عصر کرد

آخرين مطالب

«سی‌صد»؛ هندوانه در بسته کم‌مزه! اجتماعی

«سی‌صد»؛ هندوانه در بسته کم‌مزه!
  بزرگنمايي:

عصر کرد - درست در شب‌هایی که همه از حواشی کنسرت تخت جمشید و اجرای زنده در بناهای تاریخی صحبت می‌کنند، «سی‌صد» بی‌سر و صداتر تر از همیشه در کاخ سعدآباد روی صحنه است.
به گزارش ایسنا، کنسرت _ نمایش «سی‌صد» کاری از برادران پورناظری است که سال 1401 به روایتی از داستان کتاب‌سوزی شهر نیشابور و نجات شاهنامه‌ها پرداخته بود.
اجرای این شب‌ها به نوعی در امتداد «سی‌صد» قبلی و این‌بار به گفته خود دست‌اندرکاران این پروژه قرار بوده با داستان «گات»، به قلم محمد رحمانیان و نمایشی حماسی درباره مبارزه و ایستادگی مردم شیراز در مقابل تجاوزات لشگر مغول باشد.
عوامل این اثر در این داستان قصد دارند، شجاعت و ایستادگی مردم شیراز در برابر ویرانی‌ها و اشغال تاریخی از جمله تخت جمشید و جام جم را در قالب شعر و موسیقی و نمایش به صحنه بکشند؛ اما آیا موفق بودند؟
کنسرت
بخشی از پروژه کنسرت _ نمایش «سی‌صد» به اجرای موسیقی اختصاص دارد. اما نسبت موسیقی و نمایش در توازن نیستند و این اثر تقریبا موسیقی مستقلی ندارد. محوریت بخش موسیقی تنبورنوازی و کمانچه‌نوازی سهراب پورناظری است که تصمیم گرفته خودش خواننده اصلی پروژه باشد. در «سی‌صد» قبلی رضا بهرام (خواننده پاپ) خواننده بود و این‌بار اشکان کمانگری (خواننده آواز ایرانی) به پروژه دعوت شده بود؛ یک خواننده در سایه که فرصت چندانی هم برای خواندن در اختیارش قرار نگرفته بود و سهراب پورناظری تصمیم گرفته بود تقریبا به تنهایی بار نوازندگی و خوانندگی کار را بر عهده بگیرد.
بر خلاف «سی‌صد» قبلی که موسیقی مستقل برایش ساخته شده بود و موسیقی با نمایش دارای همخوانی نسبی بود، این‌بار اما همان موسیقی‌های قبلی برای پروژه جدید تکرار شد. پروژه وزن موسیقایی چندانی نداشت و حتی فرصتی برای شنیدن یک آواز ایرانی هم نبود. به نظر می‌رسید که در این پروژه قرار است، نمایش بار اصلی را به دوش بکشد و موسیقی فقط یک مکمل است تا صحنه، تنوع اجرا داشته باشد.
نمایش
بخش نمایشی «سی‌صد» توسط محمد رحمانیان نوشته شده است که به نظر می‌رسد از یک جایی به بعد همکاری خود را با «سی‌صد» قطع کرده است و رضا گوران بعدتر به عنوان مشاور گروه کارگردانی به پروژه پیوسته است. گوران در واقع در دو سه هفته پایانی تمرین این کنسرت _ نمایش به دعوت محمد قدس (مجری طرح این کار) و برادران پورناظری در مقام مشاور به کمک «سی‌صد» آمده است.
بخش نمایش قرار بوده که بار جذابیت «سی‌صد» را بر دوش بکشد؛ چرا که تنها اطلاعات شفافی که قبل از بلیت‌فروشی در اختیار مخاطب قرار گرفت، حضور سه‌ستاره یعنی بهرام رادان، نوید محمدزاده و بهرام افشاری بر روی صحنه بود. در واقع این سه اسم تاثیر زیادی بر فروش بلیت پروژه داشتند؛ چرا که قبل از شروع کار عوامل، هیچ نامی از کارگردان، نویسنده و خواننده «سی‌صد» منتشر نکردند و بلیت خریدن برای این کار در واقع خرید یک هندوانه دربسته بود!
نوید محمدزاده در نقش «فردوسی» شاعر پارسی‌گوی بازی قابل قبولی از خود ارائه داد و بهرام افشاری به عنوان جوانمردی که چند سالی است، ترک دنیا کرده و در غار زندگی می‌کند، یک بازی متفاوت ارائه داد. بهرام رادان در نقش دلاوری از «پنجشیر» بازی تقریبا کوتاهی داشت و تقریبا روال نمایش به گونه‌ای بود که در هر پرده هر بازیگر تک‌گویی‌های خودش را انجام و صحنه را ترک می‌کرد.
گوهر خیراندیش نیز بازیگر پیشکسوتی بود که همراهی‌اش در این پروژه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. او در نقش یک زن سالخورده شیرازی قرار گرفته بود که معلوم نبود قرار است در این نقش با لهجه شیرازی صحبت کند یا نه؟ لحن و لهجه او در این نمایش چندبار مورد تغییر قرار گرفت. تصویر علی نصیریان نیز در نقش «چنگیز» بر ویدیووال نقش بست که نقشی کوتاه اما مهم محسوب می‌شد. هرچند که بخش نمایش روایت منسجمی نداشت اما بر خلاف بخش موسیقی، همین بخش نمایش بود که مخاطب را روی صندلی نگه می‌داشت.
ستاره صحنه
با وجود نام‌های بزرگی که برای پروژه کنسرت _ نمایش «سی‌صد» نقش‌آفرینی کردند، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ستاره صحنه «دلنیا آرام» بود که در نقش «آلتانی» دختر «چنگیز» نقش‌آفرینی کرد. دختر جوانی که در پروژه‌های «سی» و «سی‌صد» نیز تحسین مخاطب را برانگیخته بود، یک تنه و با قدرت مخاطب را با خودش همراه کرد. دلنیا آرام تنها شخصیت این پروژه بود که قدرت بازیگری و آوازخواندن را توامان در خود داشت و مخاطب را با قدرت صدای خود و هنر بازی میخ‌کوب کرد!
سازه اجرا
مخاطبان «سی‌صد» برای تماشای برنامه روی یک سازه عظیم با کفپوش چوبی می‌نشینند که البته صندلی پلاستیکی بی‌کیفیت دارد. به نظر می‌رسد این همان سازه «سی‌صد» قبلی است که دوباره سرپا شده است اما این بار از امنیت چندانی برخوردار نیست.
گوشه‌ای از این سازه شکسته است و راهنماها مدام تاکید می‌کنند که بخش شکسته سازه امنیت ندارد و مردم از آن قسمت تردد نکنند!
نظر مردم
حتما که خیلی از مردم از این اجرا لذت بردند اما برخی مخاطبان هم چندان رضایت خاطری از این اجرا نداشته‌اند؛ یکی از این مخاطبان به ایسنا می‌گوید: «ما ردیف آخر جایگاه «سیستان» نشسته بودیم و از ابتدا تا قطعه آخر، مردم در حال رفت و آمد بودند و این سر و صدا با صدای زننده کف‌پوش‌های چوبی همراه بود. مسئولین اجرایی هم دائم در حال رفت و آمد و خودشان عامل سر و صدا بودند. به نظر من اجرا، اجرای خوبی بود اما عوامل اجرایی بسیار ضعیف عمل کردند.
مخاطب دیگری که در جایگاه «تیسفون» اجرا را تماشا کرده است، به نظر می‌رسد با ذهنیت «سی‌صد» قبلی به تماشای کار نشسته و می‌گوید: «این کار هیچ شباهتی با «سی‌صد» قبلی نداشت. حوصله سر بر بود و اصلا از قصه سر در نیاوردم. صدا قطع و وصل می‌شد و به نظرم ناهماهنگی‌های این برنامه خیلی زیاد بود.»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/854327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلی ترین گزینه جانشینی نکونام؟

وی ای آر دائمی بالاخره به تبریز رسید

باشگاه مس رفسنجان: این دومین هفته پیاپی است که مس با اشتباهات داوری و به دلیل نبود VAR مغلوب می‌شود

بدهی 400 میلیاردی استقلال به سهامدار پرسپولیس

جنبش دینی و مقاومت اسلامی با شهادت پایان نمی‌یابد

بهترین گل های مدافعین اینتر

عیسی: خانم‌ها، آقایان عذر می‌خواهم

توضیح گزاشگر جوان؛ کمال و چشم‌های قشنگش!

چالش ستارگان الهلال در تمرینات این‌تیم

برتری پرگل اصفهانی‌ها برابر حریف عراقی در دیدار دوستانه

لحظات عجیب و فراموش‌نشدنی مایک دین در دنیای داوری؛ از خطا روی بازیکن تا خوشحالی پس از گل تاتنهام!

آخرین وضعیت ورزشگاه تختی

پوگبا پس از کاهش محرومیت؛ بالاخره کابوس تمام شد!

رقص بازیکنان آلومینیوم پس از پیروزی برابر ذوب آهن

میلوتین اسمایچ، به دلیل گاز گرفتن اوون پیک به هشت جلسه محرومیت و 15 هزار پوند جریمه محکوم شد

خوب، بد، زشت! مسکن‌ کوچک بسازیم یا نه؟

چرا فقط کمدی؛ ژانر‌های دیگر در تهدید «زیرزمینی» شدن؟!

نطق بایدن درباره پاسخ اسرائیل به حمله ایران

کتاب «اربعین طوبی» روانه بازار نشر شد

تاریخ شفاهی دوبله چاپ دومی شد

عکس سلفی با عثمان اندونگ

کارشناسی داوری بازی شمس‌آذر - نساجی

کارشناسی داوری بازی سپاهان - تراکتور

تصاویر جالبی از نورافکن بعد از بازی در قائمشهر

واکنش همیشگی بیرانوند به همه شایعات!

ماندگاری: تا پایان هفته آینده سرمربی استقلال را اعلام می کنیم

رائول گزینه اصلی سرمربی‌گری شالکه

یک دقیقه از تمرین امروز رئال مادرید را تماشا کنید

کونته: با این برد راحت می‌خوابم و به چیزی فکر نمی‌کنم!

بیانیه پرسپولیس در مورد نشست جنجالی گاریدو

فکری موقتا محروم شد!

آدرس سرمربی خارجی استقلال را دادند

فخرالدینی: صحنه پنالتی نزدیک بودم و دیدم که پنالتی بود

حزب الله با صلابت، درایت و قدرت همیشگی ایستاده است

دقیقی: قدر محرم نویدکیا را بدانید!

سوءاستفاده از زن جوان برای شکست دادن رقیب در فضای مجازی!

ممنوعیت فروش سیگار به «نسل زد» می‌تواند جان 1.2 میلیون نفر را نجات بدهد

استراتژی مالیاتی دولت چهاردهم مشخص شد

انویدیا تنها چیزی است که بین اقتصاد جهانی و رکود ایستاده است

سی‌ان‌ان: با گسترش جنگ، اقتصاد اسرائیل بهای سنگینی می‌پردازد

استاندار: کلان‌طرح‌های مهمی در گیلان بهره‌برداری شده است

علت بحران اقتصادی در جهان چیست/ در رکود اقتصادی چه باید کرد

بیعت با شهدای مقاومت باعث پیروزی جبهه حق مقابل جبه باطل می‌شود

پایان رقابت‌های کاراته بانوان قهرمان در قروه

ایران اسلامی امروز چشم امید مسلمانان جهان است

2 تصادف در اسلام‌آباد غرب 11 مصدوم داشت

فعالیت 2 هزار و 200 گروه جهادی در استان کرمانشاه

روند دمای هوا در کرمانشاه افزایشی می‌شود

شعری زیبا از سهراب سپهری

قناعت می‌کنم با درد چون درمان نمی‌یابم