عصر کرد

آخرين مطالب

پل‌های فرهنگی؛ کرمانشاه و تاجیکستان در مسیر همکاری‌های جدید اجتماعی و فرهنگی

پل‌های فرهنگی؛ کرمانشاه و تاجیکستان در مسیر همکاری‌های جدید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - در دنیای امروز، پل‌های فرهنگی به عنوان نماد‌های ارتباط و همبستگی میان ملت‌ها عمل می‌کنند. کرمانشاه و تاجیکستان، 2 سرزمین با تاریخ و فرهنگ غنی، اکنون در مسیر همکاری‌های جدیدی قرار دارند که می‌تواند به تقویت این پیوند‌ها کمک کند.
استاندار کرمانشاه در دیدار با سفیر کشور جمهوری تاجیکستان در ایران و رئیس موسسه فرهنگی اکو که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه مشترکات متعدد و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط با کشور تاجیکستان در استان وجود دارد و امیدواریم این ارتباطات و تعاملات با کشور تاجیکستان و کشور‌های عضو اکو روز به روز گسترش پیدا کند و شاهد پیشرفت این برادری‌ها و همگرایی‌ها در شکل‌های مختلف باشیم که این زمینه‌ها به نفع مردم این مناطق خواهد بود.
محمدطیب صحرایی گفت: اولین نکته‌ای که این دوستی‌ها و رفت و آمد‌ها را تقویت می‌کند وجود ریشه‌های مشترکی است که تبیین کننده پیوند‌های جغرافیایی و تاریخی بسیار عمیق و گسترده بین مردم این مناطق (ایران- تاجیکستان - پاکستان و ...) است و همه ما در یک اقلیم بزرگ و یک سرزمین بزرگ تمدنی زندگی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه شاهنامه‌خوانی یکی از افتخارات و جلوه‌های اشتراک تمدنی در منطقه بزرگ ایران فرهنگی است، ادامه داد: ریشه‌های بزرگ دیگری که شاهنامه هم از آن بستر‌ها و آبشخور‌ها تغذیه می‌شود، وجود گوهر ناب "دین الهی اسلام" است و همه کسانی که با شاهنامه خوانی آشنایی دارند این موضوع را به عینه مشاهده می‌کنند.
صحرایی در ادامه با تاکید بر استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای گسترش روابط بین کشور تاجیکستان و استان کرمانشاه تصریح کرد: باید مجموعه کار‌ها و اقدامات اثرگذارتری داشته باشیم که این روند را گسترش دهیم و ما دارای بستر‌های بسیار مهم برای توسعه روابط با وجود مسیر عتبات عالیات و کربلا به ویژه در زمان اربعین هستیم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار قوی در کرمانشاه برای گسترش سطح روابط با کشور تاجیکستان و ظرفیت‌های مناسب استان در حوزه اقتصادی، افزود: در کنار آن تاریخ بزرگ، امروز مجموعه‌ای از فرصت‌های اقتصادی بسیار گسترده‌ای در کرمانشاه وجود دارد که می‌تواند چه برای مردم منطقه و چه برای مردم کشور تاجیکستان موثر واقع شود و استان در حال حاضر دارای 120 میلیون تن تولیدات صنعتی و بیش از پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی و باغی است و این موضوعات تنها گوشه کوچکی از ظرفیت‌های موجود در استان برای توجه بیشتر برای گسترش روابط با تاجیکستان است.
پل‌های فرهنگی؛ کرمانشاه و تاجیکستان در مسیر همکاری‌های جدید
وی همچنین ظرفیت‌های بکر و دست نخورده طبیعی، اقلیمی و گردشگری و داشتن دانشگاه‌های معتبر استان را از دیگر مزیت‌های مناسب برای لزوم رشد روابط استان کرمانشاه با کشور‌های منطقه عنوان کرد.
استاندار کرمانشاه بیان کرد: دانشگاه‌های استان علاوه بر داشتن امکانات و تجهیزات مناسب، دارای اساتید برجسته در سطح بین المللی است که در این زمینه می‌توانیم پذیرای دانشجو از کشور تاجیکستان باشیم و این موضوع می‌تواند به گسترش تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کرمانشاه و تاجیکستان کمک کند.
وی عنوان کرد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از 10 کشور مسلمان دانشجو دارد و این موضوع می‌تواند مد نظر کشور تاجیکستان و کشور‌های عضو اکو برای تبادل اساتید و اجرای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: از ظرفیت‌ها و مزیت، شهرداری‌ها نیز می‌توانیم برای گسترش تعاملات استفاده و به روند توسعه روابط کمک کنیم.
صحرایی ادامه داد: در سایه دوست خواهی و خیر خواهی انقلاب اسلامی و با توجه به دیدگاه‌های متعالی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، اولین پیام برای کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های همسایه، صلح، دوستی، برادری و همکاری است که ریشه‌های اسلامی و تاریخی ما را گسترش می‌دهد.
وی گفت: بسیار مشتاق به گسترش روابط و همکاری با کشور تاجیکستان در سطوح مختلف از جمله در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و ورزشی بر اساس خط مشی‌های سیاسی بالادستی نظام هستیم و دولت‌های ایران از جمله در دولت شهید رئیسی و دولت دکتر پزشکیان که بر اساس مردسالاری دینی رای آورده و رئیس جمهور کشور ایران اسلامی شده اند این ریشه‌های بنیادی برای گسترش ارتباطات را در دستور کار خود قرار دادند.
صحرایی گفت: امیدواریم این ارتباطات و تعاملات با کشور تاجیکستان و کشور‌های عضو اکو روز به روز گسترش پیدا کند و شاهد پیشرفت این برادری‌ها و همگرایی‌ها در شکل‌های مختلف باشیم که همراهی‌ها و همکاری‌ها به نفع مردم این مناطق خواهد بود.
وی در پایان عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های همچون شاهنامه خوانی به معرفی بیشتر کرمانشاه بخصوص در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی کمک می‌کند.
استقبال سفیر تاجیکستان از پیشنهادات استاندار کرمانشاه
همچنین در این دیدار نظام الدین زاهدی، سفیر کشور تاجیکستان در ایران نیز با بیان اینکه ایران سرزمین بزرگ تمدنی است، گفت: در این سفر، استان کرمانشاه را استانی بسیار زیبا و پیشرفته دیدم و بسیار خوشحالم که به کرمانشاه آمدم.
وی بیان کرد: در این سفر امکان پیدا کردیم که از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه بازدید کنیم و همچنین ملاقات‌های سودمندی از جمله با جنابعالی داشته باشیم.
وی ادامه داد: این ملاقات‌ها از دو جهت، هم ارائه پیشنهادات و هم، تقویت روابط و همکاری بین دو کشور دوست و همزبان بسیار موثر خواهد بود و باور دارم این پیشنهادات و استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند برای گسترش همکاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشور ایران صورت گرفته که امیدواریم سطح گسترش ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با استان کرمانشاه نیز داشته باشیم.
وی افزود: آیین جشنواره بین المللی شاهنامه‌خوانی که در کرمانشاه در حال انجام است زمینه بسیار خوبی برای گسترش سطح ارتباطات است.
پیشنهاد انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی کشور‌های عضو اکو
در ادامه رئیس موسسه فرهنگی اکو هم گفت: کرمانشاه دارای بنیان‌های مذهبی و زمینه‌های فرهنگی است که در صدد هستیم سال آینده به عنوان پایتخت فرهنگی کشور‌های عضو اکو انتخاب شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894166/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منو فاصله ها همزادیم!

بازیگر فیلم «هری پاتر» جان باخت

اخراج جنجالی مهدی ترابی با داور ویدیویی!

بازیگر معروف هری پاتر درگذشت + عکس

علت مرگ رپر مشهور اعلام شد

بازیگر سریال «هری پاتر» درگذشت

وی‌ای آر علیه تراکتور: کارشناسی اخراج مستقیم ترابی!

فوت رپر معروف در حال اجرای کنسرت+علت مرگ

دستگیری پسری که یک ماه بعد از قتل مادرش به صحنه جرم بازگشت

آقای گل و مدافع مشهور دست‌به یقه شدند!

مگی اسمیت مادربزرگ «دانتون ابی» از دنیا رفت

صاحب بنز ضدگلوله در تهران کیست؟!

صهیونیست‌ها با انگیزه‌ای مشابه فرعون دست به قتل عام کودکان می‌زنند

تجلیل از فعالان صنعت گردشگری کردستان

آتش‌نشانان بی‌مسکن صاحب‌خانه می‌شوند

ستاد اقتصاد مقاومتی به جای پرداختن به مصادیق به اصلاح رویه ها و تسهیل فرایندها بپردازد

سیستان و بلوچستان محروم نیست/ محرومیت در افکار مدیرانی است که کار نکرده‌اند

سفر وزیر اقتصاد به ازبکستان برای شرکت در اجلاس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا!

ابراز نگرانی شهروند کرمانشاهی از پراکندگی زباله در محوطه طاق بستان + عکس

جنایات رژیم صهیونیستی علیه لبنان سریعا متوقف شود

کاهش 10 پله‌ای نرخ تورم در کرمانشاه

ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی!

چون همه دروغ میگن،منم دروغ میگم!

ایران - قطر با حضور بانوان

یورش قمه به دست‌ها به زمین؛ فوتبال کلمبیا بیمار است

اخراج مهدی ترابی هافبک تراکتور بعد از بازبینی صحنه توسط داور

خداحافظی عبدی از نساجی؛ اینجا خانه من بود

سیو فوق العاده آقاسی مدافع تراکتور از روی خط مانع از گلزنی لیموچی شد

گل اول تراکتور به سپاهان توسط امیرحسن حسین زاده

هر صد سال بازیکنی مثل موسیالا می‌آید!

فلیک رفیق لواندوفسکی را پس فرستاد!

مسی تا 4 هفته برای اینترمیامی بازی نمی‌کند

سولسشر: اشتباه بود، نباید رونالدو به یونایتد برمی‌گشت

سقوط مرگبار دختر نوجوان از پشت‌بام ساختمان

عکس/ مونیکا بلوچی و تیم برتون در جشنواره فیلم سن سباستین حضور یافتند

علت مرگ رپر مشهور روی صحنه چه بود؟

علت مرگ رپر مشهور اعلام شد!

علت مرگ رپر مشهور

کارت قرمز مستقیم مهدی ترابی مقابل سپاهان پس از بازبینی صحنه توسط VAR (سپاهان - تراکتور)

ووشوکار ایران صاحب یک نقره و 2 برنز دیگر شدند – آفتاب نو | اخبار ورزشی

سیستان و بلوچستان محروم نیست بلکه محرومیت در افکار مدیرانی است که کار نکرده اند

سوغاتی گران قیمت پزشکیان از آمریکا + عکس

سیستان و بلوچستان محروم نیست بلکه محرومیت در افکار مدیرانی است که کار نکرده‌اند

جشنواره گردشگری صلح و کودک در کرمانشاه برگزار شد

پل‌های فرهنگی؛ کرمانشاه و تاجیکستان در مسیر همکاری‌های جدید

بازدید نمایندگان و اعضای کمیسیون های مجلس از طرح های توسعه ای کیش

سردار دقیقی: اجتماع مردم در یادواره شهدا بیانگر رنگ و بوی واقعی کیش است

گوهر خود را مزن بر سنگ هر ناقابلی!

آرتتا: قبول ندارم که کسانی دنبال زدن آرسنال هستند!‏

پوستکوگلو: تن هاخ واقعا خوب کار کرده!