

گل دوم الهلال توسط میتروویچ در دقیقه 78؛ الاهلی 1-2 الهلال

سیدحسین حسینی: باشگاه اول فصل با یک گلر دیگر مذاکره کرد و پیشنهاد 60 میلیاردی به او داد

گل سوم اینتر توسط تورام در دقیقه 60؛ اینتر 3-1 تورینو

سمیعی: مذاکره با استراماچونی و مجیدی در جریان است

وکیل علیرضا بیرانوند: به رای صادر شده اعتراض خواهیم کرد؛ حقایق را وارونه نشان می‌دهند

موقعیت خوب طارمی در دقیقه 80؛ اینتر 3-1 تورینو

ابراز علاقه هواداران استقلال به جلال الدین ماشاریپوف

گل دوم رئال مادرید به ویارئال توسط وینیسیوس در دقیقه 73

گل دوم تورینو توسط ولاشیچ؛ اینتر 3-2 تورینو

الاهلی هم از پس الهلال برنیامد!

تهدید وکیل بیرانوند؛ ما هم به CAS می‌رویم!

سپاهان صدرنشین، پرسپولیس دوم و استقلال هشتم!

کارشناس داوری: پنالتی هوادار آنقدر واضح بود که نیازی به VAR نداشت

بررسی تصمیمات داور دیدار هوادار - استقلال + فیلم

اخباری: به مجموعه چادرملو تبریک می‌گویم

بررسی تصمیمات داور دیدار هوادار – استقلال + فیلم

مورایس: خوشحالم پنالتی ما گل نشد!

کارشناسی سه صحنه مشکوک هوادار - استقلال

این تکل می‌توانست طارمی را فیکس کند! (عکس)

کارشناسی داوری بازی پرسپولیس و چادرملو

مرادمند:باید 6 گل به هوادار می‌زدیم/در اروپا و لیگ نخبگان، این صحنه‌ها را پنالتی نمی‌گیرند

کارشناسی داوری بازی هوادار و استقلال

محبی: VAR در صحنه خطای سیلوا دوربین کم داشت