عصر کرد

آخرين مطالب

اربعین، جلوه ای از اقتصاد فرهنگی شیعی اقتصادي

اربعین، جلوه ای از اقتصاد فرهنگی شیعی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - یکی از جلوه های کمتر پرداخته شده اربعین، مسئله اقتصاد فرهنگی اربعین است که در گفت و گو با مجتبی فیضی کلاسی، مدیر کانون فرهنگی یاران مسجد قزوین و عضو انجمن علمی دانشگاه تهران درخصوص آن به گفت و گو نشستیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فیضی کلاسی در ابتدا گفت: در قرآن کریم آیه‌ای در شان اهل بیت (ع) داریم؛ [وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا؛ إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا]در این آیات 8 و 9 سوره انسان آمده است؛ " و غذا را به پاس دوست داشتن خدا، به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می‌کنند.
[و می‌گویند:]ما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می‌کنیم و انتظار هیچ پاداش و سپاسی را از شما نداریم."
وی با اشاره به این آیه ادامه داد: فردگرایان از طعام لذت می‌برند و کریمان از اطعام؛ با اینکه هر دو لذت می‌برند، اما تفاوت ماهوی نوع لذت بردن‌ها نشان از آن دارد که کدام فرهنگ مترقی و به نفع بشریت است و شایستگی امامت بر سایر فرهنگ‌ها را دارد؟
عضو انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران افزود: تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) فقط فردی نیست و در ساحت کاربردی جامعه ساز است. جنس روابط در یک خانواده سراسر بر پایه عشق و محبت است. کلید واژه حب در فرهنگ قرآنی و شیعی کلید گشایش بسیاری از انسداد‌های اقتصادی و اجتماعی است و از آنجایی که محور حب‌ها برای خداست، در چنین نظام اجتماعی، کسی از دیگری انتظار ندارد و باز، چون کار برای خداست به بهترین شکل انجام می‌شود و، چون این معامله با کسی است که رزاق است و قدرت مطلق عالم دست اوست، جای هیچ نگرانی از ضرر وجود ندارد و آرامش روحی و جسمی واقعی بر مومنین و جامعه حاکم است.
این کارشناس قرآن و حدیث ادامه داد: حب خدا محور شاخص قومی است که الگوی سعادت دنیا را در دست دارند " ... فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ...؛ خداوند گروهى را مى‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان [نیز]او را دوست دارند؛ " (آیه 54 سوره مائده). امام خامنه‌ای در سال 1381 وقتی این آیه را خواندند فرمودند: "خدای متعال این راه و این سرمنزل و این سرنوشت را قطعی قرار داده است. آنچه قطعی نیست، عبارت است از زمان و مردمی که سعادتِ بردن این گوی را از این میدان داشته باشند. این بسته به اراده‌ی من و شماست. " ایشان سال 1395 در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی پس از قرائت این آیه فرمودند " بار خدا زمین نخواهد ماند، این راه ادامه پیدا خواهد کرد. امیدواریم ان‌شاءالله ما جزو کسانی باشیم که این بار را هرگز بر زمین نگذاریم. " هر چند اتم و اکمل مصداق این آیه شریفه وجود مبارک امیرالمومنین، علی (ع) و پیروان ایشان است لکن یکی از مصادیق ذیل آن نیز در مجمع البیان بدین صورت گزارش شده است که از پیامبر (صلى الله علیه وآله) درباره این آیه سؤال کردند، دست خود را بر شانه «سلمان» زده، فرمود: «منظور این و یاران او و هموطنان او هستند».
مسئول آموزش معاونت قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور افزود: مردم ایران در دفاع مقدس یکبار این الگوی خدمات بازاری نظام سرمایه داری را به چالش کشیدند و وقتی در شرایط جنگ، به دلیل کمبود‌ها امکان گران‌فروشی خدمات فراهم شد بر عکس جریان دنیا و بر اساس الگوی تعالیم اسلامی به رویکرد جدیدی پرداختند: ارائه خدمات رایگان زنان در پرستاری، شست و شوی لباس رزمندگان، پشتیبانی ها، ارسال رایگان کالا و مواد غذایی از سراسر کشور به جبهه‌ها تا حدی که پیرزنان روستایی که چیزی نداشتند تخم مرغ‌های خود را برای جبهه می‌فرستادند. این کار‌ها با یک اشاره امام امت در پرتو تعالیم فرهنگ مترقی شیعی رخ داد. بار دیگر در قضیه کرونا وقتی دولت‌های کشور‌های به ظاهر متمدن اروپایی و آمریکایی محموله‌های ماسک کشور‌ها را می‌دزدیدند و فروشگاه‌های غرب شاهد هجوم مردم برای سبقت از هم در احتکار کالا بود؛ در ایران اسلامی با اشاره امام خامنه‌ای الگوی قرآنی سبقت در امور خیر با محوریت نهضت مواسات و کمک‌های مومنانه شکل گرفت.
نمونه عالی این فرهنگ نیز امروز در اربعین مشاهده می‌شود. این الگوی فرهنگی اهل بیت (ع) که ظرفیت عظیمی برای تمدن سازی در ساحت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و... دارد، امروز در دست ماست.
وی در تشریح معنای مواسات گفت: مواسات یعنی به یکدیگر یاری رساندن و دیگران را در دسترنج و حاصل تلاش‌های خود، شریک ساختن. اگر افراد جامعه، دارایِ ثروت، علم و آبرویی هستند، می‌بایست به‌وسیله آنها خلأ‌های اجتماعی را پر کنند تا جامعه‌ی اسلامی از قدم برداشتن در مسیر تقرب به خدا عقب نیفتد. این الگوی مدیریت اجتماعی شیعه علاوه بر رفع خلا‌های اقتصادی موجب افزایش انسانیت و همدلی می‌شود. است. امام علی (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: «مَا حُفِظَتِ الْأُخُوَّهُ بِمِثْلِ الْمُواساهِ» هیچ چیزی مانند مواسات، پیوند برادری را حفظ نمی‌کند. امام صادق (ع) می‌فرماید: نَأمُرُکم بِالوَرَعِ الوَرَعِ الوَرَعِ، وَ المُواساهِ المُواساهِ إخوانِکم؛ شما را به پارسایی، به پارسایی، به پارسایی دستور می‌دهیم و نیز به مواسات، مواسات با برادرانتان!
فیضی کلاسی در تکمیل این بخش سخنانش تاکیید کرد: جامعه‌ای که در آن به جای روابط بازاری، روابط از جنس یاریگری، اخوت، تعاون و محبت است. در چنین جامعه‌ای که روابط فرهنگی پایدار است، اقتصاد نیز خودش معلول همین اندیشه فرهنگی حاکم می‌تواند باشد. در شرایطی که اقتصاد غرب بر پایه نفع نظام سرمایه داری و اصالت فرد بنا شده، ما الگوی جدیدی مبتنی بر تعالیم اهل بیت (ع) داریم که اقتصادش در آن بر پایه حب است.
این الگو بایستی در فضای آکادمیک و نخبگانی تئوریزه و در کف جامعه پیاده شود تا مشکلات امروز حل شود و این تعالیم والا فقط در کتابخانه‌ها خاک نخورد و از پشت درب کلاس‌های دانشگاهی و حجره‌های حوزه به جامعه بیاید.
عضو انجمن علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در روایات داریم که [امام باقر (ع) به یکی از ارادتمندان آن حضرت فرمود: آیا کسی از شما نزد برادر دینی خود می‌آید که دستش را در کیسه پول او کند و به مقدار حاجتش از پول او بردارد و او از این عمل وی جلوگیریش ننماید؟ راوی گفت عرض کردم چنین کسی را در میان خودمان (با این صفت) نمی‌شناسم، حضرت باقر (ع) فرمود: پس در این صورت فضیلت و کمالی برای ایشان نیست، راوی گوید عرض کردم: پس در این حال، بدبخت شده‌اند؟ حضرت فرمود: همانا این جماعت هنوز به رشد و ظرفیت کامل نرسیده‌اند.]در جامعه اربعینی بسیاری از مشکلات از قبیل تورم بی معنا می‌شود در چنین شرایطی دغدغه مردم نیاز‌های عمیق تری است. ممکن است تصور شود این نگاه آرمانی است و فعلا قابل دستیابی نیست، در صورتی که کمترین دلیل برای امکان وقوع یک پدیده آن است که یکبار رخ داده است و شده است. اینک الگوی دفاع مقدس، کمک‌های مومنانه و اربعین جلوی چشم ماست و در آن مهمانان سیدالشهدا (ع) به مواکب و منزل عاشقان آن حضرت رفته به مقدار نیازشان می‌خورند و می‌روند و میزبان هم استقبال می‌کند. الگوی فرهنگ اربعینی را فعلا حداقل در سطح محلات با محوریت مساجد و از طریق روحیه تعاون و همیاری مومنانه می‌توان ایجاد و تقویت کرد و برای آن برنامه ریزی نمود. برای زمینه سازی ظهور به نهادینه شدن فرهنگ اربعینی در کف محلات که یک بعد آن همان فرهنگ اقتصادی شیعی است نیازمندیم. امام خامنه‌ای سال 1399 به مناسبت ولادت امام زمان (عج) فرمودند: ما برای اینکه ارادتمان به امام زمان (ارواحنافداه) ثابت بشود، بایستی صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم.
این فعال دانشجویی افزود: فرهنگ اربعینی قواعد و ساختار‌های روتین اقتصاد متعارف را به چالش کشیده است. قواعد بازار و تجارت، رابطه عرضه و تقاضا و نیز سود و زیان ماهیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفته‌اند. منفعت و سود شخصی جای خود را به منفعت بخشی، سود اجتماعی و ایثار داده است. در این فرهنگ خدمات اجتماعی فقط وظیفه دولت نیست. خدمات با الگوی مردم پایه و نظام روابط انسانی عرضه می‌شود. برخلاف بازار‌های اقتصادی دنیا، عرضه‌کنندگانی که توان رقابت ندارند از بازار خارج نمی‌شوند. عرضه کنندگان خرد هم جایگاه ویژه، محبوبیت و استقبال دارند. بر خلاف آن‌ها که هدف عرضه‌کنندگانشان فقط کسب سود است، اینجا هدف رضایت خدا و در پرتو آن رشد فردی و اجتماعی و خدمت است. هدف تقاضاکننده نیز در این فضا فقط مطلوبیت مادی نیست. در اینجا آنچه حرف آخر را می‌زند، قیمت نیست؛ حب است. اقتصادش پیوندی عمیق با فرهنگ توحیدی دارد.
وی در پایان سخنانش بیان کرد: اینکه در یک جای دنیا چنین رویکرد اقتصادی دیده هم شود برای بسیاری از مردم دنیا جالب است و مفاهیم جدیدی در حوزه اقتصاد را به مردم دنیا معرفی می‌کند. دانشگاه‌های دنیا امروز نیاز دارند این فرهنگ اقتصادی شیعی را تئوریزه کنند که فقط در حد توصیه‌ای اخلاقی باقی نماند، امروز این ظرفیت جامعه ساز است و دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان و طلاب می‌توانند در این حوزه تمدنی نقش آفرینی کنند. شکل توسع یافته این دیدگاه در حوزه‌های دیگر اقتصادی نیز در مکتب نورانی اسلام قابل پیاده سازی است. تعریف جدیدی از سود و هزینه در زیارت اربعین عملیاتی و تئوریزه می‌شود. تأمین رایگان بیش از 500 میلیون وعده غذایی و نوشیدنی‌های متعدد گرانقیمت و گرمایش و سرمایش و اسکان و ده‌ها خدمت متنوع دیگر برای مردم زائر به معنای اعتقاد مردم به مفاهیم جدیدی از سود، پس انداز و... است.
همان نگرش قرآنی که بین افراد یک جامعه حداقل 20 میلیونی در اربعین پیاده می‌شود. دوستی تعبیر لطیفی داشت و می‌گفت اگر نگرانید که از دنیا بروید و حال و هوای مردم در حکومت قرآنی امام زمان (عج) را نبینید و تجربه نکنید، نگران نباشد؛ به پیاده روی اربعین بروید؛ حداقل گوشه‌ای از آن را خواهید دید. ان شاءالله از طریق ترویج فرهنگ اربعین در زیست سالیانه خود گامی در جهت زمینه سازی ظهور برداریم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/879650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعریف افسردگی از دید دکتر شکوری

دبل سحرخیزان با خوش‌شانسی زیاد!

ستاره رئال مادرید، روی پوستر بازی با استقلال

مورد عجیب میزبانی الاهلی از پرسپولیس

فرزند عنایتی، لژیونر جدید فوتبال ایران

اینزاگی امروز اوکی نهایی را از طارمی می‌گیرد

پرسپولیس با تصویر تخت جمشید مقابل پاختاکور

سرپرست تیم ملی فوتبال به‌هوش آمد

شاگردان موحدی هفتم شدند

احتمال ماندن اسدبیگی در پرسپولیس بالا رفت

قهرمانی نمایندگان سنگنوردی کشورمان در مسابقات غرب‌آسیا

تجلی فخر ادبیات ایران‌زمین در تئاتر

تلویزیون جایگزینی برای «خندوانه» و «عموپورنگ» معرفی کند

مراسم عهد سربازی و تجدید بیعت نیروهای مسلح استان با امام زمان(عج)

نخستین عمل پیوند کلیه در استان کردستان انجام شد

هشت مجموعه خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان فعال است

والیبالیست کردستانی لژیونر شد

جمع‌آوری روزانه هشتصد تن پسماند در کرمانشاه

زنان باید طراحی‌های بزرگ رقم بزنند و آن را تبدیل به گفتمان کنند

پیشرانی بانوان در حوزه اندیشه ورزی برای رقم زدن گام دوم انقلاب اسلامی

حرف های ظریف درباره حضور در وزارت امور خارجه

مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر فارس به حدود 7 هزار ایثارگر استان خدمات ارائه داد

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ

82 شهید غریب در اسارت مازندران شناسایی شده است

اربیل و سلیمانیه از سفر رئیس جمهور ایران به وجد آمدند

کشف آثار تاریخی از منزلی در کردستان

عرضه کتاب «راه سوم» در کتابفروشی‌ها

زندگی کنید و خوب باشید!

باختر: ناظر بازی مسئول جان و سلامت افراد حاضر در ورزشگاه است

پرتماشاگرترین تیم ایران با اختلاف

پرسپولیس اشکهای گلر سابق چلسی را دوست دارد!

شروع خوب نماینده آسیا در جام جهانی فوتسال

بارسلونا هافبک هلندی را زیر نظر گرفت

رمزگشایی پپ از حرف‌های مبهم دی‌بروینه

فیرمینو به عنوان بدترین بازیکن به پرسپولیس رسید!

قطعی‌شدن حضور برادران گرایی در قهرمانی جهان

مصدومیت وحشتناک؛ زانوی هافبک مکزیکی تا شد

گل اول منچستریونایتد توسط دلیخت

تشدید برخورد با موتورسواران مزاحم و هنجارشکن در قصرشیرین

ترانه علیدوستی و ستاره پسیانی در پشت صحنه یک تئاتر

پرداخت کامل مطالبات گندم‌کاران کرمانشاهی تا پایان شهریور

38 هزار دانش‌آموز چشم انتظار اول مهر/ساخت نخستین مدرسه خیرساز در پرند

سند «توسعه گردشگری» کرمانشاه تدوین می‌شود

پیشنهاد افزایش 35 درصدی نرخ «سرویس مدارس» در کرمانشاه

مومنی صاحب دوبنده تیم کشتی آزاد کمتر از 23 سال شد

نخستین عمل پیوند کلیه در کردستان

برگزاری بزرگترین مولودی خوانی کشور در روز 12 ربیع الاول در سنندج

رشد 9 درصدی صادرات محصولات کشاورزی کردستان

انجام نخستین عمل پیوند کلیه در استان کردستان

تمهیدات آموزش و پرورش دهگلان برای بازگشایی مدارس