عصر کرد

آخرين مطالب

عملکرد اقتصاد ایران در سه سال؛ از رشد اقتصادی بالا تا کاهش نرخ بیکاری و افزایش صادرات اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش ایران اکونومیست، دولت سیزدهم در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که شاخص‌های اقتصادی نسبت به آغاز به کار این دولت بهبود را ثبت کرده‌اند و اقتصاد به سمت ثبات در حرکت است. با این حال روز گذشته وزرای اقتصادی در جلسه هیات دولت گزارشی از عملکرد حوزه‌های خود ارائه و دستاوردهای دولت شهید رئیسی را تشریح کردند.
نرخ بیکاری در 26 استان تک رقمی شد
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته از تحقق ایجاد یک میلیون شغل در سال در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد:: وعده صادق شهید جمهور در حوزه کارآفرینی و اشتغال محقق شد و به تحقق به ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی دست پیدا کردیم.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در 26 استان تک رقمی و در بسیاری از استان‌ها کاهش بسیار خوبی داشته است، افزود: نرخ بیکاری در سه سال دولت سیزدهم 1.9 درصد کاهش داشته است و به 7.7 رصد در بهار امسال رسیده که کمترین نرخ بیکاری در کشور است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد رشد 32 درصدی آموزهای مهارتی در سه سال گذشته خبر داد و گفت: به بیش از 2 میلیون نفر آموزش فنی و حرفه‌ای داده شده است؛ همچنین رشد 300 درصدی مراکز جوار کارگاهی را نیز در دولت سیزدهم شاهد بودیم.
مرتضوی با اشاره به اینکه پیش از دولت سیزدهم یکی از ابر بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود، بیان کرد: این سازمان بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک‌ها داشت که 276 همت از مطالبات معوق صندوق‌های تامین اجتماعی با واگذاری سهام شرکت‌های بسیار سودده پرداخت شد و بدهی سازمان تامین اجتماعی را با بانک‌ها تسویه کردیم.
افزایش 115 درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ارائه گزارشی از عملکرد در دولت سیزدهم، از احیای یک هزار و 627 واحد راکد صنعتی خبر داد و گفت: ارزیابی‌های، شرایط مثبت را نشان می‌دهد، البته آثار سرمایه‌گذاری‌ها در آینده خود را نشان خواهد داد.
وزیر صمت با اشاره به فعال‌سازی واحدهای غیرفعال گفت: در صنایع کوچک بحث واحدهای غیر فعال مطرح بود که آیت‌الله شهید رئیسی آن دنبال می‌کردند. 17 درصد واحدهای صنعتی در اول دولت سیزدهم راکد بودند که این عدد به کمتر از 12 درصد کاهش پیدا کرد.
وی بیان داشت: چهار هزار و 627 واحد راکد فعال شده که به عنوان مثال ماشین‌سازی اراک یک واحد نیمه‌فعال بود و از 300 به تولید 600 محصول در سال افزایش پیدا کرده و این واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل شد.
علی‌آبادی اضافه کرد: انعقاد 15 هزار و 765 قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی صورت گرفت که سرمایه‌گذاری قابل تامل است و بهره‌برداری از هفت هزار و 510 طرح در شهرک‌های صنعتی اقدام با ارزشی است که می‌تواند جزو آمار و عملکرد دولت باشد.
وزیر صمت از رشد 56 درصدی ارزش تجارت در کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ثبت رکورد جدید در حوزه تجارت رقم خورد افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد 15 درصدی در صادرات ثبت شده است.
وی تاکید کرد: بحث دیپلماسی فعال موجب شده که بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و تعداد زیادی توافقنامه تجاری با کشورهای مختلف امضا کنیم که در مراحل تصویب است، اگر این اقدام انجام شود وضع تجارت کشور بهتر از این خواهد شد.
علی‌آبادی تاکید کرد: در ارزش تجارت 56 درصد در وزن تجارت 19 درصد و در صنایع معدنی 80 درصد رشد را ثبت کردیم.
وزیر صمت از افزایش 115 درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: وزن صادرات صنعت 102 درصد رشد داشته که شاخص‌ها به لحاظ کیفی ارتقای خوبی داشته است و جزو افتخارهای ملی و اقدامات با ارزشی است که ناشی از رویکردهای این دولت بوده است.
وی با اشاره به حمایت از تولید و ناترازی انرژی، گفت: در این عرصه اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از هزار مگاوات سال گذشته و امسال هم تا پایان سال 880 مگاوات امسال به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع اضافه می‌شود.
وزیر صمت با اشاره به اینکه در مردمی‌سازی بخش معدن اتفاق خوبی صورت گرفته است، گفت: استخراج یک و نیم میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور سه هزار و 19 پروانه اکتشاف، هزار و 64 پروانه بهره‌برداری معدن، توسعه محدوده‌های معدنی، معرفی 105 بسته سرمایه‌گذاری معدنی و برگزاری 16 هزار مزایده در معادن جزو رکوردهای تاریخی می‌تواند باشد.
شکستن رکورد 16ساله سرمایه‌گذاری خارجی
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اینکه هر دستاورد مثبتی که در وزارت اقتصاد داشته‌ایم تحت حمایت‌های آیت الله شهید رئیسی بود، گفت: 10 حوزه ماموریت وزارت اقتصاد بود که در حوزه خزانه‌داری، تکمیل واحد خزانه برای همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از 76 به 14 هزار حساب با فراگیری 100 درصد رسید و باعث شد تا خزانه‌داری هیچ تنخواهی را از بانک مرکزی دریافت نکند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: تکمیل شناسایی حدود دوسوم املاک دولت و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای صورت گرفت که از 400 فقره ملک در ابتدای دولت به یک میلیون و 100 هزار فقره رسیدیم.
وی با اشاره به حذف یک هزار و 100 شرط از شروط امضای مجوزهای کسب و کار، گفت: 34 مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفت که برای اتاق‌های بازرگانی حایز اهمیت بود انجام شد.
خاندوزی همچنین از شکستن رکورد 16ساله سرمایه‌گذاری خارجی و رشد 13 برابری سرمایه‌گذاری‌های مصوب معتبر به نسبت دولت گذشته در دولت سیزدهم خبر داد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: انتشار صورت‌های مالی 2 هزار و پنج شرکت تحت یا مدیریت دولت یا دستگاه‌های دولتی برای اولین بار صورت گرفت که این عدد در آغاز به کار دولت شهید رئیسی، صفر بود.
وی بیان کرد: سودآور شدن تمام بانک‌های دولتی جز یک بانک از دیگر اقدامات در این دولت بود و 275 هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در هشت سال قبل دولت شهید رئیسی 226 هزار میلیارد تومان بود.
پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به بیش از 64 درصد رسید/ اجرای فیبرنوری در دولت سیزدهم
«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیات دولت و در ارائه گزارش عملکرد دولت سیزدهم گفت: در حوزه ارتباطات ثابت جزو کشورهای انتهای فهرست بودیم. کاری که برای حل این مساله انجام شد پروژه فیبر نوری بود که در این دولت کلید خورد. این پروژه ملی در 600 شهر آغاز شده و در 300 شهر به پایان رسیده است. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم 10 سایت نسل پنجم اینترنت در کشور وجود داشت که اکنون به 2 هزار سایت ارتقا پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه انتقال کشور اکنون به 64 ترابیت رسیده است، افزود: هشت‌هزار و 200 روستای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شدند که طبق آمار اکنون 98.5 درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و اثر آن را در چهار دوره انتخابات دیدیم.
وزیر ارتباطات ادامه‌داد: 2 برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. در ابتدای دولت 430 گیگ اینترنت قطعی داشتیم که منجر به چند هفته اختلال شد، اما مدتی قبل با قطعی گسترده‌ای که داشتیم اختلالی پیش نیامد.
زارع‌پور تاکید کرد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات اتفاق بسیار خوبی رخ داد و براساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که ناظر طرح است، از 20 درصد پیشرفت به بیش از 64 درصد رسیده‌ایم. همچنین اکنون قابلیت میزبانی از سکوهای میلیونی در کشور را داریم و تعداد کاربران و ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی تا 12 برابر رشد داشته است.
وی اعلام کرد: یک زمانی داشتن پیام رسان با 20 میلیون کاربر آرزوی ما بود اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم که پیام‌رسان با 45 میلیون کاربر یکتای ماهانه داریم.
ثبت رشد بالا 5 درصد اقتصادی ایران در سه سال دولت سیزدهم
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در جلسه هیات دولت با ارائه گزارش از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود، اظهار داشت: رشد غیر نفتی کشور به 5.7 درصد در سال گذشته رسید و در همه این سه سال گذشته بالای پنج درصد بوده است.
وی افزود: رشد گروه صنعت در دهه گذشته منهای 2.3 درصد بود، اما در سه سال گذشته به مثبت 6.9 درصد رسید و از رشد منفی به رشد بالای مثبت رسیده است. رشد گروه خدمات نیز از 4.2 درصد به 5.4 درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: رشد اقتصادی بدون نفت در سال های 90 تا 99 حدود 2.1 درصد بود، اما در سه سال گذشته به 4.4 درصد رسیده است.
منظور با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اوراق بدهی منتشر شده در دولت سیزدهم، برای پرداخت بدهی دولت قبل بوده است، گفت: در سال های 96 تا 1400 تعداد پروژه‌های خاتمه یافته عمرانی یک هزار و 380 پروژه است اما ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته 550 هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی این است که تا پایان امسال این عدد به 700 هزار میلیارد تومان برسد.
وی گفت: تعداد طرح‌های خاتمه یافته در سه سال گذشته دولت سیزدهم بیش از 2 هزار طرح بوده است که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به 2 هزار و 100 پروژه افزایش یابد.
بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در دولت سیزدهم
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هیات دولت با ارائه گزارش از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی در سال 1400 حدود 110 میلیون تن بود که این میزان در سال 1402 به 131 میلیون تن رسیده است.
وی افزود: در سال 1402 بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت که بیش از 2 میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از منفی 4.6 درصد در بهار سال 1402 به 0.6 درصد مثبت در زمستان 1402 رسید که امسال از رکود خارج خواهد شد و شرایط بهتری رقم می‌خورد.
نیکبخت درباره محصول استراتژیک گندم اظهار داشت: در سال 1400، 4 میلیون تن گندم خریداری و حدود 7 میلیون تن گندم وارد شد که این رقم خرید در سال 1402 حدود 10 میلیون و 300 هزار تن گندم با یک میلیون و 800 هزار تن واردات بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید گندم از مرز 8.2 میلیون تن عبور کرده است، گفت: میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ به طور قطع با این روند خرید، امسال میزان خرید تضمینی گندم دولت از کشاورزان از 11.5 میلیون تن عبور خواهد کرد که نشان‌دهنده صرفه‌جویی ارزی است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردکنندگان روغن خام یا دانه‌های روغنی را ملزم کردیم که به‌ازای آن محصولات داخل را خریداری کنند که فقط در یک مورد محصول دانه‌های روغنی تاکنون 8 همت خرید شده و پرداخت را انجام داده‌ایم.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/861231/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

مصدومیت اولمو جدی نیست

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

پرواز بالگرد اورژانس کردستان برای نجات جان مصدوم بیجاری

رد اعتراض اول ایران به دیسکالیفه شدن بیت سیاح

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا

گل سوم هلند به بوسنی توسط خاکپو

صادق بیت‌سیاح: در مسابقات پارالمپیک توکیو پرچم حضرت ام‌البنین را در دست گرفتم و مشکلی پیش نیامد

شوک به کاروان ایران؛ اعتراض رد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

(ویدئو) بعد از گریه این بار خنده امیر مقاره خواننده «ماکان بند» اشک همه را درآورد!

9 ضربه ایران به تروریست‌ها؛ چه سلاح‌هایی کشف شد؟

تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است

ضرورت فعال شدن شبکه‌سازی و ایجاد زنجیره ارزش در بخش تعاون

بازگشت 2 بره آهوی ایرانی به دامان طبیعت کرمانشاه

هفته دفاع مقدس بستر ارزشمندی برای تبیین راه شهدا و دستاوردهای حماسی ملت ایران است

نالد به حال زار من!

تازه داماد پرسپولیس همچنان دور از تمرینات گروهی

گل تیمی بازیکنان تیم آکادمی فلوریدا پس از رد و بدل شدن توپ بین 9 بازیکن مختلف

صلحی پور: می‌خواستم خداحافظی کنم اما توکلی اجازه نداد

علیپور می‌خواهد از پرسپولیس به تیم ملی برگردد

گل اول هلند به بوسنی توسط زیرکزی

گل اول آلمان به مجارستان توسط فولکروگ