عصر کرد

آخرين مطالب

◄ اجاره به شرط تملیک بهترین روش واگذاری لوکوموتیوهای راه آهن است اقتصادي

◄ اجاره به شرط تملیک بهترین روش واگذاری لوکوموتیوهای راه آهن است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - تین نیوز
در حالی که کارشناسان صنعت حمل ونقل ریلی معتقدند در شرایط کنونی سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در هیچ یک از وجوه صنعت حمل ونقل ریلی را ندارند و به نظر می رسد واگذاری لوکوموتیو ها از سوی شرکت راه آهن در راستای خصوصی سازی راه آهن ایران موفقیتی در پیش نداشته باشد. چنانچه خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت الوند نیرو معتقد است: با توجه به عدم جذابیت صنعت ریلی برای سرمایه گذاران اگر راه آهن بخواهد این لوکوموتیوها را در ازای پول نقد به فروش بگذارد این اقدامی اشتباه است و «اجاره به شرط تملیک» بهترین روش برای جذب سرمایه گذارانی است که قصد خرید و مالکیت این لوکوموتیوها را دارند.
به گزارش تین نیوز، خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو در پاسخ به این سوال که واگذاری لوکوموتیوهای باقیمانده در اختیار راه آهن به بخش خصوصی چگونه قابل انجام است به خبرنگار تین نیوز گفت: مطابق آمارهای بانک جهانی بحث خصوصی سازی در راه آهن های دنیا زمانی اتفاق می افتد که بخش مسئول خصوصی سازی «خود گردان» باشد. در واقع در کشورهایی که خصوصی سازی در آنها انجام شده به این صورت است که وقتی می خواهند خصوصی سازی را به بخشی واگذار کنند آن بخش را به بنگاهی تبدیل می کنند که «خودگردان» باشد یعنی هزینه فایده کند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که اقتصاد ریلی خودگردان نیست و زیان ده است وقتی شرکت راه آهن 1800 میلیاردتومان زیان انباشته دارد این اقتصاد اقتصاد بیماری است و واگذاری به بخشخصوصی دردی را درمان نمی کند. این حرف به این معنا نیست که به بخش خصوصی واگذار نشود به این معناست که اول باید اقتصاد راه اهن را درست کرد وبعد به بخش خصوصی واگذار کرد.
اجرایی شدن واگذاری لوکوموتیوهای در اختیار راه آهن نیازمند چه اقداماتی است؟
حسینی توضیح داد: واقعیت این است که در حال حاضر اقتصاد ریلی یک اقتصاد ورشکسته است و سرمایه گذار بخش خصوصی این تمایل را ندارد که در صنعتی سرمایه گذاری کند که ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار بالاست و حاشیه سود بسیار پایینی دارد. قطعا یکی از جذابیت ها برای سرمایه گذار نقدپذیری و نقدشوندگی سرمایه است و متاسفانه نقدشوندگی سرمایه یکی از معضلات صنعت ریلی کشور است. وقتی سرمایه گذار در چنین بخشی از اقتصاد سرمایه گذاری می کند باید انتظار سود خیلی بیشتری را داشته باشد با این استدلال که در صنعتی سرمایه گذاری کرده ام که نقدشوندگی تقریبا صفر است و اگر سود بانکی برای مثال 30 درصد است باید حداقل 60 درصد سود بسازم در حالی که اصلا اینگونه نیست و در حال حاضر در حوزه واگن 10درصد و 15 درصد سود دارد که آن هم در صورت های مالی نشان داده می شود در حالی آن هم نصیب سرمایه گذار نخواهد شد.
بیشتر بخوانید:
رسوایی دیگر در بخش ریلی/ افتتاح نمایشی از سوی رکوردشکنان راه آهن
نیروی انسانی راه آهن تعیین تکلیف شود مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو با تاکید بر اینکه معضل مشترک تمامی راه آهن های دنیا «نیروی انسانی» است، اذعان داشت: کارشناسان صنعت ریلی باید درباره اولویت های موجود راه آهن جهت احیای این صنعت تصمیم گیری کنند و به تدریج این کار انجام شود و بخشی از آن نیز واگذاری لوکوموتیوهاست. بحث منابع انسانی نسبت به شقوق دیگر در راه آهن از اولویت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در گام نخست نیروی انسانی را تعیین تکلیف کنند؛ چون 60درصد درآمد عملیاتی راه آهن صرف دستمزد کارکنان می شود و این اقتصاد نمی تواند باپرجا شود . 20 تا 25 درصد معقول است و رقم 60 درصدی نشان از بیماری این صنعت است.
خشایار حسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عدم جذابیت صنعت ریلی برای سرمایه گذاران اگر راه آهن بخواهد این لوکوموتیو را با پول نقد به فروش بگذارد این تصور اشتباهی است و اجاره به شرط تملیک بهترین روش برای جذب سرمایه گذارانی است که قصد خرید و مالکیت این لوکوموتیوها را دارند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/868529/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنایه میثاقی به فسخ‌ قراداد تیم‌های لیگ برتری

برترین گلهای لیگ برتر تا هفته سوم

حمله دی‌بروینه به هم‌تیمی‌ها؛ اصلا تلاش نمی‌کنید!

اگر فوتبال 24 نفره شود، سانچو در چلسی موفق می‌شود!

استادیوم میزبان دربی از زبان رفعتی

آخرین وضعیت آماده‌سازی ورزشگاه غدیر اهواز

آخرین وضعیت ورزشگاه تختی

اهدای پیراهن تیم ملی فوتبال برزیل به وزیر امور خارجه روسیه با امضای وینیسیوس جونیور

آخرین وضعیت آماده‌سازی ورزشگاه شهید نصیری یزد

آخرین وضعیت آماده‌سازی ورزشگاه نقش جهان

پیش بازی دیدار امارات - ایران

شرم‌آور است که مجبوریم یازده صبح بازی کنیم!

خطیر: ذهنیت تئوری توطئه را کنار بگذاریم

آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی

کلانتری: مسجدسلیمان از بسیاری امکانات محروم است

میثاقی: آزادی حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد

رفعتی: آزادی 12 بهمن آماده می‌شود

رییس جدید دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب : برای حل مشکلات مردم میزهای خدمت تشگیل می شود

آغاز مسابقات ورزشی جام محلات شهرستان سقز

سرپرست جدید ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان کرمانشاه منصوب شد

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه : قوه قضائیه باید آنجا و امنیت مردم باشد

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه: اهتمام دستگاه قضایی برای صیانت از امنیت مردم است

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه : دو فروند بالگرد هوانیروز کرمانشاه در اطفا حریق مراتع شهرستان پلدختر حضور داشتند

تحلیل سیدصالحی پیش از دیدار ایران و امارات

فتحی: هلدینگ باید سخت افزار مناسب را فراهم کند

امداد رسانی نیروهای عملیاتی کردستان به بیش از 950 مصدوم

واکنش فتحی به مشکلات مالی استقلال در زمان مدیریتش

کنایه میثاقی به انتخاب افراد هیئت مدیره سرخابی‌ها

اولیایی: با برنامه پنج ساله باید هوادار را متقاعد کنیم

شرایط تیم ملی پیش از دیدار با امارات از زبان معتمدکیا

خطیر: وحدت در مجموعه استقلال موجب توسعه می‌شود

نوری: در جلسه هیئت مدیره از نکونام حمایت شد

پرداخت بیش از 30 درصد از پول گندم کشاورزان کردستانی

نسخه علم اقتصاد برای کاهش تورم کشور چیست

فتحی: پول برای مدیریت کفایت نمی‌کند

واکنش خطیر به اختلافات او و نکونام

خلاصه بازی فرانسه 2 - بلژیک 0

اولیایی: هلدینگ باید برنامه‌های مدیریتی را ارائه دهد

حساب شرکت های خصوصی بخش صنعت کردستان در یک بانک متمرکز می شود

لزوم احداث شهرک صنوف مزاحم در مریوان

برنامه هفتم توسعه تکلیف مدیران استانی است

فیلم| سرمربی تیم بعثت کرمانشاه: بازیکنان شهر راز و تیم ما تا لحظات پایانی تلاش کردند

دلایل عدم ثبات مدیریت استقلال از زبان اولیایی

طوفان هواداران فرانسه؛ امباپه و دشان هو شدند!

مهمانی ویژه فلیک؛ کل کادر فنی به صرف ناهار!

خطیر: نیاز به کودتا علیه من نبود

گل دوم فرانسه به بلژیک توسط دمبله

فتحی: مشکل اصلی استقلال ساختاری است

خطیر: از رفتار نکونام ناراحت شدم

خطیر: مدیران استقلال تخصص لازم را ندارند