عصر کرد

آخرين مطالب

بی‌بدن؛ فیلم جعلی و ضداجتماعی اجتماعی

بی‌بدن؛ فیلم جعلی و ضداجتماعی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - کامیار محسنین در روزنامه اعتماد نوشت: «بی بدن» نمونه‌ای از همان محصولات مجعول و سفارشی به حساب می‌آید. یکی از همان محصولات ارگانی که در رقابت با فیلم‌های ایرانی که با سرمایه خارجی ساخته می‌شود و می‌کوشد دغدغه‌های روز بخشی از مردم را، هر چند به شکلی شعاری، اما خارج از لفافه، بیان کند، قادر نیست سهمی در بازار بین‌المللی به دست آورد.
در دورانی که گویی قرار است در داخل کشور، تلاقی فیلم‌های سینمایی و مقولات اجتماعی و طرح هرگونه نقد جدی جرم‌انگاری شود، تولید فیلم‌هایی تاثیرگذار با دغدغه‌هایی اجتماعی که زمانی از بیشترین سهم در عرضه تجاری و فرهنگی در مجامع بین‌المللی برخوردار بودند، به امری بس دشوار مبدل می‌شود و در عوض، سازمان‌های مختلف، با اتکا به بودجه‌های دولتی، اراده می‌کنند محصولاتی عوام‌فریب -و نه راهگشا- را روانه پرده سینما کنند. مشکل از همین رویکرد آغاز می‌شود: در زمان پرهیز از غور در مقولات اجتماعی، نخستین چیزی که قربانی می‌شود، تصویری راستین از جامعه است.
در «بی بدن»، توده‌ای بی‌شکل در مقام مردم، به موهن‌ترین طریق ممکن، به تصویر کشیده می‌شود. آنچه در افتتاحیه و اختتامیه فیلم رخ می‌دهد، همین است. همان توده‌ای که در آغاز، جز با اعدام متهم راضی نمی‌شود و تصویری به‌شدت قرون وسطایی را به یاد می‌آورد، در پایان، بدون توجه به واقعیت، تحت القائات فضای مجازی، برای قاتل طلب بخشش می‌کند، به شکل گروهی بی‌بهره از تعقل، اراده و اختیار تجسد می‌یابد. گویی این توهم توطئه که در توجیه هر امری، در سال‌های اخیر، به دستاویز و مستمسکی مبتذل مبدل شده و همواره درصدد تقلیل نقش مردم بر آمده است، می‌بایست در طرح فیلمنامه‌های مصوب هم مدنظر قرار گیرد؛ حتی اگر، در این مورد خاص، این القائات توسط نیرو‌های خارجی انجام نشود و شخصی حقیقی، با انگیزه‌هایی شخصی، فضای مجازی را تسخیر کند!
در نقطه مقابل، مسوولان قرار می‌گیرند که فارغ از داوری‌های شخصی، با ایمان به ضرورت انجام کار ثواب، نهایت تلاش خود را می‌کنند تا اولیای‌دم را به بخشش راضی کنند و جان انسانی، هر چند گناهکار، را نجات دهند. در شرایطی که هرازگاه، اخباری تکان‌دهنده در باب اختلاس‌هایی نجومی منتشر می‌شود، این تمهید فرمایشی در پیرنگ داستانی به شکلی آزارنده خودنمایی می‌کند. اگر ردی کم‌عمق از هوشمندی وجود داشت و دست‌کم یکی از مسوولان با سفیدی مطلق ترسیم نمی‌شد، شاید این فیلم تبلیغاتی چنین خام‌دستانه به نظر نمی‌آمد!
سایر آدم‌های داستان که باز تیپ‌ها و سنخ نمایانی بدون عمق محسوب می‌شوند، نمایندگانی از مردم به حساب می‌آیند که البته به کلی از جامعه منتزع شده‌اند و جدا افتاده‌اند. آدم‌هایی که به دو دسته تقسیم می‌شوند: یا بدکارند یا آنچنان نابالغ که نیاز به قیم دارند. پس فارغ از آنکه این فیلم به پرونده‌ای واقعی ارتباط دارد یا ندارد، بیننده با الگویی روبه‌رو می‌شود که جامعه را با تفسیری خاص از «اکثرهم لایعقلون» خوار می‌شمارد و فاقد قوه خرد می‌داند. در چنین شرایطی، تمرکز بر مقولات و دغدغه‌های اجتماعی به کلی تهی و بی‌معنی می‌شود، چون آنکه از تعقل بی‌بهره است، مجالی برای اندیشه و طرح دغدغه ندارد. پس به جای آنکه نقدی به سیستمی وارد کند که گاه با ساز و کار‌هایی غریب، به تکرار فجایعی اجتماعی کمک کرده است، به بازخوانی خاطره‌هایی سطحی می‌پردازد، از هر بحثی درخصوص معضلات اجتماعی دوری می‌کند و درنهایت، به محصولی به غایت ضد اجتماعی تبدیل می‌شود.
در خلأ نگاهی جامعه‌شناختی، «بی بدن» قادر نیست به ژانری مشخص نزدیک شود: به دلیل دوری از ساخت و پرداخت شخصیت‌هایی با لایه‌ها و واکنش‌هایی متفاوت و انگیزه‌هایی پیچیده، از درام روانکاوانه دور می‌شود؛ به دلیل عدم تاکید بر روند پیگیری پرونده و نقش راه برنده بازرس در این روند به ملودرامی جنایی شباهت پیدا نمی‌کند و به دلیل عدم پیگیری روند دادرسی، به درام دادگاهی نیز منتهی نمی‌شود.
پس محصولی که از خط تولیدی معیوب بیرون آمده است، به ملغمه‌ای می‌ماند که می‌خواهد با احساساتی‌گرایی رقیق، طیفی از بینندگان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین سبب، به سراغ گروهی از بازیگران نامور می‌رود که محبوبیتی در بین این طیف دارند و در آن مقطع، ممنوعیتی برای ادامه فعالیت ندارند. در نتیجه، در گزینش بازیگر، در بسیاری از موارد، به نتیجه مطلوب فکر نمی‌کند و بالطبع، در گام بعدی، فاجعه‌ای بزرگ در عرصه بازیگردانی هم رقم می‌زند؛ فاجعه‌ای که در سایر حوزه‌ها، برای نمونه، چهره‌پردازی برای پیری زودرس شخصیت پیش برنده زن نیز قابل مشاهده است. از بخت بد، به نظر می‌رسد تمهیدات فیلمنامه‌ای و تبدیل آنها به فیلم با تمام این نقاط ضعف در همسازی کامل باشد: صحنه‌ای که دو نابازیگر پلیس در مقابل هم روایت خرابی دوربین‌ها در محل احتمالی جنایت را روایت می‌کنند؛ صحنه‌ای که مادر مقتول و زن مزاحم یا بازرس و پدر قاتل، مانند بی‌کیفیت‌ترین نمونه‌های فیلمفارسی، با یکدیگر درگیر می‌شوند؛ صحنه‌ای که عروس نزد مادر مقتول پرده از رازی بزرگ بر می‌دارد؛ صحنه‌ای که مسوولان خیرخواه دو خانواده را برای صلح روبه‌روی هم می‌نشانند؛ صحنه‌ای که قاتل را به سمت سکوی اعدام می‌برند و صحنه‌هایی که در پی آن می‌آید… همه و همه، خلأ کامل ایده‌های سینمایی را یادآور می‌شوند.
این فاجعه تبلیغاتی با شعار‌هایی که در نظر دارد هم‌همخوانی کامل دارد: در میان قصاص و بخشش، در میان قسم به جبار و قسم به رحمان، قصاص و جبار را برگزیدن؛ نابرابری‌های اجتماعی را به زیر سرپوش ناموس پنهان کردن؛ و در عمل، به سمت و سوی گفتار و کردار و پندار قرون وسطایی سوق یافتن…

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفتم که سوخت جانم!

چرا به خاطر چیزهایی که بدست نیاورده ایم جایزه نمیگیریم؟

هافبک ملوان: قهرمانی! دور از دسترس نیست

تأیید نامزدی سوئیس از بازی‌های المپیک

تنیس روی میز ایران صاحب دومین سهمیه جهانی دختران شد

فیفا وارد عمل شد؛ احتمال جدی محرومیت دیبو

آماده‌ترین والیبالیست حال حاضر ایرانی!

باخ: رقابت بدون پرچم روس‌ها باعث تقویت صلح می‌شود

کای هاورتز: از آمدن استرلینگ به آرسنال شوکه شده بودم!

سرمربی تیم ملی فوتسال مراکش: برد ما مقابل ایران یک معجزه بود

زخم عمیق بلانکو همراه او در سفر به قطر

AFC حریف تراکتور را محکوم کرد

واکنش معاون وزیر به ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار در اسپانیا

رکوردشکنی نوجوانان کشورمان در مسابقات تیروکمان چین‌تایپه

جریمه 30هزار دلاری سپاهان

فیلم / صحنه هایی از حملات اسرائیل در بیروت

ارتش سری ضدفرهنگ‌ها

بیدار شدن پسر معتاد به قیمت جان پدر تمام شد

نظر کارشناسان مشهور داوری در مورد صحنه های جنجالی بازی سپاهان

افزایش 14 درصدی ارزش مبادلات تجاری از مرز‌های کردستان

3 امتیاز به شیرینی قطاب

محصولات «نو» بانک تجارت در خدمت بنگاه‌های تولیدی کردستان

چهار شکارچی متخلف در بیجار دستگیر شدند

کمک به درمان زوال عقل با دستکاری رؤیاها!

حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه ضروری بود / پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد با راه‌اندازی بازار ارز توافقی

تامین مالی 122 همتی دولت از طریق انتشار اوراق نقدی

معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته واریز شد

«ارزن اصلاح شده»؛ منبع غنی، اقتصادی و کم‌آب‌بر برای علوفه

2 پیست جدید اتومبیلرانی در کرمانشاه احداث می‌شود

استاندار: نرخ تورم در کرمانشاه 10 پله کاهش یافت

آغازسرشماری زنبورستان‌های استان از امروز در کرمانشاه

واگذاری دو قطعه زمین جهت احداث پیست آسفالت و آفرود

آثار چهارمین جشنواره هنرهای مفهومی کرمانشاه به نمایش گذاشته شد

برنامه ریزی برای ساماندهی 50 منطقه نمونه گردشگری در استان کرمانشاه

کاهش محسوس دمای هوای کرمانشاه در دومین هفته از فصل پاییز

افزایش تراکم یک طبقه +محدوده

پیکر شهید "مهران امجدیان" بر دستان مردم کرمانشاه تشییع می شود

برگزاری نخستین اجلاسیه 23 شهید کارمند بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مراسم میهمانی لاله‌ها در شهر چهاردانگه برگزار شد

مزار شهدای ناتل نور با حضور مدیرکل بنیاد مازندران عطرافشانی شد

درگیری مراکش و انگلیس برای مسیِ چلسی!

الهامی: وجود خدا را در یامگا می‌بینید

راز شکست دردناک ایران مقابل مراکش

چوگان المپیکی شد؛ برنامه ورزش ایران چیست؟

گواردیولا: رقیبان ما را مطلقا دوست ندارند

پرسپولیسی‌ سابق می‌توانست ناجی نساجی باشد!

نیمکت نشینی بهترین بازیکن آسیا در دیدار سرنوشت‌ساز

رویینگ از فدراسیون قایقرانی جدا می‌شود؟

مهره قهرمانی فرهاد مجیدی روی میز شطرنج اسکو

نیکلاس جکسون کشورش را فراموش نمی‌کند