عصر کرد

آخرين مطالب

استاندار کردستان: ساماندهی مجموعه گردشگری زریبار ضروری است سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه شنبه در جلسه ساماندهی تالاب زریبار مریوان در سنندج اظهار کرد: تالاب زریبار ظرفیتی برای استان و شهرستان مریوان است و سیمای بصری دریاچه از بهم ریختگی ناشی از دستفروشان باید سامان داده شود.
وی افزود: طرح جامع گردشگری در کنار طرح جامع زیست محیطی زریبار لازم است تا به الگویی ارزنده تبدیل شود و کاری کرد که سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه مشتاق شوند.
استاندار کردستان با بیان اینکه تقویت رشته های ورزشی آبی و هوایی خود کمک شایانی برای توسعه گردشگری در منطقه است، اضافه کرد: فضایی باید ایجاد شود تا کردشگری به عنوان رکن اصلی اقتصاد استان حفظ و تقویت شود.
زارعی کوشا یادآور شد: تا سال 1401، فاضلاب 11 روستا به دریاچه وارد می شد که در کمترین زمان این مشکل برطرف شد.
وی تاکید کرد: بهترین دوره مدیریت زریبار در سه سال اخیر بوده که یاس و ناامیدی را نسبت به نابودی این تالاب با انتقال 200 تا 400 هزار لیتر آب از سد گاران، برطرف کرد.
استاندار کردستان با بیان اینکه این ظرفیت باید برای استان ماندگار شود، افزود: جمعیت گردشگران مریوان از 150 هرار نفر به چهار میلیون نفر در تعطبلات عید نوروز تا عید فطر امسال رسید.
زارعی کوشا اربعین را مهمترین بستر تبلیغ رایگان برای گردشگری مریوان دانست و بر لزوم تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این تالاب تاکید کرد.
وی به این هم اشاره کرد که کشت برنج در حاشیه زریبار بشدت کاهشی شده و شهرداری هم باید میزان برداشت برای فضای سبز را کاهش دهد.
استاندار کردستان ادامه داد: نبود کمربندی موضوع حیاتی مریوان و بسیار نگران کننده است که روزانه صدها وسیله سنگین ترانزیتی در ان تردد دارند و خبلی وقت پیش باید انجام می‌شد.
زارعی کوشا با بیان اینکه در صدد بودیم تا از طریق مصوبات سفر رییس جمهور این کمربندی احداث شود، افزود: 500 میلیارد ریال از محل ستاد اربعین برای کنارگذر شرقی مریوان اختصاص یافته که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.
وی یادآور شد: 25 هکتار تملک اراضی برای توسعه پایانه مرزی باشماق با قرارداد پنج هزار میلیارد ریالی به پیمان رفته که کاری ماندگار خواهد بود.
استاندار کردستان به این هم اشاره کرد که ظرف یک ماه آینده 700 هکتار به 2 هزار و 700 هکتار اراضی پایاب سد گاران اضافه و از فشار آبی به دریاچه زریبار کاسته می‌شود.
زارعی کوشا تاکید کرد: سند صیانت و حفاظت از تالاب زریبار مصوب شود و شهردار طرحی را فراهم کند تا مدیریت جامع گردشگری با همکاری محیط زیست انجام و تا پایان سال مجموعه نمونه گردشگری زریلار را شاهد باشیم.
ساماندهی کامل فاضلاب روستاهای حاشیه زریبار
معاون عمرانی استاندار کردستان هم با بیان اینکه فاضلاب روستاهای حاشیه تالاب زریبار ساماندهی شده و وارد دریاچه نمی شود، افزود: کشت برنج هم طی یکی 2 سال اخیر به شدت کاهش یافته است.
کیومرث حبیبی اضافه کرد: پارسال 2 هزار و 700 هکتار از اراضی پایاب سد گاران آبی شد که تاثیر قابل توجهی در حقظ منبع آبی دریاچه شد.
وی با اشاره به اختلاف بین شهرداری مریوان و محیط زیست بر سر مجموعه گردشگری این دریاچه، ادامه داد: واقعیت این است محیط زیست توان مدیریت این مجموعه را ندارد و بهتر است این مجموعه از طریق مزایده به شهرداری واگذار شود که حق و حقوقی هم در این تالاب بابت ایجاد زیرساخت دارد.
انتقاد از شهرداری مریوان بابت ساخت و ساز غیرمجاز در تالاب زریبار
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان هم گفت: گفته می شود که شهرداری 20 سال است در تالاب زریبار هزینه می کند اما در قبال این هزینه، درآمد نیز کسب کرده و یک ریال هم به محیط زیست پرداخت نکرده است.
مجتبی مقیاسی افزود: شهرداری باید بابت قرارداد سه ساله قبلی چهار میلیارد ریال به حساب خزانه واریز می کرد که بعد از پایان قرارداد، آنهم به اجبار واریز کرد.
وی یادآور شد: موافق برگزاری مزایده و واگذاری مجموعه گردشگری تالاب به شهرداری اما بر اساس قیمت کارشناسی هستیم.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان از انجام ساخت وساز غیرمجاز توسط شهرداری در محوطه این تالاب و بدون اخذ مجوز از محیط زیست انتقاد کرد و افزود: متولی تالاب طبق قانون محیط زیست است و باید هر نوع ساخت وساز با مجوز این اداره باشد.
مقیاسی تاکید کرد: تالاب زریبار ظرفیت این دارد که از لحاظ درآمدی کل استان را تامین کند اما مدیریت در حوزه گردشگری ضعیف است.
لزوم تعریف ردیف بودجه مشخص برای دستگاه های متولی حفظ تالاب زریبار
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم گفت: دستگاه‌های متولی با تولیت اداره کل محیط زیست استان، اقدامات خوبی در راستای تنظیم سند احیای تالاب زریبار برداشتند.
آرش آریانژاد اضافه کرد: در سندهای ابلاغی قبلی برای برخی ارگان ها اعتبار ملی در راستای احیای تالاب زریبار در نظر گرفته شده بود که با وجود پیگیری های زیاد، ریدف بودجه خاصی برای دستگاه ها اختصاص نیافت.
وی بر لزوم تعریف ردیف بودجه خاص برای دستگاه های متولی احیا و حفظ تالاب زریبار توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد و افزود: در همین راستا باید در شورای برنامه ریزی، اعتباراتی مصوب شود و منتظر اعتبارات ملی نباشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان ادامه داد: انتقال آب از گاران به دریاچه ارزوی محال مردم مریوان بود که حتی انجمن‌ها هم باور نداشتند این طرح اجرایی شود ولی شد.
آریانژاد اضافه کرد: حجم نرمال تالاب 64 میلیون مترمکعب است که 55.5 میلیون بالاتر از حجم نرمال است؛ ضمن اینکه پارسال حجم این دریاچه 30 میلیون مترمکعب بود و امروز به 2 برابر رسیده است.
وی افزود: با انتقال 200 تا 500 متر مکعب از سد گاران در بازه زمانی هفت ماهه، بالاتر از پنج و نیم میلیون مترمکعب آب به تالاب زریبار تزریق شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان ادامه داد: تخصیص آب از گاران همیشگی است و حفظ تراز در شرایط بحرانی انجام شده و میزان آن بسته به شرایط متغیر است و چهار میلیون مترمکعب در زمان سرریز گاران همه ساله سهم دریاچه زریبار خواهد بود.
به گفته آریانژاد، در ابتدای زمستان امسال چهار هزار و 600 هکتار برنامه آبی کردن اراضی پایاب سد گاران به اتمام می‌رسد که با اتمام آن، چاههای مجاز و غیرمجاز پلمپ و پر می‌شود.
اجرای 55 کیلومتر شبکه فاضلاب در روستاهای اطراف تالاب زریبار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم اظهار کرد: 55 کیلومتر شبکه فاضلاب و خطوط انتقال برای روستاهای ضلع شرقی و غربی تالاب زریبار با هزار و 600 میلیارد ریال اجرا و وارد مدار بهره برداری شده است.
محمد فرهاد افزود: در شهر مریوان نیز 187 کیلومتر شبکه و خطوط فاضلاب اجرا شده و تصفیه خانه فاضلاب نیز سال 94 بهره برداری شد.
وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب مریوان در دست اجراست، ادامه داد: این طرح در حال حاضر 25 درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل آن سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان یادآور شد: سال گذشته برای اجرای این طرح، 4485 میلیارد ریال اختصاص یافته بود که 159 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان هم گفت: پارسال تمام انرژی کارکنان این اداره، روی اطفای آتش سوزی در تالاب بود.
حبیب‌الله دبستانی تاکید کرد: باید همواره آب سد گاران به تالاب زریبار انتقال یابد تا از خشک شدن نیزارها و آتش سوزی در این دریاچه ممانعت شود.
در این جلسه وضعیت و تعیین تکلیف گنارگذر غربی شهر مریوان که از غرب تالاب بین‌المللی زریبار می‌گذرد بررسی شد تا مطابق مصوبات کنوانسیون بین‌المللی رامسر باشد.
همچنین از هویت بصری تالاب بین المللی زریبار رونمایی و تفاهم نامه سند جامع مدیریت این تالاب امضا شد.
استان‌ها کردستان 0 نفر برچسب‌ها دریاچه زریبار اسماعیل زارعی کوشا شهرداری مریوان کردستان سنندج شرکت آب منطقه ای کردستان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/880330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

گل اول الاهلی به پرسپولیس توسط فرانک کسیه

ستاره آلبانیایی اینتر تا 2028 ماندنی شد!

داور جنجالی؛ علیه بارسا به ناحق پنالتی نگرفتند!‏

محرز ساخت، کسیه زد، تور پرسپولیس لرزید!

اشتباه دروازه بان الغرافه چیزی نمانده بود که به گل دوم استقلالی ها ختم شود

موقعیت خوب برای پرسپولیس که با آفساید همراه شد

خطای خشن بازیکن الغرافه روی رامین رضاییان که استقلالی ها اعتقاد به کارت قرمز داشتند

خلاصه بازی العین امارات 1 - السدقطر 1

دو موقعیت ایده آل برای پرسپولیس که توسط اورونوف از دست رفت

علیپور به راحتی موقعیت را از دست داد

گزارش زنده: الاهلی 1 - 0 پرسپولیس

کشته شدن 3 عنصر پ‌ک‌ک در حمله ترکیه

گاردین مدعی شد؛ روسیه اسرار هسته‌ای خود را در اختیار ایران قرار داده!

سرمربی نفت و گاز گچساران: تیم دست و پا بسته‌ای مقابل بعثت نخواهیم بود

برای بازی با «تیم بعثت» کرمانشاه آماده هستیم

افتخارآفرینی پزشک دهگلانی

بزرگترین دشمن ما چیست؟

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

اعلام ترکیب پرسپولیس و الاهلی برای دیدار امشب

ورود تیم الغرافه قطر به ورزشگاه شهدای شهرقدس

حضور تعدادی از هواداران پرسپولیس در ورزشگاه عبدالله الفیصل جده

دو مجموعه چوگان و سوارکاری از فهرست مزایده خارج شدند

برد قاطع ایران، پرتغال و فرانسه در شب پیروزی مراکش

ترکیب استقلال و الغرافه مشخص شد

رفع اشکال لحظه آخری خط کشی چمن استادیوم شهر قدس

تمرین تیم فوتبال سپاهان در امان برگزار شد

معطل نکن پرز، این رئال هالند را کم دارد!‏

الکسیس گوندوز در نقش حامد لک آسیایی پرسپولیس

اصلاح دو شبکه توزیع آب در شهر هرسین

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در دیار وحدت شیعه و سنی

یک انتصاب جدید در وزارت اقتصاد

اجرایی شدن پروژه کریدور شمال –جنوب مورد تاکید دولت ایران است

روسیه برای شروع مجدد پروژه کریدور شمال – جنوب مصمم است

اقتصاد ما مریض است و دارو می‌خواهد

وزیر اقتصاد: روسیه برای شروع مجدد پروژه کریدور شمال – جنوب مصمم است

افزایش حجم ترددها در روزهای پایانی شهریور/ رانندگان سفرها را مدیریت کنند

عشق شادی است

پیروانی دستیار نویدکیا شد

رونالد کومان دست از تمسخر برخواین برنمی‌دارد!

گزارش خبرنگار آخرین خبر از وضعیت استادیوم شهر قدس

هق‌هق گریه ببر برزیلی در مراسم معرفی رسمی

یامگا در تمرینات نساجی

ستاره الجزایری میلان 4 ماه دیگر برمی‌گردد!

پیام خاص رونالدو برای هواداران عراقی

صف اول با انگیزه‌های استقلال یک مدافع است!

خبری از آتش‌سوزی در ورزشگاه شهرقدس نیست

ورود کاروان استقلال به استادیوم شهدای شهرقدس

گراهام: آمریکا اکنون کشوری ضعیف در عرصه جهانی است