عصر کرد

آخرين مطالب

سبک شعری علیرضا طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود مقالات

سبک شعری علیرضا طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا / کامیار عابدی با بیان اینکه علیرضا طبایی با شعر سپید میانه‌ای نداشت، می‌گوید: سبک شعری‌ طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود و تأثیر لحن حماسی ثالث و کسرایی در شعرش زیاد بود. 
این منتقد و پژوهشگر ادبی در پی درگذشت علیرضا طبایی، در گفت‌وگو با اشاره به سابقه روزنامه‌نگاری ادبی این شاعر و ترانه‌سرا در دو دهه‌های 1340 و 1350 اظهار کرد: آقای طبایی مسئول بخش شعر چند روزنامه و مجله بود که مهم‌ترین آن در اواخر دهه 1340 تا مدتی بعد از انقلاب، در مجله جوانان بود. مجله جوانان، مجله عمومی با شمارگان بالا بود. شمارگان این مجله در آن دروه جزء تیراژهای برتر ایران بود زیرا سردبیر بسیار مشهوری داشت به نام ر.اعتمادی که عامه‌نویس و روزنامه‌نگار توانایی بود.
وی خاطرنشان کرد : مجله جوانان در اواخر 1350 به تیراژ 600 هزارتایی رسیده بود. این نکته باعث می‌شد بخش شعر و شاعران این مجله هم بسیار دیده شود. آقای علیرضا طبایی با شاعران سراسر کشور و نه فقط تهران ارتباط داشت و نمونه شعرهایش را در مجله چاپ و شاعر را معرفی می‌کرد و چون تیراژ مجله خیلی بالا بود این شاعران در سطح وسیعی معرفی شده و به شهرت می‌رسیدند.
او در ادامه توضیح داد: صفحه شعر مجله جوانان، بیشتر شاعران نوگرای اعتدالی یا غزلسرایان نوسنت‌گرا را مطرح می‌کرد. شاعرانی که معمولا شعرهایشان نیمایی و یا شعر آزاد و یا غزل بود. البته قالب‌های سنتی دیگر هم در این مجله مطرح می‌شد. در حدود 12 سالی که آقای طبایی در آنجا مسئولیت داشت، شعر سبک نوگرایی اعتدالی و نوسنت‌گرایی شاعران جوان که اغلب متولد دهه 1330 (آن زمان جوانان 20 تا 30 ساله بودند) بودند، منتشر می‌کرد و با این کار، بخشی از شعر ایران به سمت شعر نوسنت‌گرا و شعر نوگرایی اعتدالی رفت.
این پژوهشگر ادبی خاطرنشان کرد: شعرهای آقای طبایی‌ نیز در سبک نوگرایی اعتدالی و نوسنت‌گرایی بود؛ در واقع در شعرهای نیمایی‌اش یک نوگرایی اعتدالی دیده می‌شود و در غزل‌هایش هم به غزل‌های نو نزدیک بود که در دهه 1350 خیلی رایج شده بود. مشهورترین غزلسرای نو، هم در آن دوره حسین منزوی بود و بزرگان شعر آن زمان اخوان ثالث، نادر نادرپور و منوچهر آتشی غزل نو حسین منزوی را تأیید کرده بودند. 
او با بیان اینکه در دهه 1350 نوعی دوره بازگشت خویشتن پیشنهاد می‌شد، گفت: آن زمان شعر نو سنتی، در حال رشد بود و طبعا انتشار آن نوع شعر در صفحات شعر مجله‌ای مانند جوانان که برای عموم منتشر می‌شد، انعکاس وسیع‌تری پیدا می‌کرد. البته به لحاظ محتوا، بخش اعظمی از این شعرها، محتوای رمانتیک داشتند؛ گاه رمانتیسیسم شخصی و گاه رمانتیسیسم اجتماعی. شعرهای آقای علیرضا طبایی در داخل این دو مجموع قرار می‌گیرد.
عابدی با اشاره به اینکه دو سه سال بعد از 57، عذر طبایی را از روزنامه اطلاعات خواستند و او مجبور شد فعالیت روزنامه‌نگاری ادبی را کنار بگذارد، بیان کرد: حدود 25 سال بعد و در نیمه دهه 1380، برخی از دوستان قدیمی‌اش چون عمران صلاحی و روزنامه‌نگاران جوان آن دوره مانند محمد ولیزاده و علیرضا بهرامی در انتشار کتاب‌های طبایی با او همکاری کردند، برایش بزرگداشت و نشست معرفی و بررسی کتاب گذاشتند و دور جدید فعالیت‌های طبایی از نیمه دهه 1380 شروع شد. سال‌های 1360 تا 1385 فعالیت زیادی نداشت و بعد از این سال‌ها دفترهای شعرش که معمولا غزل نو و شعر نیمایی بود، چاپ شد.
او تأکید کرد: در دور جدید فعالیت‌های طبایی، محتوای شعر ملی_میهنی به شعرهای طبایی افزوده شد مثلاً منظومه بلندی برای تاریخ ایران به نام «مادرم ایران» و شعرهای «خلیج فارس» و شیراز را گفت. در کل مضامین ملی_میهنی در شعرش زیاد شد که اتفاقا بیشتر دیده می‌شد.
این پژوهشگر افزود: بخشی از شعرهای طبایی جنبه توصیفی و بخشی هم جنبه روایی داشت. هم در غزل هم شعر نیمایی. قسمتی از شعرهایش که جنبه روایی داشت بیشتر با خوانندگان ارتباط برقرار می‌کرد تا شعرهای توصیفی‌اش.
عابدی درباره ترانه‌سرایی طبایی نیز گفت: بیشتر ترانه‌های تأثیرگذارش برای دهه قبل از انقلاب بود. در آن دوره شاعران غزلسرا در ترانه‌سرایی هم فعالیت می‌کردند. در دهه 1340 و 1350 موسیقی پاپ رشد کرد و باعث شد غزل‌سرایان به‌طرف ترانه‌سرایی بروند. محمدعلی بهمنی و حسین منزوی هم به آن سمت رفتند. ما دو دسته ترانه‌سرا داریم، گروهی که صرفا ترانه‌سرا هستند و گروهی شاعران ترانه‌سرا هستند و طبایی در این مجموعه بود.
کامیار عابدی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آقای طبایی با شعر سپید میانه‌ای نداشت و این موضوع باعث شده بود چندان به تحولات شعر فارسی در چهار دهه اخیر علاقه‌ای نداشته باشد و در گفت‌وگوهایش بیشتر علاقه داشت درباره شاعران دهه 1340 و 1350 صحبت کند. سبک شعری‌اش بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود، تأثیر لحن حماسی ثالث و کسرایی در شعرش زیاد بود. 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/885868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنتفورد 2-2 منچسترسیتی؛ شبیه بازیکنی که بدون رباط صلیبی بازی می‌کند

حضرت علی(ع) الگوی شجاعت، فداکاری و چشم‌پوشی از خود برای مسلمانان بود

چرا این داروخانه پلمب شد؟

کشف کرم های غول پیکر در اعماق تاریک اقیانوس

دورهمی بازیگران در تئاتری از نیکی مظفری؛ از حضور الهام پاوه‌نژاد تا سمیرا حسن‌پور

آیین اعتکاف مدلی موفق برای ترمیم گسست های بین نسلی و شکافهای معنوی در جامعه است

ادارات کردستان فردا پنجشنبه 27 دی ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی ادارات کردستان فردا 27 دی 1403

افزایش عوارض آزاد راه‌ ها

آیا چین در جنگ تجاری با آمریکا شکست می‌خورد؟

برنتفورد 2-2 سیتی؛ بریس فودن هدر رفت!

فارست 1-1 لیورپول؛ اشلوت به روزهای سخت رسید

آتالانتا 1-1 یووه؛ مساوی دست از سر موتا برنمی‌دارد

عامل: عاشق زندگی در ایران و مشهد هستم

خلاصه بازی برنتفورد 2 - منچسترسیتی 2

عامل: با هیچ پولی گزارشگری کشتی را کنار نمی‌گذارم

حضور 220 دانش‌آموز دختر دهه نودی در مراسم اعتکاف بیجار

بازگشت درخشان شاگردان فرانک؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

آکه ناجی پپ؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

گل اول لیورپول توسط دیوگو ژوتا در دقیقه 66

گل اول آتالانتا توسط متئو رتگی در دقیقه 78

موقعیت‌ عالی ژوتا؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

گل دوم چلسی به بورنموث روی ضربه آزاد دیدنی ریس جیمز

متس سلس دروازه را نجات داد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

صحبت‌های گواردیولا با گواردیول بعد از پایان بازی برنتفورد و منچسترسیتی

توپ را از روی خط دفع کرد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

واکنش دیدنی سلس روی شوت صلاح؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

311 اثر به جایزه ادبی کال در کردستان ارسال شد

گل اول منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

گل دوم بورنموث به چلسی توسط سمنیو؛ چلسی 1 - بورنموث 2

گل اول یوونتوس به آتلانتا توسط پیر کالولو؛ آتلانتا 0 - 1 یوونتوس

گل دوم منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

لوکاس ژوائو و رقیبی که از پرسپولیس دور شد!

گل اول برنتفورد به منچسترسیتی توسط یوان ویسا

ماجرای دلخوری جناب‌خان از آرنولد شوارتزنگر

عامل از علاقه‌اش به ماشین می‌گوید

دو موقعیت پیاپی برای شاگردان گاسپرینی؛ آتالانتا 0-1 یوونتوس

کادو و یادگاری جالب محسن کیایی برای هادی چوپان

توصیه موسی غنی نژاد اقتصاددان به مسعود پزشکیان / وقت عمل به وعده‌هاست!

هادی چوپان: دوست ندارم کسی به خاطر مقام و یا چیزهایی که دارم به من احترام بگذارد

واکنش هادی چوپان به پیشنهادهای تغییر ملیت از کشورهای مختلف

چالش جالب محسن کیایی با هادی چوپان

هادی چوپان: انسان عاقل دعوا نمی‌کند، هیچ وقت در زندگی دعوا نکردم

شوخی هادی چوپان با محسن کیایی؛ 130 را نمی‌توانی بلند کنی؟ پس چرا زنده‌ای؟

برای گلزنی پالمر دروازه‌بان حریف را گول زد!

شوخی هواداران برنتفورد با خبر طلاق گواردیولا!

تأیید یوفا؛ محرومیت باشگاه لالیگایی سوءتفاهم بود!

کادوی جالب جناب‌خان برای هادی چوپان

شعرخوانی جناب‌خان برای هادی چوپان، قهرمان بدنسازی دنیا

جبهه مقاومت روزبه‌روز به پیروزی نزدیک‌تر می‌شود

مردان 3 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از ضربه مغزی هستند