عصر کرد

آخرين مطالب

فراخوان بزرگ ملی برای مشارکت پایان نامه‌های دکتری توسعه محور در جایزه عالی نسب اقتصادي

فراخوان بزرگ ملی برای مشارکت پایان نامه‌های دکتری توسعه محور در جایزه عالی نسب
  بزرگنمايي:

عصر کرد - رئیس و اعضای موسسه مطالعات دین و اقتصاد در نشست خبری ضمن تشریح جزئیات برگزاری اهدای جایزه ملی سالانه عالی نسب به پایان‌نامه‌های دکتری مرتبط با موضوع توسعه ابراز امیدواری کردند : این تلاش پیامی به اهل فرهنگ و هنر کشور و ادب کشور بدهد و همه تلاش‌ها را به سمت هدف اصلی یعنی اعتلای ایران برگرداند و در عین حال با مطرح کردن عنوان عالی نسب علامتی به جامعه داده شود ولو اینکه حکومتش به خادمان واقعی توسعه ایران بهای کافی نمی‌دهد اما هل علم و دانایی هرگز کسانی که گام‌های بزرگ در این زمینه برداشته‌اند را فراموش نمی‌کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به گزارش جماران، در این نشست خبری دکتر رسول رئیس جعفری با بیان اینکه سال‌ها بود ایده کلی اینکه جایزه‌ای به پاسداشت شخصیت علمی، اجتماعی، اجرایی و شخصیت کارآفرین مرحوم عالی نسب ترتیب داده شود، در ذهن موسسه دین و اقتصاد و انتشارات نهادگرا بود ، اظهار داشت : امسال این فرصت فراهم شد که که بتوانیم ترتیبات برگزاری این جایزه را بدهیم. جایزه‌ها در خارج و داخل سابقه زیادی دارند، شاید معروف‌ترین جایزه‌ها در داخل جایزه فلسفه باشد که به همت مرحوم دکتر مهدوی، نوه حاج امین الضرب، در دانشگاه تهران برای بهترین کارها در حوزه فلسفه داده شد و یا جایزه‌های دیگری مانند جایزه جلال یا هوشنگ گلشیری.
وی ادامه داد: مرحوم عالی نسب در اقتصاد و توسعه کشور، کارآفرینی و صنعت و دغدغه‌مندی برای رفع مسائل کشور نقش بسیار چشمگیری داشته‌اند و ما هر ساله در موسسه دین و اقتصاد به این موضوعات می‌پردازیم. تصمیم گرفته شد مکمل این مباحث به موضوع جایزه عالی نسب که قرار است به بهترین پایان‌نامه در حوزه توسعه ایران بپردازد، نیز اهتمام داشته باشیم. دستگاه‌ها، نهادها و موسسات پژوهشی زیادی به طرق مختلف از پایان نامه‌های دانشجویی و طرح‌های تحقیقاتی در این حوزه حمایت می‌کنند، اما فکر کردیم در موسسه دین و اقتصاد و نشر نهادگرا بشود با آن دغدغه‌هایی که مرحوم عالی نسب داشت با نگاه ویژه‌تری به این مسئله بپردازیم و در نهایت هم از آثار برگزیده را به نحو مقتضی تقدیر مادی کنیم و در انتشارات نهادگرا نیز چاپ و منتشر کنیم.
این پژوهشگر توسعه توضیح داد: دبیرخانه‌ای ترتیب داده شده و ترتیبات داوری قضاوت و هیئت ژوری در نظر گرفته شده است.
به گزارش جماران در ادامه این نشست خبری دکتر رضا مجیدزاده با تاکید بر اینکه جایزه عالی نسب تنها مختص به رشته اقتصاد نیست، تصریح کرد : این جایزه به پایان نامه‌های دکتری در تمامی رشته‌های علوم انسانی توجه دارد و دغدغه اصلی این است که این جایزه به پایان نامه‌هایی تعلق بگیرد که در زمینه توسعه، خصوصاً توسعه ایران، گام نوآورانه و مهمی را برداشته باشند.
وی بیان اینکه ما جزء معدود کشورهایی هستیم که در عصر دانایی متاسفانه تراز انسانی بسیار ناامید کننده‌ای داریم، گفت: علی رغم اینکه روی تراز کالایی بسیار تاکید می‌شود اما تراز انسانی که در این عصر بسیار اهمیت دارد نادیده گرفته می‌شود. شاید این جایزه گامی هرچند کوچک در جهت ایجاد انگیزه‌هایی برای کمک به بهتر شدن تراز انسانیمان در عصر دانایی باشد.
مجید زاده اضافه کرد: آثاری که قرار است ارسال شوند در زمینه تمامی رشته‌های علوم انسانی باید در مقطع دکتری و با مشخصه‌های زیر به دبیرخانه ارسال شوند؛ نام و نام خانوادگی، مشخصات تماس از جمله شماره تماس ایمیل، دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی و همچنین شرحی از استاد راهنمای تزشان باید ارسال شود. دوستان از امروز تا 30 مهر 1403 فرصت دارد آثارشان را به دبیرخانه با نشانی الکترونیکیinfo@ires.ir متعلق به موسسه دین و اقتصاد ارسال کنند. ارزیابی‌های پایان‌نامه‌ها تا 15 آذر ماه انجام می‌شود و پس از آن فهرست برندگان اعلام خواهد شد.
وی در خصوص معیارهایی که برای ارزیابی پایان نامه‌ها در بخش محتوا در نظر گرفته شده نیز توضیح داد: مسائلی از قبیل اهمیت موضوع از حیث نیازهای علمی کشور، روش کار ، روش تدوین فرضیات، ارتباط فرضیات و مسئله تحقیق، شکل پایان نامه و دستاوردهایی که پایان‌نامه از جمله چاپ مقاله یا کتاب داشته در این رابطه مد نظر قرار می‌گیرد.
مجید زاده با بیان اینکه بسیار مهم است پایان نامه‌های ارائه شده بیشتر از دو سال از دفاعشان نگذشته باشد و از سال 1401 بعد این پایان‌نامه‌ها دفاع شده باشند، افزود: حتماً لازم است در کنار ارسال فایل کامل پایان نامه، ارسال گواهی دفاع پایان نامه هم در دستور کار باشد و اگر پایان نامه دارای مدل کمی یا مقداری است حتماً باید فایل داده‌ها به پیوست پایان نامه ارسال شود. امیدوارم این جایزه بتواند گام موثری در جهت ارتقاء تراز انسانی کشورمان باشد. در عین حال در سایت موسسه مطالعات دین و اقتصاد در بخش جایزه عالی نسب نیز می‌توانید اطلاعات را بارگذاری کنید و توضیحات لازم را ببینید.
به گزارش جماران، در ادامه این نشست خبری، دکتر فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در تشریح اهداف این جایزه با بیان اینکه ما در شرایط فعلی، وضعیت بسیار خاصی را در کشور تجربه می‌کنیم، عنوان کرد: نگرانی‌ها درباره روندهای واگرایانه قهقرا آمیز در همه عرصه‌های حیات جمعی ما بیداد می‌کند و به طور همزمان ما شاهد هستیم به طرز غیرمتعارفی به جای برانگیختن عزم، اراده و انگیزه برای برطرف کردن این گرفتاری‌ها متاسفانه ارادی یا غیر ارادی، آگاهانه یا غیر آگاهانه بیشتر عناصر انگیزه کش فعال است تا عناصری که انگیزه ایجاد می‌کند.
این اقتصاددان گفت: به اعتبار فلسفه وجودی موسسه مطالعات دین و اقتصاد که اینگونه تعریف شده که ایران و توسعه آن در مرکز توجه ما قرار داشته باشد، این پرسش در موسسه ما مطرح بود که ما به سهم خود در این زمینه چه می‌کنیم. تصور ما این بود که با مطرح کردن جایزه عالی نسب به سهم خود و در حد مقدوراتمان به طور همزمان چند مسئله را دنبال می‌کنیم. از یک طرف در بستر مناسبات رانتی، توسعه قربانی بزرگ است. اسناد برنامه‌های توسعه ایران را ببینید! هر نسبتی را می‌توان به آن داد، جز اینکه ربطی به ماجرای توسعه کشور داشته باشند. مگر می‌شود در جامعه‌ای مسئله توسعه را حذف کنیم و بعد احتمال بهبود وضعیت دهیم.
مومنی ادامه داد: ما بر این باوریم که ماموریت اصلی جایزه عالی نسب این است که به همه ما دوباره وجود گرامی به نام ایران را یادآوری کند. متاسفانه در بستر مناسبات رانتی همه دنبال منافع شخصی حرکت می‌کنند و فراموش می‌کنند که منافع شخصی پایدار تنها در صورتی شکل می‌گیرد که ایرانی باقیمانده باشد و در عین حال حالش نیز خوب باشد.
رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد یادآور شد: برای اینکه ایران حالش خوب باشد، باید محور همه تلاش‌ها توسعه باشد. اندیشه ی محوری ما این بود که برای پیشبرد ماجرای توسعه ابتدا باید مسئله توسعه و دغدغه توسعه در حیطه اندیشه ای سامان بیابد. تلاش ما این است که دقیقاً در شرایطی که با کمال تاسف مراکز اندیشه ای ما یکی از بدترین ایام را از نظر تحمل فشارهای غیر عادی و مداخلات ناروا تجربه می‌کنند، برای اهل علم و پژوهش در حیطه توسعه با تمرکز به نیازهای معرفتی آن در ایران در حد مقدورات محدوده مان انگیزه ایجاد کنیم. در عین حال علامتی به جامعه بدهیم ولو اینکه حکومتش به خادمان واقعی توسعه ایران بهای کافی ندهد اهل علم و دانایی هرگز کسانی که گام‌های بزرگ در این زمینه برداشته‌اند را فراموش نمی‌کنند.
مومنی اظهارداشت: در واقع ما با مطرح کردن این جایزه به نام استاد فقید میر مصطفی عالی نسب می‌خواهیم بگوییم که جامعه ما اگر بخواهد هویت یابی توسعه‌ای پیدا کند باید چهره‌های برجسته‌ای که در دوران‌های به غایت سخت‌تر از شرایط کنونی گام‌های بزرگی در ساحت‌های نظر و عمل برای توسعه کشور برداشتند را به عنوان یک الگو معرفی کند. امیدواریم به این بهانه به همان اندازه که دغدغه ایران و توسعه مطرح می‌شود مسئله قدرشناسی عالمانه از خادمان توسعه هم موضوعیت بیابد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر خدماتی که این مرد در ساحت نظر و عمل به توسعه ایران کرده است مروری کنیم شگفت زده خواهید شد که چنین خادمی تا این اندازه در غربت و گمنامی باشد، اضافه کرد: در حالی که در هر جای دیگر دنیا اگر فردی پیدا می‌شد که شاید یک هزارم استاد فقید آقای عالی نسب گام‌های بزرگ به سمت توسعه برداشته و حقوق بسیار بزرگی هم به گردن ایران و مردمش داشته باشد، جایگاه بسیار بالاتری داشت اما بسیار مایع شگفتی است که نامی از ایشان مطرح نیست.
مومنی گفت: اولین کاری که کردیم این بود که برای تامین هزینه‌های مالی جایزه به کارخانه عالی نسب مراجعه کردیم. یکی از افتخارات آقای عالی نسب این است که جزء محدود بنگاه‌هایی است که بعد از فوت بنیانگذار همچنان با بالندگی و رونق و کیفیت بسیار خوب کار می‌کند. خوشبختانه وقتی مسئله را با برادرزاده ارجمند آقای عالی نسب، آقای مهندس سید وحید عالی نسب، که مدیر کارخانه سماورسازی عالی نسب هستند، در میان گذاشتیم بسیار استقبال کردند، استقبالی بسیار فراتر از انتظار ما. این برای ما بسیار دلگرم کننده بود. این پشتیبانی به ما اجازه داد تماس‌هایی با تعدادی از برجسته‌ترین متفکران و استادان و پژوهشگران مطالعات توسعه داشته باشیم و هیئت داوری حدوداً 15 نفره را آماده کردیم و هماهنگی‌های اولیه را هم انجام دادیم تا انشاالله از نظر کیفیت و اعتبار نگرش‌های معطوف به اعتلای ایران هم خاطرمان جمع باشد.
وی اضافه کرد: امیدواریم این گام جنبش توسعه خواهی را در ایران زنده کند و با وجود روندهای قهقرایی که به طرز فاجعه آمیزی از سال 1390 بسیار فاجعه بارتر از آنچه که قبل‌تر بوده آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، بتوانیم بذر امید به این جامعه بپاشیم؛ چرا که برای ما یقینی است که آنچه که ایران گرفتارش شده در تسخیر علم قرار دارد. ما بافته جدا بافته‌ای در این عالم نیستیم. مانند هر جای دیگری اگر اهل علم انگیزه پیدا کنند قطعاً می‌توانیم از عهده گرفتاری‌هایمان برآیم.
مومنی گفت: اگر حکومت هم با ما همراهی کند و به مقام علم ارج بگذارد و فشارهای غیر عادی به جامعه دانشگاهی و اهل علم را کاهش دهد، می‌توانیم جنبش امیدبخش توسعه خواهی را در ایران زنده کنیم و کاری کنیم که جامعه‌ای که از نظر ظرفیت‌های انسانی و سرمایه مادی وضع خوبی دارد تا این اندازه نسبت به حل مشکلات خود احساس درماندگی و ناتوانی نداشته باشد.
وی اضافه کرد: جایزه عالی نسب به اعتبار مهم‌ترین مولفه روش شناختی توسعه که تاکید دارد توسعه پدیده‌ای بین رشته‌ای است می‌تواند به همه پژوهشگران عرصه‌های علوم انسانی و اجتماعی تعلق بگیرد و ما از این نظر بسیار امیدوار هستیم که با وجود کارهای بسیار خوبی که در دانشکده‌های علوم سیاسی، اجتماعی و روابط بین‌الملل، روانشناسی و حتی ادبیات و دیگر دانشکده‌ها انجام می‌شود آثار بسیار خوبی در این جایزه مشارکت کنند.
مومنی ابراز امیدواری کرد: این تلاش پیامی به اهل فرهنگ و هنر کشور و ادب کشور بدهد و همه تلاش‌ها را به سمت هدف اصلی یعنی اعتلای ایران برگردانیم و اطلاعی ایران هم تنها از طریق گرامیداشت اندیشه توسعه امکان‌پذیر خواهد بود. به اعتبار پیشرفت‌های نظری خارق‌العاده‌ای که در اندیشه توسعه اتفاق افتاده بسیار امیدواریم رویکردی که نسبت به عدالت اجتماعی در توسعه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، آن عرصه‌های مغفول مانند تولید فناورانه که تحت الشعاع مناسبات رانتی به کلی کنار گذاشته شده است مورد توجه قرار گیرد. در بساطی که مافیاها درباره حل و فصل مسئله تورم در ایران برپا کرده‌اند سراغ هر چیزی می‌روند جز آسیب شناسی فشارهایی که به تولید ایران آمده. تمام این‌ها نشان می‌دهد از جنبه اندیشه‌ای تا چه میزان نیازمند بسیج حداکثری ظرفیت‌های دانایی‌مان هستیم. امیدواریم ایده جایزه عالی نسب برای برگزیدن بهترین مطالعه‌ها در زمینه توسعه گامی در مسیر این باشد که هم آدرس‌های غلط را کنار بگذاریم و ذهنمان را دقیقاً به هدف معطوف کنیم. و با مدد از همه اهل خرد و دانایی کمک کنیم بذر امید دوباره در جامعه ما کاشته شود و به سهم خود وظیفه ملی ما آن را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه هر سال هفتم دی ماه مراسم ملی اهدای جایزه عالی نسب در سالروز تولد ایشان برگزار خواهد شد و دانشجویان خارج از کشور نیز به شرط اینکه ایرانی باشند می‌توانند در این جایزه شرکت کنند ، اظهار داشت: امیدواریم اهل رسانه نیز کمک کنند تا ذهن سیاستگذاران اصلی کشور تا آنجا که امکان دارد، از مسائل حاشیه‌ای که منافع مافیاها در آن تامین می‌شود دور بماند و ما به شاقولی به نام توسعه معطوف شویم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/862236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

مصدومیت اولمو جدی نیست

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

پرواز بالگرد اورژانس کردستان برای نجات جان مصدوم بیجاری

رد اعتراض اول ایران به دیسکالیفه شدن بیت سیاح

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا

گل سوم هلند به بوسنی توسط خاکپو

صادق بیت‌سیاح: در مسابقات پارالمپیک توکیو پرچم حضرت ام‌البنین را در دست گرفتم و مشکلی پیش نیامد

شوک به کاروان ایران؛ اعتراض رد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

(ویدئو) بعد از گریه این بار خنده امیر مقاره خواننده «ماکان بند» اشک همه را درآورد!

9 ضربه ایران به تروریست‌ها؛ چه سلاح‌هایی کشف شد؟

تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است

ضرورت فعال شدن شبکه‌سازی و ایجاد زنجیره ارزش در بخش تعاون

بازگشت 2 بره آهوی ایرانی به دامان طبیعت کرمانشاه

هفته دفاع مقدس بستر ارزشمندی برای تبیین راه شهدا و دستاوردهای حماسی ملت ایران است

نالد به حال زار من!

تازه داماد پرسپولیس همچنان دور از تمرینات گروهی

گل تیمی بازیکنان تیم آکادمی فلوریدا پس از رد و بدل شدن توپ بین 9 بازیکن مختلف

صلحی پور: می‌خواستم خداحافظی کنم اما توکلی اجازه نداد

علیپور می‌خواهد از پرسپولیس به تیم ملی برگردد

گل اول هلند به بوسنی توسط زیرکزی

گل اول آلمان به مجارستان توسط فولکروگ