عصر کرد

آخرين مطالب

چرا اقتصاد اسرائیل از سایه جنگ با حزب‌الله هم هراس دارد؟ اقتصادي

چرا اقتصاد اسرائیل از سایه جنگ با حزب‌الله هم هراس دارد؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - بخش‌های اقتصاد رژیم صهیونیستی در بحبوحه ترس از تبدیل درگیری‌های روزانه محدود بین حزب‌الله و تل‌آویو به یک جنگ علنی، منتظر تحولات وضعیت در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی با لبنان هستند که از یک ماه پیش شاهد تشدید مداوم تنش بوده است.
اکثر بخش‌های اقتصادی در اسرائیل به ویژه بخش‌های گردشگری و ساخت‌وساز و تا حدی بخش خدمات و کشاورزی هنوز از پیامد‌های جنگ جاری در نوار غزه از اکتبر گذشته رنج می‌برند.
با این حال، بزرگترین ترس در میان صهیونیست‌ها نسبت به بانک اهداف اعلام شده حزب الله علیه سایت‌های استراتژیک اسرائیل است که در ویدئوی تهیه شده توسط این حزب نشان داده شده و در آن جزئیات دقیق مهم‌ترین مکان‌های حیاتی که ممکن است در هر جنگ آینده هدف قرار دهد، آمده است.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند همان طور که جنگ سال 2006 با حزب‌الله، پیامد‌های اقتصادی و سیاسی شدیدی برای اسرائیل در آن زمان داشت امروز نیز ترس از این وجود دارد که تشدید تنش در شمال و تبدیل آن به جنگ، هزینه‌ای برای اسرائیل به بار آورد که بیش‌تر از هزینه فعلی ناشی از جنگ غزه باشد.
تاسیسات انرژی اسرائیل قدرت تحمل پیامد‌های جنگ را ندارد
به عنوان مثال، در بخش برق رژیم صهیونیستی، مدیرعامل شرکت مدیریت سیستم‌های برق نوگا در این رژیم، شائول گلدشتاین گفته است که قطع 72 ساعته برق در اسرائیل زندگی را در آنجا غیرممکن می‌کند و حزب الله می‌تواند به راحتی به شبکه برق اسرائیل ضربه بزند.
این اظهارات که گلدشتاین هفته گذشته در یک رویداد اقتصادی بیان داشت، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و به جایی رسید که خواستار برکناری او از سمت خود شدند.
اسرائیل در حال حاضر از کمبود برق رنج نمی‌برد، اگرچه بر اساس برآورد‌های وزارت انرژی این رژیم، چنین کمبودی ممکن است بین سال‌های 2028 تا 2029 رخ دهد.
به نوشته روزنامه اقتصادی گلوبز، در عین حال، اسرائیل از یک مشکل مزمن در صنعت انرژی خود رنج می‌برد و آن عدم دستیابی به اهداف تولید انرژی تجدیدپذیر است که این رژیم برای خود تعیین کرده است.
بر اساس گزارش این روزنامه، اسرائیل همچنین از یک بحران اساسی در بخش انرژی خود رنج می‌برد، که در صورت حمله حزب الله به تأسیسات برق و انرژی این رژیم، آن را در برابر تاریکی آسیب پذیر می‌کند.
بر اساس داده‌های اداره آمار اسرائیل، 9 ماه پس از جنگ در نوار غزه، اسرائیل از کاهش 80 درصدی در گردشگری ورودی نیز رنج می‌برد.
تعداد گردشگرانی که در همین پنج ماه اول سال جاری میلادی 2024 از اسرائیل بازدید کردند به 400 هزار نفر رسیده است که شامل غیرگردشگرانی است که برای مقاصد کاری به اسرائیل آمده اند در مقایسه با دو میلیون گردشگری که در دوره مشابه سال 2023 به اسرائیل آمده بودند و این نشانه افول قابل توجه بخش گردشگری در اسرائیل در نتیجه جنگ غزه است.
گردشگری و کشاورزی اسرائیل هنوز در کما هستند
به گزارش رسانه‌های عبری زبان، ده‌ها شرکت هواپیمایی بین‌المللی همچنان پرواز‌های خود را به مقصد و از اسرائیل به دلیل جنگ غزه به حالت تعلیق در آورده اند، زیرا گردشگران از سفر اسرائیل به عنوان مقصدی برای گردشگری بیزار شده‌اند.
با پیش‌فرض جنگ در شمال اسرائیل، فرودگاه‌های بن گوریون و حیفا از جمله بانک‌های هدف حزب‌الله خواهند بود، همانطور که در ویدئوی اخیر که مهم‌ترین مکان‌های حیاتی در اسرائیل را نشان می‌دهد، دیده شده است.
این بدان معناست که اسرائیل نمی‌تواند پرواز‌های غیرنظامی یا نظامی را در فرودگاه‌های شمالی و مرکزی (سرزمین‌های اشغالی) دریافت کند، در حالی که فرودگاه رامون (در جنوب اسرائیل) همچنان قادر به فعالیت خواهد بود، اگرچه همان جا هم در بین اهداف مقاومت فلسطین در نوار غزه قرار دارد.
در مورد کشاورزی اسرائیل نیز باید گفت، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه که اسرائیلی‌ها آن را «سبد غذایی اسرائیل» می‌نامند، همچنان مناطق نظامی بسته هستند با وجود اینکه کابینه نتانیاهو شهرک‌نشینان را برای بازگشت به خانه‌هایشان تشویق می‌کند.
اما بحران عمده‌ای که اسرائیل امروز از آن رنج می‌برد این است که مناطق شمالی (اسرائیل) که از ویژگی‌های آن خاک حاصلخیز است، با توجه به حملات حزب الله از اکتبر گذشته به مناطق نظامی یا سرزمین‌های غیرقابل بهره‌برداری تبدیل شده‌اند.
ناامیدی رهبران تجاری از کابینه نتانیاهو
به گزارش رسانه‌های عبری، اگرچه جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی آغاز نشده است، اما رهبران تجاری در اسرائیل از کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ناامید هستند تا جایی که باعث شده برخی از آنها به فکر ورود به سیاست برای رقابت با او باشند.
هفته گذشته، مجمعی متشکل از 200 تاجر بزرگ اسرائیل، متشکل از مالکان، روسای جمهور و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای نجات اسرائیل از یک بحران عمیق اقتصادی شدند.
این مجمع در تل آویو شامل نیمی از شرکت‌های فهرست شده در شاخص بورس تل آویو (TA-35) از جمله مدیران عامل بزرگترین بانک‌های فعال در اسرائیل است.
درخواست رهبران تجاری تل‌آویو برای برگزاری انتخابات زودهنگام در حالی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی اسرائیل تخمین می‌زند که جنگ غزه به تنهایی، بدون ورود به جنگ با حزب الله تا سال 2025 حدود 67 میلیارد دلار یا تقریباً 15 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه هزینه خواهد داشت.
در حالی که بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی سرانه اسرائیل در سال 2023 برای اولین بار در 8 سال گذشته کاهش یافت، در حالی که کابینه نتانیاهو امسال در مسیر ثبت یکی از بزرگترین کسری‌های اسرائیل در بودجه قرن حاضر خود در سال 2024 است.
منبع: فارس
باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/850286/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کردستان گرمترین روز امسال خود را سپری کرد

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

نمایش زشتی و خوبی از سوی خداوند از نگاه مولانا

نکوداشتی برای غلامعلی حدادعادل

مرغ شبخوان که با دلم می خواند

ارغوانم سنگ شد در انتظار

عرضه سی‌وششمین جلد از «شخصیت‌های مانا»

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

خواندن قسمتی از کتاب "پس از بیست سال"

از «تهران‌جان» تا روایت «لهجه‌های غزه‌ای»

فروش 1.9 میلیون دلاری نقاشی هری پاتر

پیرترین بازیکن یورو دست بردار نیست

عاشق بارسا هستم ولی شاید مربی رئال شوم!

خلیلی: از کادرفنی پرسپولیس می خواهیم به جوان ها بیشتر بها دهد

توضیحات خلیلی درباره دستگاه های فیزیوتراپی برای پرسپولیس

محک افغانستان با حریف احتمالی ایران در جام جهانی

چرا فلیک اصرار به ماندن این بازیکن در بارسلونا دارد؟

کنار بهترین بازیکن دنیا در برزیل بازی می‌کنم

تهدید ایران از زبان ستاره سابق تیم ملی قطر

پیش بینی رئالی نیمار از توپ طلا!

اعلام جدیدترین پیش‌بینی جدول مدال‌های المپیک با صدرنشینی آمریکا

معرفی کیف پول مناسب برای آربیتروم

خداحافظی آقای گل با سپاهان!

10 بازیکن برتر مرحله گروهی یورو 2024

پرداختی 100 درصدی پرسپولیس در آستانه وصول

دست رد عرب‌ها به مورایس

بیرانوند شرط پرسپولیس را نپذیرفت

تکلیف مجوز سرمربی پرسپولیس مشخص شد

احتمال ماندن سردار آزمون در رم قوت گرفت

3 گزینه نهایی برای سرمربیگری تراکتور

بمب نقل و انتقالاتی فصل پیش در باشگاه پرسپولیس

نوید محمدزاده، گوهر خیراندیش و رامبد جوان تئاتر کار می‌کنند

پیام جدید القسام به رژیم اشغالگر

حراج؛ کفش الویس پریسلی فقط 120 هزار پوند!

فیلم | رای دادن مرزنشینان شیعه، سنی، کرد و فارس قصرشیرین

خبرهای «پشت صحنه»

همکاری رامبد جوان و عاطفه تهرانی در یک نمایش

کدام بازیگران سینما و تئاتر بر روی صحنه تئاتر هستند؟

حضور نوید محمدزاده، گوهر خیراندیش و رامبد جوان روی صحنه تئاتر

گوشه‌هایی از حضور مردم اهر در پای صندوق‌های رای + فیلم

گزارش برنا از پشت صحنه یورو 2024/ ماجرای کل کل‌های خیابانی و عزیزی چیست؟

پلیس قزوین یک دختر 20 ساله را از خودکشی نجات داد

10 میلیارد ریال سموم کشاورزی قاچاق در کنگاور کشف شد

صحنه هایی از عملیات مبارزان فلسطینی علیه اشغالگران+فیلم

«کوچه عاشقی» به روزهای پایانی رسید

درخشش دانش آموزان با نیاز‌های ویژه کردستان در مسابقات کشوری قرآن و عترت

درخشش دانش‌آموزان استثنایی کردستان در مسابقات کشوری فرهنگی هنری

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین مشارکت را داشتند؟

2 میلیون مترمکعب آسفالت معابر در سنندج انجام می‌شود

برگزاری چهل و چهارمین دوره ملی دانش‌افزایی در کردستان