عصر کرد

آخرين مطالب

مسیر اقتصاد ترکیه چطور هموار می‌شود؟ اقتصادي

مسیر اقتصاد ترکیه چطور هموار می‌شود؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به نقل از ایسنا؛ ترکیه با بهبود ذخایر خالص ارز خارجی خود و کاهش سریع کسری حساب جاری، ممکن است در ماه نوامبر شاهد ارتقای رتبه جدیدی باشد.
از آنجایی که ترکیه در طول سال کنونی تغییراتی در سیاست‌های اقتصاد کلان خود انجام داد، شاهد تصمیمات ارتقای رتبه اعتباری خود از بزرگترین آژانس‌های رتبه‌بندی اعتبار بین‌المللی بود؛ رتبه‌بندی فیچ، ترکیه را در اوایل این ماه به «BB-» ارتقا داد و چشم‌انداز آن پس از تصمیم ارتقای رتبه‌اش در مارس 2024 ثابت بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مودیز نیز رتبه اعتباری ترکیه «B1» را با چشم‌انداز مثبت از «B3» افزایش داد که اولین تصمیم ارتقا رتبه در یک دهه اخیر بود همچنین موسسه رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال، رتبه ترکیه را در تعادل اقتصادی مجدد با چشم‌انداز مثبت به «B+» ارتقا داد و انتظار می‌رود دومین ارزیابی خود را در تاریخ اول ماه نوامبر اعلام کند.
فرانک گیل، مدیر ارشد رتبه‌بندی این موسسه اظهار کرد: چند معیار اعتباری برای اقتصاد ترکیه به ویژه شاخص‌های خارجی بهبود یافته و تخمین می‌زنیم که ذخایر خالص ارز خارجی 105 میلیارد دلار باشد که 2 برابر سال گذشته است.
بر اساس تعریف این موسسه از ذخایر خالص، ارز خارجی استقراضی از بخش داخلی مانند بانک‌های تجاری داخلی، با کم کردن سپرده‌های ارزی بانک‌ها در بانک مرکزی ترکیه و همچنین کم کردن وام‌های آتی ارز خارجی بانک‌ها به بانک مرکزی حذف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ما این تعریف از ذخایر خالص را به بهترین شکل در مورد ذخایر موجود در اختیار بانک مرکزی برای تامین مالی غیرمنتظره خالص خارجی و یا مداخله در بازارهای ارزی داخلی بررسی می‌کنیم.
کسری حساب جاری بسیار سریع کاهش می‌یابد گیل گفت: کسری حساب جاری ترکیه نیز به سرعت در حال کاهش است که منعکس‌کننده کاهش صورتحساب انرژی با تداوم کاهش قیمت نفت برنت و همچنین کاهش واردات خالص طلاست.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم کسری حساب جاری برای کل سال 2024 کمی بالاتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی باشد، افزود: این 2 عامل «بزرگ» و مثبت هستند و رتبه‌بندی تا حد زیادی بر این 2 عامل استوار است. من فکر می‌کنم که این موارد تغییر بزرگی در بخش خارجی است. با این حال شاخص‌های زیادی نیز وجود دارد که قرار است برای رسیدن به این تصمیم بررسی شوند، زیرا یکی از سوالات بزرگ این است که سمت و سوی امور مالی عمومی در کشور چیست و همچنین آیا ترکیه در سیاست‌های چند ساله همین مسیر را حفظ خواهد کرد یا خیر. البته پیش‌بینی این است که این کار را انجام خواهد داد، اما خطراتی در این زمینه وجود دارد.
گیل در پاسخ به این سوال که آیا ارتقای ترکیه همچنان در ماه نوامبر امکان‌پذیر است، گفت در زمانی که چشم‌انداز مثبتی داریم، مطمئنا همینطور است. فکر می‌کنم این موضوع بزرگی است که اکنون ذخایر خالص به راحتی بالای 100 میلیارد دلار و کسری حساب جاری در حال کاهش است.
روند کاهش تدریجی تورم در پیش است و تورم تک رقمی در سال 2027 رخ می‌دهد این موسسه از نزدیک سیاست نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه را زیر نظر خواهد داشت. به گفته گیل، با توجه به اینکه تورم سرفصل بیش از 50 درصد است، اگر بانک مرکزی خیلی زود سیاست‌های پولی را کاهش دهد، خطرآفرین خواهد بود. اگر این امر باعث نوسانات بیشتر در نرخ ارز می‌شود که به سرعت به تورم منتقل می‌شود. هنوز رابطه بسیار قوی بین نرخ ارز و تورم سرفصل وجود دارد. ما این مورد و همچنین توافقنامه بعدی دستمزد را در اوایل سال آینده بررسی خواهیم کرد.
بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده در اوایل این ماه، نرخ تورم مصرف‌کننده سالانه ترکیه در ماه آگوست به 51.97 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ از جولای 2023 است. بر مبنای ماه به ماه، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست 2.47 درصد افزایش یافت که از 3.23 درصد در ماه جولای نزول کرده است.
بانک مرکزی ترکیه برای ششمین جلسه متوالی، مطابق با انتظارات، روز پنجشنبه نرخ رپو یک هفته‌ای را بدون تغییر در 50 درصد گذاشت و بار دیگر مواضع محتاطانه خود را در برابر ریسک‌های تورمی تکرار و اعلام کرد موضع فشرده پولی تا زمانی که کاهش قابل توجه و پایدار در روند اصلی تورم ماهانه مشاهده نشود و انتظارات تورمی به محدوده پیش‌بینی‌شده بازنگردد حفظ خواهد شد.
گیل گفت که انتظار دارد بانک مرکزی ترکیه کاهش بسیار محتاطانه نرخ پولی را در طول سه ماهه چهارم سال جاری و شاید از ماه نوامبر آغاز کند. کاهش تورم بالا به زمان زیادی نیاز دارد. تورم خدمات همچنان بسیار بالاست اما تورم کالاها سریعتر از حد انتظار کاهش می‌یابد در حالی که تورم مواد غذایی نیز کاهش یافته است.
این موسسه تورم پایان سال را 43 درصد، پایان سال 2025 را 23 درصد و پایان سال 2026 حدود 10 درصد پیش‌بینی کرده و اعلام کرد در سال 2027، تورم در پایان سال به زیر 10 درصد کاهش می‌یابد.
بنابراین، ما تا سال 2027 تورم تک رقمی را پیش‌بینی نمی‌کنیم. ما کاهش تورم تدریجی را پیش‌بینی می‌کنیم و تاکید بر تدریجی بودن است. ما فکر می‌کنیم یکی از ارکان طرح کاهش تورم حفظ تنها کاهش اندک ارزش لیر در برابر دلار و یورو است. این کاهش کمی مخاطره‌آمیز همچنان لیر ترکیه را در سال آینده کمتر از تورم کاهش خواهد داد.
آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ انتظار دارد تورم ترکیه تا پایان سال جاری به 43 درصد و تا پایان سال 2025 به 21 درصد کاهش یابد. بر اساس برنامه اقتصادی میان مدت ترکیه که اخیرا اعلام شده است، انتظار می‌رود تورم تا پایان سال به 41.5 درصد برسد و در پایان سال 2025 به میزان 17.5 درصد شود.
بنابراین، از نظر ما، تا پایان سال جاری، نرخ سیاستی بانک مرکزی ترکیه بالاتر از تورم اصلی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد ما انتظار نداریم نرخ بهره تا پایان امسال به زیر 45 درصد برسد.
رشد به شدت کاهش می‌یابد اما بدون رکود از آنجایی که تقاضا در ترکیه شروع به تضعیف کرده است، موسسه رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال انتظار رشد اقتصادی 3.6 درصدی را در سال جاری در این کشور دارد در حالی که در سال آینده حدود 2 درصد کاهش خواهد یافت.
ما انتظار رکود اقتصادی در ترکیه را نداریم. پس از کاهش در سال 2025، ما انتظار داریم که در سال 2026 بهبودی بیش از سه درصد داشته باشیم. ترکیه ممکن است مانند سال 2019 کاهش شدیدی داشته باشد، اما ما رشد منفی را برای هیچ سالی پیش‌بینی نمی‌کنیم.
رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه بر اساس برنامه اقتصادی میان مدت دولت این کشور با هدف تسریع به 3.5 درصد در سال آینده، 4.5 درصد در سال 2026 و پنج درصد در سال 2027 است.
گیل به این نتیجه رسید که دولت یک هدف مالی بلندپروازانه برای سال آینده دارد و بیشتر انقباضات مالی در سال آینده آغاز خواهد شد.
بیشتر بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از آه دردناکی، سازم خبر دلت را

واکنش حسین شمس به حذف ایران از جام جهانی

مخاطب خاص ستاره سپاهان در ایران

ماجرای اختلافات در تیم استقلال و بودن یا نبودن نکونام

آرش برهانی: مثل همه هواداران در ابتدا از آمدن هلدینگ خیلی خوشحال بودم

فرانچسکو توتی اسطوره باشگاه رم امروز 48 ساله شد

تماشای یک بازی لیگ برتر رایگان شد

اولین تغییر اجباری در ترکیب خیبر با مربی جدید

استقلال تا ساعت 16 امروز در انتظار نکونام!

ساعات سرنوشت‌ساز استقلال پس از خداحافظی غیررسمی نکونام

پشت صحنه جشن پیروزی: تماس احساسی خوان کارلوس گاریدو با خانواده

فرمانده کل سپاه: فلسطین به زودی پیروز می‌شود/ ما راه تسلیم را نمی‌شناسیم/ به اذن خدا در میدان خواهیم ماند/ کسی که باید صحنه را ترک کند، دشمن است

آیین رونمایی از پوستر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مریوان

اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی بر خلاف انسایت است

محکومیت جنایات رژیم صهیونیسی در کردستان‌

راهپیمایی ضد صهیونیستی در سنندج برگزار شد

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی: تا دو دهه آینده خانه داریم اما تقاضا نداریم / دهه شصتی‌ها تقاضا در بازار مسکن را بالا بردند

اعتراف جنجالی چین

قیمت جهانی طلا امروز 6 مهر 1403

برنامه ریزی افزایش تجارت ایران و ازبکستان تا یک میلیارد دلار

باید فرزندان خود را با دلبستگی به ایران بزرگ تربیت کنیم

استاندار کرمانشاه، سفیر تاجیکستان و رئیس اکو با هم دیدار کردند/پیشنهاد کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی اکو

امام جمعه سنندج از رییس جمهور به دلیل انتصاب استاندار اهل سنت برای کردستان تجلیل کرد

«ضعف زیرساخت‌ها» مانع توسعه صنعت گردشگری کردستان

عزت نفس از دید سوگل مشایخی

مهندس رئال در قامت کارگر

قرعه سخت نوشاد عالمیان در گرند اسمش چین

گره 11 ساله تراکتور مقابل سپاهان باز می‌شود؟

کمپانی: لورکوزن در یک سال اخیر بهترین تیم آلمان بوده است

مدافع استقلال به بازی با السد رسید

تیم ملی تکواندو نوجوانان راهی کره جنوبی شد

باشگاه استقلال: فقط تا ساعت 16منتظر حضور سرمربی در اردو تیم می‌مانیم

تهران میزبان دومین اردوی تیم ملی هاکی داخل سالن

دنیامالی: توجه به ورزشکاران مانع خروج آن‌ها از کشور می‌شود

کریم باقری، بمب پاییزی باشگاه پرسپولیس!

صدور مجوز حضور بانوان در ورزشگاه آزادی کرمانشاه

سفیر تاجیکستان: آموزه‌های شاهنامه می‌تواند به حل مشکلات کنونی دنیا کمک کند

به قواعد پیروزی آگاهیم/ فلسطین به زودی پیروز می‌شود

تخریب 5 مکان توزیع و فروش مواد مخدر در کرمانشاه

ارتقای سلامت جامعه اولویت کارشناسان بهداشت محیط باشد

آغاز دوره آموزشی کارآموزان قضاوت در دادگستری استان کردستان

افتتاح 2 کارگاه، هدیه هفته دفاع مقدس در سرپل‌ذهاب

مسیر اقتصاد ترکیه چطور هموار می‌شود؟

پرداخت معوقات بازنشستگان از مهر ماه | آخرین وضعیت همسازی حقوق بازنشستگان

نیاز به مدل‌های اقتصاد اسلامی و مقاومتی در شرایط کنونی کشور یک ضرورت است

دیدار وزیر اقتصاد ایران و وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان

اعتراف جنجالی چین/ جهان در شوک+ جزئیات

تمایل تاجیکستان به افزایش تجارت با ایران به 300 میلیون دلار

مرکز شاهنامه خوانی در کرمانشاه راه‌اندازی شود

حضور مدیرکل بنیاد مازندران در برنامه زنده تلویزیونی ستاره‌های خاکی