عصر کرد

آخرين مطالب

سهم 12 درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی تا انتهای برنامه هفتم / سالانه باید 3 تا 5 میلیارد دلار در اقتصاد دیجیتال کشور سرمایه‌گذاری شود اقتصادي

سهم 12 درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی تا انتهای برنامه هفتم / سالانه باید 3 تا 5 میلیارد دلار در اقتصاد دیجیتال کشور سرمایه‌گذاری شود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش تجارت نیوز،
مدیران اقتصاد دیجیتال کشور اعتقاد دارند که تاکنون سرمایه گذاری لازم برای رشد اقتصاد دیجیتال کشور انجام نشده است. این در صورتی است که سرمایه‌گذاری در این بخش بازدهی مناسبی دارد. همچنین برای جبران عقب‌افتادگی‌های گذشته در اقتصاد دیجیتال باید علاوه بر تغییر نگرش سیاست‌گذاران، سالانه حدود 3 تا 5 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.
همچنین در حالت خوشبینانه ممکن است تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم اقتصاد دیجیتال ایران از GDP به 12 درصد برسد در حالی که در برنامه هفتم توسعه، 15 درصد هدف‌گذاری شده است.
در رویداد «نقش‌آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال» که امروز دوشنبه 9 مهر 1403 برگزار شد، برخی مدیران این حوزه به شرح وضعیت اقتصاد دیجیتال در ایران و چالش‌های پیش‌ رو پرداختند.
نگاه درستی به اقتصاد دیجیتال در لایه سیاست‌گذاران وجود ندارد شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ با اشاره به وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور و نگاه سیاست‌گذاران گفت: اگر بنا باشد که ما اقتصاد دیجیتال بهتر و موثرتری داشته باشیم باید در ابتدا ابعاد تاثیر آن در GDP کشور را بررسی کنیم و بفهمیم که برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال چه پیشنیازهایی وجود دارد. متاسفانه در کشور ما، چه در سطح سیاست گذاری و چه در بخش تصمیم‌گیری‌های کلان بخش خصوصی هنوز نگاه به اقتصاد دیجیتال و فهمی که بتواند دیجیتالی شدن را به درستی معنی کند وجود ندارد.
وی ادامه داد: ما هنوز به اقتصاد دیجیتال از منظر ابزارهای فناورانه نگاه می‌کنیم‌ و فکر می‌کنیم هر چقدر که دانشگاه‌های‌ ما تولید علم بیشتری انجام دهند و صنعت‌ این علم به فناوری تبدیل کند و در نهایت در بنگاه‌ها این فناوری به فروش برسد اثرگذاری در اقتصاد دیجیتال را رقم خواهد خورد. در حالی که این بخش از اقتصاد هم مانند بقیه بخش‌ها، به مواردی مانند میزان سرمایه‌گذاری، سرمایه درگردش، تسهیلات و مقدار صادرات خدماتش بستگی دارد.
سهم اندک ورود سرمایه به اقتصاد دیجیتال کشور مدیرعامل فناپ تصریح کرد: مهمترین مسئله اقتصاد دیجیتال ایران که ما امروز با آن مواجه هستیم این است که نرخ ورود سرمایه به اقتصاد دیجیتال بسیار کم و اندک است. اگر فرض کنیم که در اقتصاد دیجیتال بخشی از آن استهلاک تجهیزات و بخش دیگر خروج سرمایه‌های انسانی از این حوزه یا کشور باشد، ما نیاز به بنیان‌ها یا قدرتی اقتصادی داریم که نه تنها این استهلاک و خروج را جبران کند بلکه برای رشد جدیدتر بتواند سرمایه‌ای فراهم کند که اثرگذاری بیشتری در GDP داشته باشد.
بازدهی سریع سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال وی همچنین در مقایسه سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های دیگر با سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد دیجیتال گفت: در صنایع دیگر وقتی سرمایه‌گذاری کلان انجام می‌شود اثرات آن در سال‌های بعد مشاهده می‌شود. برای مثال هنگامی که سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه تولید برق انجام می‌شود، این نیروگاه چندسال بعد می‌تواند به خدمت گرفته شود. اما همان سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال اثر زودبازده دارد. برای مثال سرمایه‌گذاری بر روی ارتقای شبکه 3G به 4G اثرگذاری سریعی در اقتصاد خانوار، اقتصاد جامعه و رشد کسب و کارهای آنلاین داشت.
طبق آمارها گفته می‌شود که میزان اشتغال در بخش تاکسی‌های آنلاین به اندازه اشتغال در بخش صنعت کشور است. در حال حاضر کاری به تحلیل این مسئله نداریم که آیا خوب است یا بد. اما فقط می‌خواهم به ظرفیت‌هایی که رشد تکنولوژی ایجاد می‌کند اشاره کنم. موارد ذکر شده مدیون بستر شبکه 4G و اندکی سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور بود.
سالانه 3 میلیارد دلار باید در اقتصاد دیجیتال کشور سرمایه گذاری شود جوانمردی درباره آینده اقتصاد دیجیتال و‌چالش‌های آن در کشور گفت: امروزه ما هر قدر که جلوتر می‌رویم انتظارمان از سهم‌گیری برای اقتصاد دیجیتال بالاتر می‌رود. حل نگرش‌های امروز با الگوریتم‌های قدیم میسر نیست و آن تفکر دیجیتالیزیشن باید به مسائل ما تزریق شود. از سوی دیگر با استهلاک زیرساخت‌های خود و وابستگی هر چه بیشتر سیستم‌ها به این زیرساخت مواجهیم.
مدیرعامل فناپ برای جبران کم‌کاری‌های گذشته در عرصه اقتصاد دیجیتال ابراز کرد: در حال حاضر باید سالانه 3 میلیارد دلار تزریق منابع برای جبران استهلاک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ارائه خدمات سرویس‌های جدید انجام شود. اما این نگرش در بخش سیاست‌گذارن عمومی و خصوصی چندان طرفدار ندارد.
وی همچنین در ادامه بررسی چالش‌های اقتصاد دیجیتال کشور بیان کرد: در بخش نیروی انسانی دو چالش وجود دارد. اولین چالش‌ که همیشه درباره آن سخن گفته می‌شود بحث مهاجرت یا خروج نیروها از کشور است. دومین چالش که کمتر در مورد آن صحب می‌شود این است که نیروهای انسانی که در کشور ماندگار می‌شوند و توان ایفای نقش جدی و اثرگذار دارند را درست آموزش نمی‌دهیم. با آموزش نامناسب آدم‌ها را بیشتر درگیر لایه تولید علم و فناوری کرده‌ایم. در حالی که کشور ما به عنوان کشور در حال توسعه باید تمرکز خود را بر روی بخش تجاری سازی بگذارد مانند تجاری‌سازی فناوری‌هایی که در جای دیگر توسعه پیدا کرده‌اند. البته باید گفت که منظور این نیست که در همه حوزه‌ها باید این کار را کرد اما در حوزه دیجیتالیزیشن بهتر است این موضوع را جدی‌تر دنبال کنیم.
رگولاتور چند گام از صنعت عقب است او تصریح کرد: چالش سوم رگولاتور است. در همه جای دنیا رگولاتور یک گام از صنعت عقب‌تر است اما در ایران چند گام عقب است و محیط قانونی، حقوقی برای اینکه کسب و کار رشد کند و سهم خودش را بگیرد چندان فراهم نیست.
سهم 12 درصدی تا پایان برنامه هفتم توسعه شهاب جوانمردی در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز که آیا سهم اقتصاد دیجیتال ایران تا پایان برنامه هفتم توسعه به 15 درصد از GDP می‌رسد، گفت: به طور عادی فکر نمی‌کنم. زیرا برای رسیدن به عدد 15 درصد باید حداقل سالی 5 میلیارد دلار در این حوزه پول جدید وارد شود که تا کنون من ندیده‌ام منابعی وارد شود. من فکر می‌کنم اقتصاد دیجیتال ایران در حالت خوشبینانه تا انتهای برنامه هفتم توسعه بتواند به 12 درصد برسد. 
وی در پاسخ به این سوال که اکنون وضعیت اقتصاد دیجیتال را با رویکرد دولت جدید چگونه می‌ببینید بیان کرد: این مساله به نظر من لزوماً به دولت برنمی‌گردد. زیرا شما بخواهید هر کاری در کشور کنید باید قبل‌تر ریل‌گذاری شده باشد. در این دولت امیدوار هستیم که کاری انجام شود تا دولت بعدی بیشتر بتواند اثرگذار باشد.
اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/895477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرودن شعری در وصف مردم فلسطین

رباعی محشر از ابوسعید ابولخیر

زیر باران باید رفت

فرصت‌سوزی رونالدو در دقیقه 37؛ النصر 0-0 الریان

گل اول النصر توسط مانه؛ النصر 1-0 الریان

کریمی: بازیکنان استقلال دنبال باخت سنگین تری بودند!

علیپور: دوش مناسب هم در رختکن نداریم!

وحید امیری: به بازی های بعدی امیدواریم

گل آفساید رونالدو در دقیقه 46؛ النصر 1-0 الریان

علیپور، مهاجم پرسپولیس: تیم‌های عربستانی بهترین پول را خرج می‌کنند، ما اینجا بحث سقف قرارداد را داریم

جواد نکونام پس از شکست مقابل السد استعفا داد!

رئیس جمهور آرژانتین: مسی بهترین بازیکن تمام دوران است

بازگشت چهار مصدوم؛ بارسا ترسناک می‌شود

اولین امتیاز پرسپولیس در لیگ نخبگان؛ گاریدو در حسرت اولین برد آسیایی

باخت آبی‌ها مقابل السد پرستاره؛ پایان کار نکونام در استقلال؟

نگاه متفاوت AFC به گلزن‌های پرسپولیس_پاختاکور

نکونام دوباره استعفا کرد

مستند ناصرملک مطیعی در بخش مسابقه جشنواره تورنتو

عدم حمایت دولت های اسلامی از مردم غزه و لبنان رژیم غاصب را گستاخ کرده است

پیانونوازی کیسان دیباج در پشت صحنه سریال «از سرنوشت»

فیلم| پایان قدرت نمایی اراذل و اوباش شهرری

خط‌ونشان پلیس برای اراذل‌واوباش در شهرری/بازسازی صحنه جرم

امدادرسانی اورژانس ١١5 قوچان به بیش از یک هزار مصدوم

کارشناسی داوری استقلال - السد؛ داور کره‌ای پنالتی روی محمدی را ندید/ روی حسینی خطایی رخ نداد

صحنه ضرب و شتم مأموران شهرداری توسط افراد ناشناس؛ چهار مأمور به شدت مصدوم شدند + فیلم

کارشناسی داوری استقلال – السد؛ داور کره‌ای پنالتی روی محمدی را ندید/ روی حسینی خطایی رخ نداد

سیوهای سیدحسین زیر سایه یک اشتباه

صحنه مشکوک به پنالتی روی مهرداد محمدی در نیمه اول

داور کره ای پنالتی استقلال مقابل السد را ندید

صحنه مشکوک به پنالتی روی مهرداد برابر السد

اعتراض استقلال به داوری: پنالتی ما سوخت

پنالتی استقلال برابر السد سوخت؟!

تصویری رمانتیک از طوبی و فخرالدین در پشت صحنه سریال طوبی

حسین عسگری: داور کره‌ای بی‌نقص قضاوت کرد؛ خطا نبود، دروازه‌بان استقلال اشتباه کرد

کارشناسی داوری دیدار استقلال - السد قطر: پنالتی آبی ها سوخت!؟

کارشناسی داوری بازی استقلال و السد

کارشناسی داور استقلال و السد ؛ گل السد خطا بود؟

رژیم صهیونیستی باضربه محکم جبهه مقاومت از صحنه روزگار حذف می شود

کارشناسی صحنه مشکوک پنالتی برای استقلال

برگزاری تجمع اعتراضی به شهادت سید مقاومت در 3هزار مدرسه کردستان

برگزاری تجمع اعتراض به شهادت سید مقاومت در 3هزار مدرسه کردستان

هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری محصولات زراعی پاییزه در کردستان برگزار شد

آغاز روکش آسفالت جاده بهار به سنندج

کمک به وفاق ملی و برون رفت از مشکلات راهبرد َاصلی شورای ائتلاف کردستان است

همایش منطقه‌ای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سنندج برگزار می‌شود

سیلاب در جیرفت جان 6 نفر را گرفت

سیلاب در جیرفت/ 6 فوتی و 8 مفقودی

6 کشته بر اثرسیلاب در رودخانه هلیل جیرفت

اعلام انزجار دانش‌آموزان توپ آغاج از رژیم غاصب صهیونیستی

کنگره پاسداشت بانو حدیدچی دباغ در سنندج برگزار می‌شود