عصر کرد

آخرين مطالب

تمایل تاجیکستان به افزایش تجارت با ایران به 300 میلیون دلار اجتماعی و فرهنگی

تمایل تاجیکستان به افزایش تجارت با ایران به 300 میلیون دلار
  بزرگنمايي:

عصر کرد - در نشست سفیر تاجیکستان با جمعی از مدیران و فعالین اقتصادی کرمانشاه بر لزوم افزایش تعاملات تجاری بین کرمانشاه و تاجیکستان تاکید شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، نظام‌الدین زاهدوف سفیر کشور جمهوری تاجیکستان که به منظور شرکت در جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان به دعوت شهرداری کرمانشاه به این شهر سفر کرده است، با معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، رئیس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه دیدار کرد.
در این دیدار که بنابر درخواست رسمی سفارت تاجیکستان صورت گرفته، فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به بیان ظرفیت‌های این استان در حوزه صادرات در بخش‌های مختلف تولیدی پرداختند و آمادگی خود را جهت همکاری با کشور تاجیکستان به خصوص در حوزه صادرات و تبادل تجربیات اعلام کردند.
رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق کرمانشاه در نشست با جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با سفیر تاجیکستان با بیان اینکه تاجیکستان با توجه به قرابت فرهنگی ‌‌و زبانی دو ملت از شرکای تجاری خوب ایران محسوب می‌شود، اظهار داشت: اگرچه عمده تجارت با این کشور از سمت استان‌های شمال شرق ایران صورت می‌گیرد اما اتاق‌ کرمانشاه تعامل خوبی با اتاق‌های این استان‌ها دارد و می‌توانم برای گسترش مناسبات تجاری با تاجیکستان یاری‌گر یکدیگر باشیم.
وی عنوان کرد: تاجیکستان با حجم تجارت خارجی 6.9 میلیارد دلار در سال ظرفیت قابل توجهی در صادرات پنبه،انواع فلزات، سیمان و … دارد. به علاوه انواع فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و … را وارد می‌کند که کشور ما می‌تواند بخش زیادی از این کالاها را برای تاجیکستان تامین کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه نیز با صادرات سالانه بالغ بر سه میلیارد دلار انواع کالا از پنج مرز رسمی استان، می‌تواند بخشی از نیاز بازار تاجیکستان را تأمین کند.
بابک ترابی نائب رئیس اتاق کرمانشاه نیز از کارخانجات و صنایع خوبی که در کرمانشاه وجود دارد یاد کرد و اظهار داشت: کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی در زمینه تولید مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک، سیمان و همچنین سایر تولیدات مانند محصولا پتروشیمی دارد.
وی یکی دیگر از حوزه‌هایی که می‌تواند منجر به گسترش تعاملات بین ایران و تاجیکستان شود را گردشگری سلامت برشمرد و عنوان کرد: کرمانشاه زیرساخت‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان دارد.
ناصر مرادی نائب رئیس دیگر اتاق کرمانشاه نیز با بیان اینکه فرهنگ و پیشینه دو کشور ایران و تاجیکستان بسیار به هم نزدیک است، افزود: این امر می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تعاملات در همه زمینه‌ها بین دو کشور باشد.
وی کشاورزی را از حوزه‌های مهم و ظرفیت‌دار در کرمانشاه برشمرد که می‌توان در بخش محصولات کشاورزی مراودات خوبی با تاجیکستان داشت.
مرادی با بیان اینکه محصول نخود می‌تواند یکی از پتانسیل‌های بالقوه صادرات به تاجیکستان باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بازاریابی خوبی درباره این محصول بین دو کشور صورت نگرفته است.
نائب رئیس اتاق کرمانشاه در پایان بر لزوم گسترش مراودات سیاسی و تجاری بین دو کشور تاکید کرد.
جمشید رستمی عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمانشاه نیز در این نشست وجود پنج مرز مشترک با عراق در کرمانشاه را از مزیت‌های مهم استان برشمرد و گفت: در زمینه کشاورزی نیز ظرفیت همکاری خوبی با تاجیکستان داریم.
وی اظهار کرد: تاجیکستان کشور دوست و برادر ما است و می‌توانم مناسبات تجاری بیشتری با این کشور داشته باشیم.
جهاندار شکری عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه هم با بیان اینکه ایران و تاجیکستان می‌توانند شرکای مالی و تجاری خوب هم باشند، افزود: کالاهای ایرانی کیفیت و استاندارد بالا و قیمت مناسبی دارد.
وی همچنین از ظرفیت کرمانشاه در زمینه زنجیره فولاد یاد کرد که می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری‌های مشترک باشد.

عصر کرد

امکان افزایش بیشتر تعاملات تجاری با ایران را داریم
نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان نیز با بیان اینکه اکنون تعاملات تجاری بین ایران و تاجیکستان با وجود ظرفیت‌های‌ مشترکی که بین دو طرف وجود دارد در حد مطلوبی نیست، گفت: البته میزان این تعاملات در سال گذشته به حدود 270 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1399 با 57 میلیون دلار، رشد پنج برابری را نشان می‌دهد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه میزان تعاملات تجاری ایران و تاجیکستان امسال به 300 میلیون دلار برسد، افزود: این ظرفیت را داریم که تعاملات تجاری دو کشور را طی سال‌های آینده تا 500 میلیون دلار افزایش دهیم.
سفیر تاجیکستان از ایران و تاجیکستان به عنوان کشورهای دوست و برادر یاد کرد که قرابت فرهنگی، زبانی و … با یکدیگر دارند و خاطرنشان کرد: تمایل داریم تعاملات اقتصادی خود را با ایران گسترش دهیم.
زاهدی با بیان اینکه اکنون عمده تجارت این کشور با استان‌های شمال شرقی ایران صورت می‌گیرد، گفت: تمایل داریم با سایر استان‌ها از جمله کرمانشاه نیز همکاری کنیم.
وی سپس از ظرفیت‌های این کشور یاد کرد و گفت: در تاجیکستان دو راهبرد اساسی را دنبال می‌کنیم که اولین راهبرد رسیدن به خودکفایی در تامین انرژی است. ظرفیت‌های قابل توجهی نیز در این بخش خصوصا در حوزه آب، سدها و نیروگاه‌ها داریم.
سفیر تاجیکستان در ایران اظهار کرد: دومین راهبرد ما این است که تاجیکستان را اکنون کشوری عمدتا با رویکرد کشاورزی است به سمت صنعتی شدن سوق دهیم و بعد صنعت را نسبت به کشاورزی تقویت کنیم.
زاهدی همچنین از تاجیکستان به عنوان کشوری با رشد اقتصادی قابل توجه هشت درصد در سال یاد کرد و ادامه داد: در تاجیکستان پذیرای سرمایه گذاران هستیم و بیش از 120 مورد امتیاز و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفتیم.
وی بر لزوم گسترش همکاری با کرمانشاه نیز تاکید کرد و افزود:اگرچه کرمانشاه تا کنون برای ما کمتر شناخته شده بوده اما تمایل به گسترش مناسبات با کرمانشاه داریم و از همه فعالین اقتصادی کرمانشاه برای حضور در تاجیکستان دعوت می‌کنیم.

عصر کرد

باید بخش خصوصی ایران و تاجیکستان با هم تعامل داشته باشند
عبدالوحید محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست از توانمندی‌های تولیدی و تجاری ایران یاد کرد و اظهار داشت: کالاهای تولیدی ایران بواسطه تکنولوژی بومی و انرژی ارزانی که در اختیار داریم بسیار رقابت‌پذیر است.
وی با اشاره به اینکه ایران و تاجیکستان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری داشته باشند، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور شهید به تاجیکستان توافق‌نامه‌هایی بین دو کشور امضا شد که امیدواریم اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با تاکید بر اینکه تعاملات اقتصادی دو‌ کشور باید با محوریت بخش خصوصی باشد، ادامه داد: نقش بخش دولتی تسهیل‌گری، پشتیبانی و همراهی است.
محمدی از نقش مهم و محوری کرمانشاه در تجارت و اقتصاد غرب کشور نیز یاد کرد و گفت: تاجیکستان می‌تواند برخی از کالاهای مصرفی مورد نیاز ما را تامین کند و ما نیز برخی تولیدات خود را به این کشور صادر کنیم.
وی با اشاره به اینکه این استان می‌تواند مسیر ترانزیت برای صادرات کالاهای تاجیکستان به کشورهای عربی خصوصا عراق باشد افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کرمانشاه و تاجیکستان و گردشگری نیز‌ از دیگر زمینه‌های‌همکاری دو‌طرف است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از آه دردناکی، سازم خبر دلت را

واکنش حسین شمس به حذف ایران از جام جهانی

مخاطب خاص ستاره سپاهان در ایران

ماجرای اختلافات در تیم استقلال و بودن یا نبودن نکونام

آرش برهانی: مثل همه هواداران در ابتدا از آمدن هلدینگ خیلی خوشحال بودم

فرانچسکو توتی اسطوره باشگاه رم امروز 48 ساله شد

تماشای یک بازی لیگ برتر رایگان شد

اولین تغییر اجباری در ترکیب خیبر با مربی جدید

استقلال تا ساعت 16 امروز در انتظار نکونام!

ساعات سرنوشت‌ساز استقلال پس از خداحافظی غیررسمی نکونام

پشت صحنه جشن پیروزی: تماس احساسی خوان کارلوس گاریدو با خانواده

فرمانده کل سپاه: فلسطین به زودی پیروز می‌شود/ ما راه تسلیم را نمی‌شناسیم/ به اذن خدا در میدان خواهیم ماند/ کسی که باید صحنه را ترک کند، دشمن است

آیین رونمایی از پوستر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مریوان

اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی بر خلاف انسایت است

محکومیت جنایات رژیم صهیونیسی در کردستان‌

راهپیمایی ضد صهیونیستی در سنندج برگزار شد

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی: تا دو دهه آینده خانه داریم اما تقاضا نداریم / دهه شصتی‌ها تقاضا در بازار مسکن را بالا بردند

اعتراف جنجالی چین

قیمت جهانی طلا امروز 6 مهر 1403

برنامه ریزی افزایش تجارت ایران و ازبکستان تا یک میلیارد دلار

باید فرزندان خود را با دلبستگی به ایران بزرگ تربیت کنیم

استاندار کرمانشاه، سفیر تاجیکستان و رئیس اکو با هم دیدار کردند/پیشنهاد کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی اکو

امام جمعه سنندج از رییس جمهور به دلیل انتصاب استاندار اهل سنت برای کردستان تجلیل کرد

«ضعف زیرساخت‌ها» مانع توسعه صنعت گردشگری کردستان

عزت نفس از دید سوگل مشایخی

مهندس رئال در قامت کارگر

قرعه سخت نوشاد عالمیان در گرند اسمش چین

گره 11 ساله تراکتور مقابل سپاهان باز می‌شود؟

کمپانی: لورکوزن در یک سال اخیر بهترین تیم آلمان بوده است

مدافع استقلال به بازی با السد رسید

تیم ملی تکواندو نوجوانان راهی کره جنوبی شد

باشگاه استقلال: فقط تا ساعت 16منتظر حضور سرمربی در اردو تیم می‌مانیم

تهران میزبان دومین اردوی تیم ملی هاکی داخل سالن

دنیامالی: توجه به ورزشکاران مانع خروج آن‌ها از کشور می‌شود

کریم باقری، بمب پاییزی باشگاه پرسپولیس!

صدور مجوز حضور بانوان در ورزشگاه آزادی کرمانشاه

سفیر تاجیکستان: آموزه‌های شاهنامه می‌تواند به حل مشکلات کنونی دنیا کمک کند

به قواعد پیروزی آگاهیم/ فلسطین به زودی پیروز می‌شود

تخریب 5 مکان توزیع و فروش مواد مخدر در کرمانشاه

ارتقای سلامت جامعه اولویت کارشناسان بهداشت محیط باشد

آغاز دوره آموزشی کارآموزان قضاوت در دادگستری استان کردستان

افتتاح 2 کارگاه، هدیه هفته دفاع مقدس در سرپل‌ذهاب

مسیر اقتصاد ترکیه چطور هموار می‌شود؟

پرداخت معوقات بازنشستگان از مهر ماه | آخرین وضعیت همسازی حقوق بازنشستگان

نیاز به مدل‌های اقتصاد اسلامی و مقاومتی در شرایط کنونی کشور یک ضرورت است

دیدار وزیر اقتصاد ایران و وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان

اعتراف جنجالی چین/ جهان در شوک+ جزئیات

تمایل تاجیکستان به افزایش تجارت با ایران به 300 میلیون دلار

مرکز شاهنامه خوانی در کرمانشاه راه‌اندازی شود

حضور مدیرکل بنیاد مازندران در برنامه زنده تلویزیونی ستاره‌های خاکی